Super Surfacer

DDragon80

Actieve deelnemer
12 okt 2019
31
17
Had het gebruik van zulke machine net gezien in een filmpje van ISHITANI op youtube. Een soort machinale schaaf, met 'hetzelfde' resultaat als een echte bankschaaf, maar dan wel veel sneller natuurlijk en grotere oppervlakken. Made in Japan... Wist niet dat zoiets bestond trouwens. Misschien voor sommige onder jullie ook iets nieuw? Alleszins zal het voor mij bij kijken blijven. Vond het leuk om even te delen.


 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026 en jelmer

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Haha we keken net waarschijnlijk hetzelfde filmpje. Ik had het ook nog nooit gezien.
Ik denk dat je met een vandikte schuurmachine hetzelfde resultaat kan krijgen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.612
Omdat een schaaf de vezels doorsnijd, geeft dat een gladder resultaat dan schuren.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Haha we keken net waarschijnlijk hetzelfde filmpje. Ik had het ook nog nooit gezien.
Ik denk dat je met een vandikte schuurmachine hetzelfde resultaat kan krijgen.
Zoals chevy al aangeeft. Voor de echte puristen is schaven en schuren écht iets anders.
Voor naaldhout (wat in Japan veel gebruikt wordt) geeft schaven in mijn bescheiden mening wel een andere feelings dan schuren.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Zoals chevy al aangeeft. Voor de echte puristen is schaven en schuren écht iets anders.
Voor naaldhout (wat in Japan veel gebruikt wordt) geeft schaven in mijn bescheiden mening wel een andere feelings dan schuren.
Een paar jaar geleden kon je zulke machine voor ongeveer 500,- op veilingen kopen. Ondertussen zul je ook daar flink de portemonnee moeten trekken.
nieuw waren deze machine ook redelijk onbetaalbaar ik weet niet meer precies hoeveel maar wel behoorlijk noordelijk van 10.000,-
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Er is al meerdere keren een post over deze machines gedaan op het forum. Hoe lang geleden weet ik niet maar de eerste was geruime tijd geleden.
Het blijft prachtig om zo'n machine te zien werken. Bedankt voor het opfrissen van mijn geheugen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.770
740
Enschede, Twente
Mooie machine om vellen bijbel papier te maken.
Het is wel heel dun wat de machine er vanaf schaaft.
Het is dan ook enkel bedoeld als finale afwerking en het verwijderen van potloodstrepen en dergelijke.
Ik ben trouwens altijd weer heel blij als er een filmpje van Ishitani uitkomt. Maar het blijft griezelen bij dat grote blote zaagblad waarmee hij inzaagt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.