Tafel

Ik had mijn wederhelft beloofd een salon tafel te maken en ....... belofte maakt schuld.
Tot vorig jaar hadden we een zware houten dressoir. Kleur koloniaal dus geen mens wilde hem hebben . Slopen was het enige wat reste. Het meeste is weg gegooid. Ik denk dat het mango of palm hout is.
Het blad bewaard, 35mm dik en loodzwaar. Helaas gebarsten tijdens het slopen. Het blad zat overal vast waar je het niet verwachtte.IMG_20220730_105531_HDR.jpg

Het moet een industrieel salon tafeltje worden bestaande uit 2 delen. Eerst maar alle kleur lak afgeschraapt. Gaat wonderbaarlijk goed met een scherp schraapstaal.
IMG_20220730_112517_HDR.jpg

Zie hier de scheur in het kleinste blad. Dit heb ik enkel gelijmd. De scheuren in het grote blad voorzien van ... Zwaluwstaart ?? Of hoe heet het.
IMG_20220730_204602_HDR.jpg

De twee bladen zijn klaar.
IMG_20220801_151426_HDR.jpg

IMG_20220801_151439_HDR.jpg

Ze krijgen beide 3 poten. Het kleine blad kortere zodat hij op meerdere manieren onder de grootste kan worden geschoven.
...... Poten, ja, kopen of zelf iets maken.
IMG_20220801_191304_HDR.jpg
3 delige poten, de grote 45cm de kleine 36cm. Uiteindelijk worden ze allemaal mat zwart.
Het verschil tussen groot en klein.

IMG_20220801_205555_HDR.jpg

Dat is meer werk dan ik verwachtte. Mijn vrouw moet nog even geduld hebben.
Bijna klaar.
 
Jouw kenende gaat dat weer een mooi werkstuk worden.Wat je met het blad hebt gedaan zijn inderdaad vlinders(wenge) zo te zien.
Hoe ga je de poten bevestigen,de pennen geheel door het blad en dan met een wig bevestigen?

Groet,

edwin
Hoi Edwin,


Bedankt.
Ik ga de poten monteren in een blokje hout waar ik de driepunt vorm uit beitel.
De poten worden daar recht in gemonteerd . Daarna zaag ik de bovenzijde van dit blokje onder een hoek ( 4 of 6 graden ) zo komen de poten iets schuin naar buiten te staan maar nog wel ruim binnen de buiten omvang van de tafels.

Gr . Edwin
 
De poten klaar, blokjes maken om ze in te bevestigen.
Deze grote staan nu onder een hoek van 5 graden. Meer wil ik niet naar buiten omdat ik dan bang ben dat ze buiten het blad komen .
IMG_20220804_191919_HDR.jpg

De gaten eerst uitgeboord daarna verder gebeiteld.
IMG_20220804_191933_HDR.jpg

Hier is goed de hoek van 5 graden zichtbaar

IMG_20220804_202934_HDR.jpg

Morgen de korte poten afmaken en kijken of ik ze kan monteren.

Gr. Edwin
 

Sebasel

Actieve deelnemer
5 jan 2013
66
38
43
Voerendaal
Ziet er erg mooi uit. Waar heb je ze mee afgewerkt? Olie?

Wij hebben vergelijkbaar hout. En maken er het blad van een BBQ-tafel van. En zoeken naar manieren om het af te werken. Dus alle tips zijn welkom. (En zal nog wel een apart topic aanmaken, maar herinnerde me dit topic. Dus erg nieuwsgierig naar je antwoord)
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl
Ziet er erg mooi uit. Waar heb je ze mee afgewerkt? Olie?

Wij hebben vergelijkbaar hout. En maken er het blad van een BBQ-tafel van. En zoeken naar manieren om het af te werken. Dus alle tips zijn welkom. (En zal nog wel een apart topic aanmaken, maar herinnerde me dit topic. Dus erg nieuwsgierig naar je antwoord)

Hoi Sebas,

Ik heb de bladen afgewerkt met Danish Õil,
flink in geolied en na 5-8 min uitgewreven met schone doek .
Dit moet ik nog een aantal malen herhalen om een betere bescherming te geven. Voor jouw BBQ blad zou ik voor iets gaan wat gemakkelijker schoon te maken is. Danish Õil sluit het hout niet vloeistofdicht af. Gezien je rond de BBQ wel schoon wilt houden lijkt me een skylt lak oud beter. Hier heb ik zelf geen ervaring mee maar hier op het forum zijn er wel adviezen te vinden.

Gr Edwin.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sebasel

Sebasel

Actieve deelnemer
5 jan 2013
66
38
43
Voerendaal
Hoi Sebas,

Ik heb de bladen afgewerkt met Danish Õil,
flink in geolied en na 5-8 min uitgewreven met schone doek .
Dit moet ik nog een aantal malen herhalen om een betere bescherming te geven. Voor jouw BBQ blad zou ik voor iets gaan wat gemakkelijker schoon te maken is. Danish Õil sluit het hout niet vloeistofdicht af. Gezien je rond de BBQ wel schoon wilt houden lijkt me een skylt lak oud beter. Hier heb ik zelf geen ervaring mee maar hier op het forum zijn er wel adviezen te vinden.

Gr Edwin.
Thanks! Ik ga nog een topic starten (is mijn vraag gelijk duidelijker met wat foto’s).
maar ga me al eens inlezen in skylt lak.
 
Hoe heb je de poten vastgezet,de blokjes gewoon geschroefd?

edwin
Hoi Edwin,

Ja, gewoon met 3 schroeven per blokje.
Eerst de poot gewoon haaks in het blok en daarna 5 graden van af gezaagd. Zo staan ze onder een hoek.
Door gebruik te maken van drie poten per tafel is de kans op wiebelen nihil.
Het vast schroeven maakt het mogelijk ze eventueel te verwijderen.

Ik zal er een foto van maken.

Gr Edwin
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.