Beste forumleden,
Voor mijn nieuwe project wil ik graag beroep doen op jullie kennis en expertise.
Ik wil een dubbele taatsdeur gaan maken om twee verschillende ruimtes van elkaar te scheiden. (Zie bijlage voor voorbeeld)
Nu ben ik niet geheel onbekend met houtbewerking, maar dit is toch wel een project waar ik graag goed voorbereid aan begin.
Alvast wat gegevens over de deuren:
Nu heb ik hier de volgende vragen over:

Alvast bedankt.
Matthijs
Voor mijn nieuwe project wil ik graag beroep doen op jullie kennis en expertise.
Ik wil een dubbele taatsdeur gaan maken om twee verschillende ruimtes van elkaar te scheiden. (Zie bijlage voor voorbeeld)
Nu ben ik niet geheel onbekend met houtbewerking, maar dit is toch wel een project waar ik graag goed voorbereid aan begin.
Alvast wat gegevens over de deuren:
- Type: Taatsdeur, scharnier boven en onderzeide, geen kozijn.
- Afmetingen: (85x220xm) x2 +/-
- Materiaal: Eiken(?) - naturel of zwart geschilderd (staal-look).
- Afmeting hout: 40x60mm? Onderste profiel hoger voor scharnier.
- Glas: gelaagd glas 33.1 6,38mm
Nu heb ik hier de volgende vragen over:
- Heeft iemand tips waar ik geschikt hout kan vinden? Liefst foutvrij, gedroogd, geschaafd eikenhout 40mm dik.
- Is eikenhout de beste keuze indien het hout toch zwart wordt geschilderd? Of zijn er betere alternatieve?
- Moet ik er nog rekening mee houden dat het hout gaat werken? (lees: trekt de deur krom)
- Is het nodig om de verschillende delen te verbinden d.m.v. lamellen/ duvels etc.? Of is een goede lijmverbinding sterk genoeg? Welke lijm raden jullie aan?
- Ik wil het glas monteren door in het midden van de houten profielen een 7mm gleuf te frezen, dan het glas te plaatsen (in kit) en dan de 4 delen aan elkaar te lijmen. Ik snap dat het glas dan niet (makkelijk) te vervangen is. Maar dit lijkt me estetisch wel de beste keuze.
Alvast bedankt.
Matthijs