Tafelblad inkorten

Rob_2

Nieuw lid
16 okt 2023
6
2
Utrecht
Ik heb een eiken tafelblad waar ik een rand vanaf wil halen. Het blad is oorspronkelijk 105cm breed, maar om het gelijk met de tafelpoten te houden wil ik dit inkorten naar 98 cm.
Ik ben hieraan begonnen met een elektrische schaaf. Door de beperkte schaafdiepte (1.5 mm) waren hier diverse gangen voor nodig. Dit is helaas niet helemaal nauwkeurig gegaan waardoor de zijkanten niet helemaal haaks zijn, en de zijkant niet kaarsrecht zijn (bij de uiteinden een kleine naar binnen gerichte afronding).

Nu moet er nog ca. 2 mm vanaf, aan beide zijden (genoeg om te corrigeren), hoe kan ik dit nu het beste doen? Het tafelblad is aan de randen verdikt tot ca. 70 mm, dus dat is een flinke dikte om met een circelzaag te doen.
Kan ik dit misschien toch het beste met een (grote) cirkelzaag doen? Kan dat dan in 1 gang, of is het het verstandiger om bijvoorbeeld eerst 1/2 van de diepte, en dan de volledige diepte te zagen?
Of kan dit meter met een elektrische schaaf, maar dan met een goede geleider (en kun je die ergens huren?)
Of kan dit beter op een andere manier?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Het mooiste zou een invalzaag met geleider zijn. Ik dacht dat deze maximaal 75 mm diep zagen. Hier gaat de dikte van de geleiderails vanaf dus -5mm. Een zware bovenfrees met een kopieerfrees erin van 75mm of 3" is ook een optie. Niet iedereen heeft dit liggen. Ik heb b.v. de zaag niet maar wel de frees. Als er een grofblad in de zaag zit kan dit wel in een keer. Bij de frees moet je toch in twee keer minimaal opdat je lat waar je lager tegenaan loopt ook een hoogte heeft. Ik denk dat de frees de mooiste afwerking geeft.
Een invalzaag huren van 75 mm diep met een geleiderail is het eenvoudigst. Kijk wel of de rubbers van de rail in goed staat zijn. Anders krijg je meer splinters.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.375
832
69
Veldhoven
Ter aanvulling: Als je in je profiel aangeeft in welke regio je zit, heb je grotere kans dat iemand roept dat ie in je buurt zit en wel even komt helpen. Of dat je wordt uitgenodigd in diens werkplaats.
Privacy is leuk, maar moet niet door slaan. Je hoeft geen adres op te geven. Een regio is voldoende!
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Ik zou het met de invalzaag doen, die van mij gaat maar tot 5cm, de rest met de handzaag en met een blokschaaf/ schuurmachine oid de laatste 2 cm netjes afwerken.
 

Rob_2

Nieuw lid
16 okt 2023
6
2
Utrecht
Ik heb zelf een circelzaag, als ik hier een geleider bij gebruik kom ik niet dieper dan 45 mm. De rest schuren/bijzagen doe ik liever niet. Dan huur ik liever een invalzaag.

Wat betreft de bovenfrees, aan wat voor een vermogen moet ik hierbij denken?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Even een strook betonplex of ander makkelijk glijdend materiaal aan je geleider schroeven. Zo dat het vaste deel van de zool van je schaaf aan ligt. Nu kan je langs een lange rij, die je op je tafel klemt, de deur recht schaven. Ik zet er het liefst iets van een blokje op, zodat ik alleen daar hoef te duwen. Zo kan je nooit te diep schaven.
 

Rob_2

Nieuw lid
16 okt 2023
6
2
Utrecht
Even een strook betonplex of ander makkelijk glijdend materiaal aan je geleider schroeven. Zo dat het vaste deel van de zool van je schaaf aan ligt. Nu kan je langs een lange rij, die je op je tafel klemt, de deur recht schaven. Ik zet er het liefst iets van een blokje op, zodat ik alleen daar hoef te duwen. Zo kan je nooit te diep schaven.
Het is me niet helemaal duidelijk hoe je het precies bedoeld, maar het principe is wel duidelijk. Bij de schaaf die ik gebruikte was het echter ook lastig om het goed haaks op het blad te houden. Het leek wel goed te gaan, maar na meten zat hier uiteindelijk toch een flinke afwijking in. De geleider was blijkbaar te slap (of de schaaf had een afwijking...) Hoe kan ik dit voorkomen?

