Stuurinrichting aanhangwagen

Piewie

Nieuw lid
2 aug 2016
24
5
Noord-Brabant, Berlicum
Nadat ik eerder een houten vrachtwagen maakte voor mijn kleinzoon, wil ik nu een aanhanger maken met daarop een hijskraan. Ik ben daarbij op zoek hoe ik een stuurinrichting kan maken (zoveel mogelijk van hout), dus net als bij auto's dat beide voorwielen de bocht in sturen. Dus geen starre as met een zgn. molen waarbij het binnenbochtwiel onder de wagen draait en het buitenbochtwiel naar voren komt.
Is er iemand die ooit zoiets gemaakt heeft of een idee heeft hoe zoiets te maken is?
 

ope1967

Actieve deelnemer
12 aug 2017
142
56
Heel eenvoudig met een getande hevel waarover een tandwiel draaid, zoals een stuurhuis van een auto dus ook werkt

Heel interresant linkje over de stuurinrichting van een auto en de werking ervan (hopelijk niet te ver offtopic voor dit forum, gezien ik de ts graag van info wil voorzien)

 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Nadat ik eerder een houten vrachtwagen maakte voor mijn kleinzoon, wil ik nu een aanhanger maken met daarop een hijskraan. Ik ben daarbij op zoek hoe ik een stuurinrichting kan maken (zoveel mogelijk van hout), dus net als bij auto's dat beide voorwielen de bocht in sturen. Dus geen starre as met een zgn. molen waarbij het binnenbochtwiel onder de wagen draait en het buitenbochtwiel naar voren komt.
Is er iemand die ooit zoiets gemaakt heeft of een idee heeft hoe zoiets te maken is?
Parallellogramconstructie?
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
212
11
65
Drachten - Buitenpost.
Zoiets als dit? Heb ik gemaakt op mijn hakselaar als probeersel. Geen maten of tekening en tot verbazing werkt het prima.
Gewoon ergens beginnen, eerst simpel en licht in elkaar gezet en kijken of het werkte. En als alles goed werkt en geen problemen optreden dan definitief maken.
PICT1139.JPG
 

Bijlagen

  • Eind renovatie jan (1).JPG
    Eind renovatie jan (1).JPG
    139,7 KB · Weergaven: 55

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
396
173
Groene Hart
je ziet hier goed dat het binnenbochtwiel scherper stuurt dan het buitenbochtwiel.
Dat komt door de langere arm in het midden en de kortere arnpjes bij de wielen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
je ziet hier goed dat het binnenbochtwiel scherper stuurt dan het buitenbochtwiel.
Dat komt door de langere arm in het midden en de kortere arnpjes bij de wielen.
Da's relevant bij een (echte) auto of aanhanger, maar is in dit geval denk ik minder belangrijk. Wel cool om het zo uit te voeren, maar met een simpel parallellogram werkt het in de praktijk ongewijfeld ook...
 

cymbaline

Nieuw lid
17 jun 2012
17
6
Je kan er ook mee spelen als je oud bent :)
fischertechnik wordt nog steeds gemaakt (alleen niet/nauwelijks meer in grijs).

Groeten,
Wilbert.
 

HTM

Nieuw lid
12 feb 2017
2
1
Zoek eens op Ackermann. Dan zie je heel simpel hoe je het binnenwiel scherper kunt laten sturen.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Piewie

Nieuw lid
2 aug 2016
24
5
Noord-Brabant, Berlicum
Ik ben ondertussen een heel eind gevorderd, o.a. dankzij bovenstaande reacties. Uiteindelijk kreeg ik via een kennis dit tekeningetje:
1697139601273.jpeg
Met de volgende uitleg: de hoek waaronder de stuurstangen moeten staan kun je vinden door een denkbeeldige lijn te trekken vanuit het midden van de achteras naar de stuurstangen.
Vervolgens ben ik met deze wetenschap aan het knutselen gegaan: eerst de vooras (nog zonder stuurstangen):
1697139986792.jpeg 1697140076161.jpeg

Daarna het frame met daarin de achteras en vooras gemonteerd:
1697140185846.jpeg

Daarna m.b.v. bovenstaand tekeningetje berekend onder welke hoek de stuurstangen geplaatst moeten worden:
1697140332940.jpeg

Als laatste de trekstang monteren en: het werkt! Maximaal trots dat ik dit voor elkaar gekregen heb als amateuristische knutselaar: zie filmpje.
 

Bijlagen

  • Video van WhatsApp op 2023-10-12 om 21.55.16_f2731eef.zip
    4 MB · Weergaven: 31

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.