Tafelblad monteren op houten frame zonder frees

Gargamel

Nieuw lid
18 jan 2023
8
0
Belgie
Ik zoek advies om een tafelblad dat bestaat uit meerdere verlijmde planken te monteren op een houten frame. Om rekening te houden met beweging van het blad zou ik blijkbaar best het blad niet op het frame verbinden met pocket holes.

Ik heb geen tekening van de tafel maar het wordt een kindertafel van 90 op 70 dat op frame geplaatst wordt met de schort/skirt tussen de poten in (zie foto). Het blad zijn 5 planken van 140x27 die aan elkaar verlijmd en geschroefd worden met pocket holes.

bladopframe.jpeg

Heb verschillende methodes opgezocht maar de meeste vereisen het gebruik van een bovenfrees (wat ik niet heb) of hulpstukken die hier niet gemakkelijk te verkrijgen zijn zoals figure 8 of Z-clips. Had hier oa op het forum al gelezen dat bladwervels zijn aanbevolen, maar ik ontbreek het materiaal om dat deftig te maken. Gaat ook veel meer tijd in kruipen en mijn 2 kleine gastjes zijn al even op hun nieuwe tekentafel aan het wachten ;-)

Dus welke simpele methode kun je me aanbevelen om het blad te monteren op het frame zodat het toch de nodige speling krijgt voor veranderingen in luchtvochtigheid? Ik dacht eventueel toch nog aan pocket holes, maar om de opening van de pocket hole in het frame iets breder te maken zodat de schroef die vast zit in het blad kan bewegen in het frame, maar vraag me af of het blad dan te los komt zitten.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
De simpelste methode lijkt me om 8mm gaten te boren in het onderstel, en dmv schroeven en weien aan het blad vast te zetten. Je hebt dan speling omdat de schroeven dunner zijn dan het 8mm gat.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.128
2.621
Je hebt toch van die hoekjes met aan een kant een sleufgat? Daar zitten die ikea tafeltjes ook mee vast.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Een sleuf in het frame maken hoeft niet met een frees, simpel beiteltje kan dat ook al.

En wervels maken kan ook erg simpel, men neme een balk, pak een afkort, cirkel of tafelzaag en op een vaste interval zaag je de balk half door, met enkele zaagsnedes aan elkaar. Daarna zaag je de balk in stukjes langs elke brede zaagsnedes en dan heb je wervels. Gastje boren in het dikke gedeelte, dat schroef je onderop het blad en het smalle gedeelte gaat in de sleuven die je met je beiteltje in het frame heb gemaakt.
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.846
901
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Heb verschillende methodes opgezocht maar de meeste vereisen het gebruik van een bovenfrees (wat ik niet heb) of hulpstukken die hier niet gemakkelijk te verkrijgen zijn zoals figure 8 of Z-clips. Had hier oa op het forum al gelezen dat bladwervels zijn aanbevolen, maar ik ontbreek het materiaal om dat deftig te maken. Gaat ook veel meer tijd in kruipen en mijn 2 kleine gastjes zijn al even op hun nieuwe tekentafel aan het wachten ;-)
Je zou bladwervels kunnen simuleren met blokjes met deuvels - kun je de benodigde gaten gewoon met een boor maken?
 
  • Leuk
Waarderingen: Nerflander en trigger

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Blokjes aan het short maken , daar overmaatse gaten in boren en via die gaten aan het blad vastmaken?
 

PBA

Nieuw lid
10 okt 2021
17
14
Diepenveen
De voor gestelde talelblad 8jes werken er goed maar ze zijn wel prijzig een oude fiets ketting is het zelfde en vaak gratis
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.165
868
Ulvenhout
Waar in België woon je? Er zijn wellicht wel leden in de buurt die je kunnen helpen? Je kan ook bij mij een paar meubel achtjes ophalen?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.716
2.574
Gaanderen
Een goede ijzerwaren vakhandel heeft ze vast wel ergens per stuk liggen. Of schroef er gewoon 4 hoeken op met een groot gat. Desnoods even vijlen. Schroef met carrosserie ring en je hebt ruimte genoeg.
 