Misschien denk ik te simpel maar met de inval zaag van boven en van onderen zagen?
Dat kan, maar er kleven een paar nadelen aan: Een nadeel is dat het tafelblad een verdikte rand heeft. Deze rand is onvoldoende breed om de cirkelzaag over te latten glijden, en hier moet dus nog een uitvulling onder, ook t.b.v. de geleider. Verder zal Als de invalzaag niet 100% haaks staat zal het uiteindelijke zaagvlak een lichte knik hebben (zaaghoek van boven is tegengesteld aan die van onderaf. Tevens moeten de sneden van boven en van onder netjes op elkaar aansluiten, wat nogal precies komt. Vooral dat laatste zie ik nog wel een uitdaging.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Daarom moet je niet tegen de schaaf, maar tegen het geleide bord duwen. Daarom meldde ik, dat het handig is om er een stuk hout op te schroeven, waartegen je kan duwen. Als je dat bord 30 cm breed maakt, dan hoef je verder niets met de schaaf.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
156
Zutphen
Handschaaf en winkelhaak, rustig de tijd nemen. Kijk op YouTube hoe je moet schaven.
 

Rob_2

Nieuw lid
16 okt 2023
6
2
Utrecht
Daarom moet je niet tegen de schaaf, maar tegen het geleide bord duwen. Daarom meldde ik, dat het handig is om er een stuk hout op te schroeven, waartegen je kan duwen. Als je dat bord 30 cm breed maakt, dan hoef je verder niets met de schaaf.
Ik gebruik de schaaf 'op zijn zij' (tafelblad horizontaal), en met deze methode hangt de schaaf toch aan de geleiding? of begrijp ik het niet goed?
Die geleiding was bij de schaaf dit ik had niet bepaald stijf en sterk en boog vrij gemakkelijk door en bleef hierdoor niet lekker haaks hangen. Maar misschien dat dat met die extra plaat wel opgelost is.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ja de schaaf hangt aan de geleiding. Daar boor je een paar gaten in, zodat je er een plaat multiplex aan vast kan schroeven. Omdat je schaaf dan aan een veel groter oppervlak hangt, is hij veel stabieler. Bij mij werkt het zelfs met een topcraft elektrische schaafmachine. Niet echt een voorbeeld van degelijkheid. Scherpe messen helpt ook. Je kan ze vaak omdraaien.
 

Rob_2

Nieuw lid
16 okt 2023
6
2
Utrecht
Ik heb het eens geprobeerd met de plaat aan de geleiding, maar dit was toch wat aan de slappe kant.
Ik heb uiteindelijk de plaat op maat gemaakt zodat deze direct tegen de de zijkant van schaaf kon worden geplaatst. Aan de voorzijde bevestigd met de bout voor de geleiding, aan de achterzijde geklemd met een lijmklem. Dit gaf een wat steviger geheel, en werkte zo prima!
 
  • Leuk
Waarderingen: SunRayes

Rob_2

Nieuw lid
16 okt 2023
6
2
Utrecht
Ja, zie de foto's.
Nadeeltje was dat er 2mm tussen het schaafmes en de geleideplank zat waardoor de bovenate 2mm van de zijkant niet werden geschaafd. Dat randje was echter makkelijk weg te schuren, dus ik hem het zo gelaten.
 

Bijlagen

  • 20231026_115923.jpg
    20231026_115923.jpg
    108,4 KB · Weergaven: 19
  • 20231026_115858.jpg
    20231026_115858.jpg
    123,7 KB · Weergaven: 18
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik heb voor iemand deze zomer ook een tafel ingekort. M.b.v invalzaag en voor het laatste stukje een japanse zaag. Voor dit soort werk is een invalzaag erg handig. Het middelste deel bleek meubelplaat te zijn, dat was waarschijnlijk gaan splinteren bij het schaven.

Er zaten tussen de planken kleine V naadjes, die natuurlijk blank waren toen ik de tafel weer in elkaar gezet heb. Met een mix tussen bruin en wat zwarte acryl verf de naden weer op kleur gebracht en elders wat kleine beschadigingen weggewerkt. Een keer in de was en onzichtbaar...

jaap

tafel origineel.jpg

tafel stuk er af.jpg

tafel zijkant close up.jpg

tafel los deel.jpg

tafel weer klaar.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: SunRayes

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Daarom maak ik de plank alleen aan de beugel vast. Dan kan je hem voor de grondplaat schuiven en houdt je geen randje over. Maar je ziet dat dingen helemaal niet ingewikkeld of duur hoeven te zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.