Tafelblad constructie

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Er moet een aantal tafelbladen komen en een er van heeft een afwijkende vorm (plaatje). Twee vragen over de constructie van het blad.


1. Op de drie streepjeslijnen wil ik 'balkjes' inlaten middels schuifzwalustaarten om het blad vlak te houden. Wat ik niet kan vinden, hoe breed en dik zouden die moeten zijn.

Wat ik weet, het blad wordt/is gelijmd uit grenen stroken en is 30 mm dik. (Ik heb een stapel grenen kaasplanken die ik er voor wil gebruiken 3 x 40 x 220 cm). Ik kan de balkjes uit het zelfde materiaal samenstellen.

Ik heb een oude eiken tafel met een 4 cm dik blad, daaronder zaten twee dwarsbalken geschroefd van 4 cm breed en 6cm dik. De zelfde verhoudingen aanhouden? Eiken werkt meer en eiken is stijver. Dan zou ik voor grenen op 3 x 4.5 cm uitkomen, waarbij 1 cm voor de zwaluwstaart gebruikt wordt.


2. Heeft het zin om over de symmetrie lijn een balk, of plank te plaatsen om in de lengte wat meer stijfheid te krijgen?

Appeltafel.png
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
welke richting komen de stroken?
dwars langs of mischien wel in een soort visgraat motief?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
als ik het goed begrijp ga je voor planken van 400mm breed en 30mm dik.
als de poten in de buurt van de uiteinden komen is het m.i. niet logische om de planken in het midden te verzwakken
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
als ik het goed begrijp ga je voor planken van 400mm breed en 30mm dik.
als de poten in de buurt van de uiteinden komen is het m.i. niet logische om de planken in het midden te verzwakken
De planken zelf bestaan al uit koud op elkaar gelijmde stroken, dus een lijmnaad dicht bij de symmetrie as is niet te voorkomen (als je dat bedoelt).

De vijf poten komen op de hoeken.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
nee dat bedoel ik niet.
ik bedoel dat als je een groef freest haaks op de overspanningsrichting in het midden van je tafel je dan je blad behoorlijk zwakker maakt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.