Tafel rond project 140 cm eiken - Veenendaal

tst_le

Nieuw lid
28 mrt 2021
23
5
NL
Te koop:

Tafel rond project om af te maken met de bovenfrees.

Een massief eiken tafelblad +- 4cm dik en 140cm rond.

De bovenfrees en het hulpstuk kan je er evt bij lenen om het af te maken. Voor de frees vraag ik dan wel een borg. De frees kan maar een paar millimeter per keer wegfrezen.

Alleen het blad is dus te koop. TEAB

Dit is een amateur project wat ik helaas niet kan afmaken. Het was een vierkante tafel van 150 cm in de olie.
Olie is eraf geschuurd met bandschuurmachine.
Het ligt hier al een jaar in de schuur waarbij er ook wat water op heeft gelekt door het dak. Hierdoor zijn er wat haarscheurtjes ontstaan.

Het rond maken moet worden afgemaakt, dan nog schuren, scheurtjes en noesten vullen etc etc.

Waarom ik het weg doe; m'n gehoor is dusdanig slecht geworden dat ondanks dubbele gehoorbescherming ik na 10 minuten frezen alsnog een dag lang een piep in m'n oor krijg. Het frezen gaat ook een stuk langzamer dan ik had gehoopt waardoor het nogal overlast geeft voor de buren.

 
Laatst bewerkt:

Fredje kroketje

Actieve deelnemer
31 okt 2017
63
20
Een richtprijs (verplicht op dit forum) en locatie zouden op prijs worden gesteld. Of nouja, ik zie nu Veenendaal in de titel staan.

Verder mooi blad! Ziet er netjes verlijmd uit
 

tst_le

Nieuw lid
28 mrt 2021
23
5
NL
Sorry, richtprijs 150,-
Het tafelblad komt van een Piet Klerx tafel.

Voor 50,- extra heb ik nog 4 zwarte hairpin poten liggen. 3 poots, 12mm dik staal.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
De reden waarvoor je het project moet opgeven is wel erg rot. Tinnitus is inderdaad echt niet leuk. Heb je al actieve gehoorbescherming overwogen of getest? Een koptelefoon met ruisonderdrukking door tegengeluid.
 

tst_le

Nieuw lid
28 mrt 2021
23
5
NL
Ah ja, tegengeluid lijkt me niet effectief, dan fop je eigenlijk je hersenen terwijl het daadwerkelijke lawaai gewoond doorgaat. Tenminste, dat is hoe ik het als leek zou denken. Misschien heb ik het mis.

Verder tja, ik kan iedereen aanraden om echt goed uit te kijken met je oren. Iedere pieptoon is een waarschuwing. Ik heb de grootste 3M peltor gehoorbescherming en nog schuim dopjes in m'n gehoorgang. Had ik die dure 3m nou maar 20 jaar geleden gekocht...

Ik kan iedereen aanraden om dubbele bescherming te dragen. Want de normen gelden alleen als het 100% goed aansluit.

Eiken frezen is een heel hoog snerpend geluid. Daar komt het geluid van de freesmachine nog bij. Een brushless frees zal misschien minder lawaai maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dennis84

Fredje kroketje

Actieve deelnemer
31 okt 2017
63
20
Ik vind het vervelend om te lezen, ben je lekker aan het hobbyen, kan je er niet mee verder.

Als ik met m'n Bosch Blauw een middagje langskom kunnen we hem ook even afmaken qua freeswerk. Dan laat jij even zien hoe het moet qua malletje etc en ga jij even de hort op, en ga ik een tijdje frezen.
 

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
215
117
Ah ja, tegengeluid lijkt me niet effectief, dan fop je eigenlijk je hersenen terwijl het daadwerkelijke lawaai gewoond doorgaat. Tenminste, dat is hoe ik het als leek zou denken. Misschien heb ik het mis.
Tegengeluid is wel degelijk werkelijk minder lawaai. De trillingen worden 'tegen gehouden' door trillingen die precies tegelijk de andere kant op bewegen. Het gevolg is dat de lucht ook werkelijk minder trilt.
Het enige 'neppe' aan tegengeluid is dat het maar op één plek werkt.
Tegengeluid in oordopjes werkt dus alléén voor het geluid in je gehoorgang. Dat is dus prima voor je eigen oren, maar niet nuttig voor andere mensen in de kamer.
Dit is waarom tegengeluid (active noise cancelling) wél goed werkt in oordoppen en oorkappen, maar niet voor bredere toepassingen.

Overigens kan je ook tegengeluid combineren met traditionele gehoorbescherming.
Active Noise Cancelling oordopjes + oorkappen, of ANC oorkappen + traditionele oordopjes zal geluid echt beperken tot een absoluut minimum.

Voor tinnitus kan een ruis inderdaad ook nog helpen.