Gargamel

Nieuw lid
18 jan 2023
8
0
Belgie
Je zou bladwervels kunnen simuleren met blokjes met deuvels - kun je de benodigde gaten gewoon met een boor maken?
Dat is nog een idee, maar is dat dan sterk genoeg als je de tafel gaat heffen en verplaatsen?

En lijkt me ook meer precisiewerk, niet? Want dat moet wel erg netjes uitkomen om in elkaar te passen en het blad op het frame te klemmen.
 

Gargamel

Nieuw lid
18 jan 2023
8
0
Belgie
De simpelste methode lijkt me om 8mm gaten te boren in het onderstel, en dmv schroeven en weien aan het blad vast te zetten. Je hebt dan speling omdat de schroeven dunner zijn dan het 8mm gat.
Hoe ziet dat er dan uit? Is me niet helemaal duidelijk. Van onder de schort door tot in het tafelblad? En dan met rampamoeren onder in het tafelblad? Heb je een vb om te delen?
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Dat is nog een idee, maar is dat dan sterk genoeg als je de tafel gaat heffen en verplaatsen?

En lijkt me ook meer precisiewerk, niet? Want dat moet wel erg netjes uitkomen om in elkaar te passen en het blad op het frame te klemmen.
Je moet zo'n tafel, ongeacht of je wervels, duvels of achtjes gebruikt, gewoon aan het frame tillen. Daarom kan het ook los, kun je blad en frame los verplaatsen...
 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Hoe ziet dat er dan uit? Is me niet helemaal duidelijk. Van onder de schort door tot in het tafelblad? En dan met rampamoeren onder in het tafelblad? Heb je een vb om te delen?
Door de bladregel heen een gat van bijvoorbeeld 8mm. Dan kan je je blad op de regels leggen, en zoals je zelf voorsteld, eventueel met rampamoeren onder in het blad een bevestiging maken. Ik zou de bouten ( want die heb je dan nodig bij rampamoeren) wel gaan verzinken in de regel, zodat ze vanaf de zijkant niet zichtbaar zijn, en je voelt ze dan niet. Belangrijk is, dat de gatem groter zijn dan de moeren, en vast is vast. Zit het blad mooi op de regels, dan is het meer dan genoeg vast. Te vast, en het blad kan minder goed werken.

Een voorbeeld op foto heb ik niet, maar hopelijk is mijn beschrijving een beetje duidelijk.
 

Gargamel

Nieuw lid
18 jan 2023
8
0
Belgie
Door de bladregel heen een gat van bijvoorbeeld 8mm. Dan kan je je blad op de regels leggen, en zoals je zelf voorsteld, eventueel met rampamoeren onder in het blad een bevestiging maken. Ik zou de bouten ( want die heb je dan nodig bij rampamoeren) wel gaan verzinken in de regel, zodat ze vanaf de zijkant niet zichtbaar zijn, en je voelt ze dan niet. Belangrijk is, dat de gatem groter zijn dan de moeren, en vast is vast. Zit het blad mooi op de regels, dan is het meer dan genoeg vast. Te vast, en het blad kan minder goed werken.

Een voorbeeld op foto heb ik niet, maar hopelijk is mijn beschrijving een beetje duidelijk.
Heel duidelijk, maar in principe kan ik het dus evengoed doen met grotere houtschroeven? Bv met een tellerkop? En dan het gat waar de tellerkop op rust wat groter maken? Ik heb hier geen forstnerboor maar wel nog een setje vlinderboren om een ondiep gat te maken voor de tellerkopschroeven.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Z-clips bestel je bij meubelbeslagonline of baptist volgens mij. Werken prima.
Zonder bovenfrees kun je ook “gewoon” een beitelt gebruiken of een frees/domino lenen om een mooie uitsparing te maken. Lamello kan ook prima met Z-clips
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.