Tafel schijf stam beukenhout, hoe laten drogen

rienepien

Nieuw lid
6 sep 2014
1
0
Heeft iemand voor mij een zinvol advies over het drogen van schijf beukenhoutstam? Ik heb van de boswachter een schijf beukenhout gekocht (17 cm dik, 85 cm diameter). Ik wil hiervan een tafeltje maken (vier wieltjes eronder). Nu hoor ik dat beukenhout snel scheurt bij drogen en de kans groot is dat de schijf in stukken uit elkaar valt. Ik kan helaas nergens een advies vinden hoe ik dit kan voorkomen, of zo veel mogelijk beperken.

Weet iemand op dit forum hoe ik dit moet aanpakken? Op internet kan ik geen site vinden die hierover heldere aanwijzingen geeft. Ik lees wel van de schijf in buitenlucht (+wind) laten drogen en op een site lees ik dat de beukenhouten schijf eerst een paar (?) weken in water ondergedompeld moet worden. Dat lijkt een proces van jaren te zijn.... Enfin als dat de oplossing is, moet ik dus nog even geduld hebben om binnen te kunnen genieten van de beukenhouten tafel .

Alvast heel hartelijk dank als iemand de moeite wilt nemen om te reageren.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Tja, het vervormen is een rechtstreeks gevolg van het drogen. Logischerwijs kun je dus het vervormen voorkomen door het drogen te voorkomen.
Gewoon elke dag flink water geven en ik garandeer je dat er geen scheur te zien zal zijn.

Je moet hout vergelijken met een bundel holle buisjes, de houtvezels. Aan de kopse kanten van het hout zijn die buisjes open, en verdamt het water in de stam dus lekker snel. Er zit water rondom de vezels en in de vezels. Eerst zal het losse water verdampen, dan gebeurt er nog niet zo veel. Daarna verdampt het water in de verzels, en zullen de vezels dunner worden. Dan gaat het hout werken.

Commerciele houtdrogers gebruiken een proces met stoom om de droging te versnellen, maar dat is thuis wat minder praktisch.
In musea hebben ze ook een proces om opgegraven nat hout te conserveren en heel te houden, volgens mij met PEG, maar dat is ook langdurig en duur.

Ik denk dat je het gewoon moet nemen zoals het komt. Mocht de schijf in meerdere stukken uit elkaar vallen, dan hak je er een paar grote zwaluwstaartvormige gaten in waarna je er een dikke zwaluwstaart in doet om de grootste scheur(en) bij elkaar te houden. Let verder vooral op dat je de schijf van schors ontdoet of met iets behandelt om te voorkomen dat je allerlei ongedierte mee naar binnen krijgt!

Oh ja, de tafel is droog als het gewicht niet meer veranderd, dus rol hem om de week even op een personenweegschaal dan kun je het bijhouden.
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
In theorie met winddrogen zit je op ongeveer een jaar drogen per 2cm dikte, maar hier gaat het om een stuk dat enkel 17cm lang is met gigantisch veel kops hout. Dat gaat waarschijnlijk veel te snel willen drogen en vol barsten staan, vooral beuk is hier heel gevoelig aan. Beuk krimpt zo veel dat ik denk dat het technisch onmogelijk is om barsten te vermijden bij zulk een diameter.
De barsten zijn erger als een deel van het hout sneller droogt dan de rest, je zal het dus vochtig moeten houden zodat het zo traag en egaal mogelijk droogt. Dan heb je nog het probleem van schimmels. Tussen een zeker min en max vochtgehalte kunnen schimmels zich ontwikkelen en het hout verkleuren of doen rotten, beuk is hier ook heel gevoelig aan, dat zal ook een probleem zijn om rekening mee te houden.

Ik weet dat voordat ze beuk zagen in stamdelen, dat ze wachten totdat de stam scheurt, en dan zagen ze de delen haaks op de scheur, zo heb je het minste verlies. Bij beuk is het niet de vraag of het gaat scheuren, maar waar en hoe diep.

Weet iemand of het zou helpen om aan de onderkant overal gaten te boren om de binnenkant egaal te laten drogen en om stress af te nemen?
 

sjeupie

Actieve deelnemer
7 okt 2014
40
0
Ik heb laatst een schijf Lariks gehaald bij de boswachter. Slechts 6 cm dik maar het lag bij hem al 2 jaar te drogen.
Ook hij kon niet garanderen dat het niet ging scheuren. Voor een grotere schijf hadden ze bij wijze van proef een stalen schijf eraan bevestigd; het hout had hier compleet maling aan. Ik weet overigens niet hoe het metaal aan het hout was bevestigd.

Kortom: laat het project vallen of omarm de kenmerken van het materiaal en je gaat vanzelf de schoonheid van de scheuren inzien :)
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
In theorie met winddrogen zit je op ongeveer een jaar drogen per 2cm dikte, maar hier gaat het om een stuk dat enkel 17cm lang is met gigantisch veel kops hout. Dat gaat waarschijnlijk veel te snel willen drogen en vol barsten staan, vooral beuk is hier heel gevoelig aan. Beuk krimpt zo veel dat ik denk dat het technisch onmogelijk is om barsten te vermijden bij zulk een diameter.
De barsten zijn erger als een deel van het hout sneller droogt dan de rest, je zal het dus vochtig moeten houden zodat het zo traag en egaal mogelijk droogt. Dan heb je nog het probleem van schimmels. Tussen een zeker min en max vochtgehalte kunnen schimmels zich ontwikkelen en het hout verkleuren of doen rotten, beuk is hier ook heel gevoelig aan, dat zal ook een probleem zijn om rekening mee te houden.

Ik weet dat voordat ze beuk zagen in stamdelen, dat ze wachten totdat de stam scheurt, en dan zagen ze de delen haaks op de scheur, zo heb je het minste verlies. Bij beuk is het niet de vraag of het gaat scheuren, maar waar en hoe diep.

Weet iemand of het zou helpen om aan de onderkant overal gaten te boren om de binnenkant egaal te laten drogen en om stress af te nemen?

ja, gaten aan de onderkant zal zeker helpen droog spanningen te verminderen maar of het ook zal helpen om scheurtjes te voorkomen
aan de bovenzijde is de vraag. als delen tenopzichte van de rest sneller droger heb je al snel kans op scheuren.
 

sjeupie

Actieve deelnemer
7 okt 2014
40
0
Interessant stuk. Schuin zagen had ik nooit over nagedacht eigenlijk en is, wie weet, wel mooi. Ik zal eens een schuine schijf vragen bij de boswachter en kijken wat er gebeurd t.o.v. de 'gewone' schijven die ik heb liggen (die overigens nog zonder scheuren e.d. in mijn garage liggen ondanks de luchtvochtigheid van, momenteel, 44% hier)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Vorige week was ik bij een bevriende meubelmaker, hij maakt ook erg veel projecten met schijven boomstam. Nu stond er een parel van een werkstuk klaar voor transport. Een enorme schijf beukenhout met slaap.....De schijf was ooit gescheurd in 4 stukken. Dat wil zeggen op 4 punten begon hij te scheuren. Deze punten zijn waarschijnlijk gebruikt als ijkpunt om daar de zaag in te zetten. Na het zagen had je dus 4 ongelijke taartpunten...

Binnenkort maakt hij wat foto's en dan zal ik ook hier eaa plaatsen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.