In ieder geval heel vervelend om te lezen, en een wijze les aan andere houtbewerkers hoe belangrijk gehoorbescherming is.
Ik heb zelf ook altijd oorkappen op en daarnaast vaak nog (muziek)oordopjes in.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
295
119
Ik heb ook behoorlijk last van tinnitus, maar zo erg als je het beschrijft heb ik het gelukkig nog niet.
(als puber altijd in de werkplaats maar natuurlijk nooit met gehoorbescherming)
Tegenwoordig eigenlijk altijd oordoppen in (ook bijv. in een restaurant of bij een verjaardag, want het geroesemoes is te luid voor me)
Ik heb het anti-geluid nog niet geprobeerd, maar persoonlijk denk ik dat het niet gaat werken. Ik heb verschillende tonen, die qua luidheid met de hartslag op en neer gaan. Daarnaast een soort random statisch klikken. Kan me niet voorstellen dat dat van te voren is in te stellen.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
215
117
Ik heb ook behoorlijk last van tinnitus, maar zo erg als je het beschrijft heb ik het gelukkig nog niet.
(als puber altijd in de werkplaats maar natuurlijk nooit met gehoorbescherming)
Tegenwoordig eigenlijk altijd oordoppen in (ook bijv. in een restaurant of bij een verjaardag, want het geroesemoes is te luid voor me)
Ik heb het anti-geluid nog niet geprobeerd, maar persoonlijk denk ik dat het niet gaat werken. Ik heb verschillende tonen, die qua luidheid met de hartslag op en neer gaan. Daarnaast een soort random statisch klikken. Kan me niet voorstellen dat dat van te voren is in te stellen.
'Antigeluid' of 'Active noise cancelling' doet alleen maar wat met werkelijk geluid van buitenaf. Het kan het volume, vooral van constante geluiden, erg dempen.
Het heeft net als oordoppen geen effect op spookgeluiden of geluiden die door de hersenen anders geïnterpreteerd worden dan bedoeld.

Als oordoppen helpen, dan kan ANC ook helpen. Alle geluiden waar oordoppen niet tegen helpen kunnen ook door ANC niet opgelost worden.
Het tóevoegen van geluid (zoals een ruis) kan daar dan wel weer tegen helpen bij sommige mensen.
 

tst_le

Nieuw lid
28 mrt 2021
23
5
NL
'Antigeluid' of 'Active noise cancelling' doet alleen maar wat met werkelijk geluid van buitenaf. Het kan het volume, vooral van constante geluiden, erg dempen.
Het heeft net als oordoppen geen effect op spookgeluiden of geluiden die door de hersenen anders geïnterpreteerd worden dan bedoeld.

Als oordoppen helpen, dan kan ANC ook helpen. Alle geluiden waar oordoppen niet tegen helpen kunnen ook door ANC niet opgelost worden.
Het tóevoegen van geluid (zoals een ruis) kan daar dan wel weer tegen helpen bij sommige mensen.
De vraag is, het dempen van het geluid, dat heb ik altijd begrepen als het uitzenden van geluidsgolven waardoor je hersenen het lawaai niet meer opmerken / registreren. Daardoor denk je dus dat het stiller is dan het is.

Uiteindelijk bestaan die geluidsgolven natuurlijk wel. De trilhaartjes in je oor krijgen gewoon toch die hoge trillingen te verduren, incl. de trillingen van het tegengeluid.

Of zie ik dat verkeerd? Ik durf het iig niet te riskeren.
 

tst_le

Nieuw lid
28 mrt 2021
23
5
NL
Ik vind het vervelend om te lezen, ben je lekker aan het hobbyen, kan je er niet mee verder.

Als ik met m'n Bosch Blauw een middagje langskom kunnen we hem ook even afmaken qua freeswerk. Dan laat jij even zien hoe het moet qua malletje etc en ga jij even de hort op, en ga ik een tijdje frezen.
Bedankt dat is een genereus aanbod:)

Ik heb bedacht om toch nog wat verder te proberen met de decoupeerzaag. Die is een stuk stiller. Aan het klooien geweest om het blad recht te houden en dat is gelukt. Nu alleen nog de laatste +-2mm weghalen met de frees, dat zal wel vlot gaan.
jigsaw jig 20230505_152505 (9).jpgjigsaw jig 20230505_152505 (6).jpgjigsaw jig 20230505_152505 (7).jpg
 

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
215
117
De vraag is, het dempen van het geluid, dat heb ik altijd begrepen als het uitzenden van geluidsgolven waardoor je hersenen het lawaai niet meer opmerken / registreren. Daardoor denk je dus dat het stiller is dan het is.

Uiteindelijk bestaan die geluidsgolven natuurlijk wel. De trilhaartjes in je oor krijgen gewoon toch die hoge trillingen te verduren, incl. de trillingen van het tegengeluid.

Of zie ik dat verkeerd? Ik durf het iig niet te riskeren.
Dat heb je inderdaad verkeerd begrepen (of het is je verkeerd uitgelegd)

Bij tegengeluid worden tegengestelde trillingen uitgezonden. Dit betekent dat ook werkelijk de trillingen minder worden. Er zijn zat vast filmpjes op youtube die dit beter uit kunnen leggen, maar ik zal het nogmaals proberen.

Trillingen in de lucht zijn als golven. Met hoge en lage punten. Als je golven op water hebt, en je kan precies als de golf hoog is een lage golf creeren, en precies als de golf laag is een hoge, dan kan je de golven elkaar laten 'doven'. Het resultaat is géén golf. Of tenminste, als je dit niet perfect doet, een veel minder sterke golf.

Of, als een object zoals een kast staat te schudden, en je kan precies als die kast jouw kant op schud er tegen aan drukken, dan stop de kast met schudden.

Tegengeluid is fysiek het uitdoven van trillingen in de lucht, door exacte tegentrillingen te genereren. Dit betekent dat je trommelvlies ook werkelijk minder trillingen ontvangt.
Het probleem is alleen dat exáct tegentrillingen maken erg moeilijk is, waardoor het nooit perfect werkt (alleen dempne, niet volledig weg) en het werkt beter bij constante geluiden. (motor van een machine, lucht die langs je auto suist, achtergrond-ruis van drukke snelweg)

In helikopters worden tegenwoordig bijvoorbeeld vaak, in plaats van dikke oncomfortabele oorkappen, ANC koptelefoons gebruikt. DIt is gewoon een normale zacht muziek koptelefoon die zelf amper het geluid dempt. De ANC zorgt er voor dat de uiteindelijke demping van het geluid even hoog is als traditionele oorkappen.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh en tst_le

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.