Tafelblad van hpl

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
144
34
Groningen, stad
Hallo allen, een vraag over hpl. We zijn toe aan een nieuwe tuintafel, deze staat het hele jaar door onder een veranda, dus droog. De tafel word 120 x 240 cm, op een stalen frame van pijp. Nu was mijn insteek om eiken parket hiervoor te gebruiken, 22mm massief, mijn vrouw dacht er iets anders over. Een mooi blad van hpl in een kek trendy kleurtje. Oke, effe omschakelen, Nu zit ik te denken om het parket te gebruiken om een frame te maken en hierop het hpl vast te maken. Maar waar moet ik dan op gaan letten, het hpl moet je met een contactlijm gaan bevestigen, maar gaat dit ook met kit, zodat alles een beetje flexibel blijft. En zijn er nog meer valkuilen. Graag julie expertise
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
je verbindt 2 materialen met mekaar die verschillend op temperatuur- & luchtvochtigheidsschommelingen reageren
onwrikbaar met mekaar verbinden zou ik niet doen
ofwel lijmen met een lijm die soepel blijft
ofwel met slobgaten schroeven
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
HPL zet redelijk uit en krimpt ook weer, schroef je het te vast gaat het gewoon scheuren, daar kan je zeker van zijn.
In mijn garage waar het niet heet of koud wordt, geen zonlicht direct binnen komt heb ik mijn muur er mee beleed en het wel vast gezet, daar gebeurd dan echt niks mee.
Echter buiten, onder een veranda, overkapping of wat dan ook waar zon komt, temperatuur schommeling moet je echt oppassen.
Vroeger gebruikten wij ook veel HPL voor onze klanten met reclame/logo's tegen gevels enzovoort, niet juist monteren was garantie voor ellende en klachten.
Tegenwoordig wordt er in ons vakgebied veel sandwich platen gebruikt zoals bijvoorbeeld Dibond.

Grotere gaten en juiste schroeven is je oplossing en niet te vast draaien.
Nog een groot nadeel van HPL, het vreet zaagbladen als een ziekte, ik hrb er echt de pest in als ik het moet zagen.
 

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
144
34
Groningen, stad
Bedankt voor de reacties, schroeven word hem niet, mogen niet in het zicht zitten, blijft over om het blad van het eikenhout parket te maken.
 

jorisvh

Post veel
heb je het over een vel HPL van 0,6mm dik (zoals, gekleefd op bvb spaanplaat, oa in keukenzout gebruikt wordt)?
of, een “massieve” HPL plaat van 6-14mm dik?

die eerste kan je uiteraard niet schroeven en moet je op een stabiele ondergrond verlijmen, niet op massieve eik dus. ik zou voor dit geval een WBP multiplex kiezen en 2-zijdig verlijmen met contactlijm.

met de 2de heb ik persoonlijk geen ervaring.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
144
34
Groningen, stad
Heb zitten denken aan dikker hpl, 10 a 14 mm, maar dan word het een behoorlijk zwaar geheel, ik moet het alleen zien te mannen. Ik ga een "ladder " frame maken, van eiken stroken, 44 mm dik, en hierop de samengestelde eiken planken vastschroeven
 
  • Leuk
Waarderingen: Mark Luitjes

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
547
130
Wanneer je op dat ladderframe het hpl met een paar dotten paneltack vastzet blijft dat wel zitten, die lijm is bedoeld om gevelbekleding te lijmen en kan de werking van het hpl opvangen.

hpl heb je in diverse soorten, voor een tafelblad moet je interieur kwaliteit hebben; die is meer kras bestendig dan exterieur.
 

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
86
38
Zaanstreek
Zo de knetters, ik zou wel je fundering controleren dan.. Een 6mm plaat op die maat weegt een bult, en dan ook nog even een eiken paneel eronder.

Massief blad (parket) werkt velen malen meer dan zo'n "dood" materiaal als HPL / volkern. Ik zou dit nooit met contactlijm op elkaar plakken, hooguit met een paneltack zoals hierboven geadviseerd. Maar als het toch een HPL / kleurtje moet worden waarom dan niet op een (berken)plex 0.6mm hpl (laten) plakken?
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
547
130
Een 6 mm hpl met die maten weegt ca 25 kg, valt nog wel mee.

Maar inderdaad, geen massief blad eronder maken, dan krijg je verschillen in temperatuur en vochtgehalte over het oppervlak met de daarbij behorende spanningen.
Hpl op een ladderframe gaat wel, vergelijk dit met gevelbekleding waarbij het hpl ook aan de achterkant moet kunnen ventileren om te voorkomen dat je te grote verschillen krijgt aan beide zijden.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Die 0,6mm HPL waar jorisvh het een aantal berichten hierboven #5 over had, is dat niet iets dan?
Was een beetje vergeten dat dit er ook nog is, volgens mijn heeft dat ook nog een iets ruwe onderzijde waardoor je het goud kan lijmen.

 

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
144
34
Groningen, stad
Het word geen massief onderblad, ga vanhet parket stroken zagen, en ga een rechthoek maken van 240 x 120, in de rechthoek komen nog 3 stuks dwarsverbindingen. De paneltak is wel een idee, kende het niet, heb al gekeken bij de betere bouwmarkt. Neig steeds meer naar deze oplossing , bedankt voor het meedenken
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
547
130
@ the duke,

vergist in de naam, niet paneltack maar panelfix (Den Braven)
ik koop dit altijd bij Ecotools
 

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
144
34
Groningen, stad
Heren bedankt voor de info, bij deze het frame, vanmiddag de hpl erop lijmen/kitten
 

Bijlagen

  • IMG20230719142150.jpg
    IMG20230719142150.jpg
    83,4 KB · Weergaven: 31

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.