tafelblad van grof iepenhout verpest met schuren, tips?

Gigi

Nieuw lid
13 jun 2022
7
1
Haarlem
Hoi allemaal! Hopelijk kan iemand mij advies geven... Ik heb een heel mooi, dik tafelblad van iepenhout met een grove structuur. Nu was ik alleen minder tevreden over de kleur (geolied) en de vetvlekken, dus ik ben gaan schuren. Eerst met 80, daarna met 60. Een slecht idee, want nu zitten er allemaal lelijke krassen in het hout. Zit nu te denken om het tafelblad glad te schuren met een lichte korrel, maar dat vind ik zo zonde van de grove structuur. Iemand tips? Alvast bedankt!
 
J

j1eke

Guest
Heb je nog een foto van de textuur die je wilt (onderkant van het blad bijvoorbeeld?) en van hoe het nu is?
 

Gigi

Nieuw lid
13 jun 2022
7
1
Haarlem
vooreerst . . . welkom als nieuw lid !


da's de omgekeerde volgorde
je begint bij 40 of 60
dan per stap tot 150 of 200

welke schuurmachine heb je ?
vooreerst . . . welkom als nieuw lid !


da's de omgekeerde volgorde
je begint bij 40 of 60
dan per stap tot 150 of 200

welke schuurmachine heb je ?
Dankjewel!

Haha ja, ik merkte dat ik wel heel lang bezig was met 80, dus daarom een grovere korrel erbij gepakt. Maar dan ga ik aan de slag met een steeds lichtere korrel inderdaad... En dan heb ik gewoon pech als die grove structuur verdwijnt denk ik hé? Ik heb trouwens een simpele multi-schuurmachine van Bosch. Dank voor je reactie :)!
 

Gigi

Nieuw lid
13 jun 2022
7
1
Haarlem
Heb je nog een foto van de textuur die je wilt (onderkant van het blad bijvoorbeeld?) en van hoe het nu is?
Oh ja, dat is wel handig ☺️.... De eerste foto is hoe het was... en zo zou ik het ook graag willen hebben, wilde alleen de vetvlekken verwijderen en een andere kleur olie.

De tweede foto is hoe het nu is... Met een dun laagje wasolie er overheen om te testen. Heel lelijk en ook tegen de nerf in geschuurd🙈
Heb je nog een foto van de textuur die je wilt (onderkant van het blad bijvoorbeeld?) en van hoe het nu is?
 

Bijlagen

  • D4A77B5E-36C7-471E-B0B6-63F2B1D53EB9.jpeg
    D4A77B5E-36C7-471E-B0B6-63F2B1D53EB9.jpeg
    133,4 KB · Weergaven: 65
  • 82F6DFAF-13C3-40C1-951F-7A7C1C05C68F.jpeg
    82F6DFAF-13C3-40C1-951F-7A7C1C05C68F.jpeg
    126,7 KB · Weergaven: 65
J

j1eke

Guest
Er zijn wel manieren om glad hout weer wat textuur te geven, bijvoorbeeld door ze te borstelen.
Dit kan met een staalborstel bijvoorbeeld, maar is op een groot oppervlak makkelijker met een borstel in een boormachine. Daarmee haal je het zachtste hout eraf en het hardste blijft zitten.
De precieze textuur krijg je daarmee niet terug, maar je bent dan wel het biljartlaken kwijt en het kan best in de richting komen..
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Gigi

