Stroppen met balsahout of mdf.

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
362
122
Ja, goede ervaringen met zo'n strop! En volgens mij komt het niet zo kritisch hoor.
Ik heb mijn strop gemaakt van een stuk 18 mm multiplex en een stuk brede lederen (dames)riem die ik voor dit doeleinde ooit in een kringloop heb gekocht. Vastgelijmd met houtlijm. Geen speciale pasta maar goedkope "#2 fine" polijstpasta dat over was op mijn werk, en dat gaat als een trein. Progressie van 250-600-1200 grit diamantplaten, gevolgd door 20-40 halen op de strop en in 2-3 minuten spiegelen de beitels, scheren ze haren af en glijden door het hout.
Ik heb ook wat pasta aan de andere kant van de strop, direct op het hout, om bijvoorbeeld de achterkant van beitels makkelijk te polijsten.

Elk stuk leer zal voldoen als je met polijstpasta werkt. Als het leer van zichzelf een beetje glad is, is voorbewerken met water en uitrollen niet nodig mijns inziens.
In de wereld van straight razors wordt gezegd dat de ondergrond weinig uitmaakt bij polijstpasta. Daar wordt regelmatig vilt of zelfs een stuk spijkerbroek gebruikt voor stroppen met polijstpasta.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.