Nieuw lid
13 jun 2022
7
1
Haarlem
Er zijn wel manieren om glad hout weer wat textuur te geven, bijvoorbeeld door ze te borstelen.
Dit kan met een staalborstel bijvoorbeeld, maar is op een groot oppervlak makkelijker met een borstel in een boormachine. Daarmee haal je het zachtste hout eraf en het hardste blijft zitten.
De precieze textuur krijg je daarmee niet terug, maar je bent dan wel het biljartlaken kwijt en het kan best in de richting komen..
Ah wat een goede tip! Dat ga ik proberen, ben benieuwd. Bedankt!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.762
2.604
Gaanderen
Textuur terugbrengen met een komborstel op een haakse slijper lijkt mij geen goed idee. Je moet met de nerf mee borstelen en met een komborstel ga je er dwars overeen. Ga dan voor een schijfmodel.
Ik zou kijken of een parketteur met een borstelmachine erover heen kan.
Ook luchtgummen ( een soort zandstralen) zou een prima oplossing kunnen zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
304
120
Zuid Holland
Textuur terugbrengen met een komborstel op een haakse slijper lijkt mij geen goed idee. Je moet met de nerf mee borstelen en met een komborstel ga je er dwars overeen. Ga dan voor een schijfmodel.
Ik zou kijken of een parketteur met een borstelmachine erover heen kan.
Ook luchtgummen ( een soort zandstralen) zou een prima oplossing kunnen zijn.
Dat en als je niet echt ervaring hebt (zie schuren) heb je hier een pracht van een apparaat om in 10 minuten je tafel compleet te slopen :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.762
2.604
Gaanderen
Ach als de tafel dik genoeg is kan je ook die fout wel weer herstellen. Je leert er wel van.
Echt goed schuren is niet zo makkelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Gigi
J

j1eke

Guest
Met een komborstel gebruik ik de buitenkant, dan kun je inderdaad met de nerf mee. Of inderdaad een schijf of bredere rol. Je hebt ook verschillende materialen waar de borstel van gemaakt is. Maar ik doe het alleen op kleine stukken, niet op bladen. Het is gewoon wat experimenteren met wat werkt per houtsoort en waar je naar op zoek bent.
Ik vind het niet lastig om een gelijkmatige textuur te krijgen uit de hand.
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

Gigi

Nieuw lid
13 jun 2022
7
1
Haarlem
Textuur terugbrengen met een komborstel op een haakse slijper lijkt mij geen goed idee. Je moet met de nerf mee borstelen en met een komborstel ga je er dwars overeen. Ga dan voor een schijfmodel.
Ik zou kijken of een parketteur met een borstelmachine erover heen kan.
Ook luchtgummen ( een soort zandstralen) zou een prima oplossing kunnen zijn.
Kijk, dit zijn de tips! Nog nooit van gehoord, maar heb het even opgezocht... Heel mooi resultaat geeft het! Dankjewel :)
 

Gigi

Nieuw lid
13 jun 2022
7
1
Haarlem
Met een komborstel gebruik ik de buitenkant, dan kun je inderdaad met de nerf mee. Of inderdaad een schijf of bredere rol. Je hebt ook verschillende materialen waar de borstel van gemaakt is. Maar ik doe het alleen op kleine stukken, niet op bladen. Het is gewoon wat experimenteren met wat werkt per houtsoort en waar je naar op zoek bent.
Ik vind het niet lastig om een gelijkmatige textuur te krijgen uit de hand.
Ik kan altijd een klein stukje zelf proberen... Voordeel is dat ik het al verpest heb, veel erger kan het niet worden. Lijkt me wel heel leuk om het zelf te doen!

Dank voor alle tips, ik ga er dit weekend mee aan de slag :)!!
 
  • Leuk
Waarderingen: mink
J

j1eke

Guest
En net als bij gewoon schuren is het bij veel houtsoorten wel mooi om te eindigen met een fijner middel, de nylon borstel. Die de haalt ook de laatste kleine vezels weg die half los zitten. Op hardere houtsoorten haalt dat niet veel uit, eventueel heb je dan ook nylon borstels met een schuurmiddel erin verwerkt.
Ik zou het inderdaad gewoon eens proberen. De borstels kosten niet veel en als je het een mooi effect vind en vaker wilt toepassen kun je altijd nog opschalen richting een borstelmachine.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.