Straight Edge (rechte rei)

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Hallo allemaal,

Onlangs heb ik een topic gestart over het aanschaffen van een (hele) oude vlakbank. Ik heb de oude (380v) motor vervangen voor een sterke 230v motor (2.2kw). Verder is de machine geheel gereviseerd. De vlakbank kan 350mm breed schaven en de tafels zijn bij elkaar 1500mm lang. Ik wil de machine nu eerdaags gaan afstellen (tafels in één lijn + messen). Nu ben ik op zoek naar een "straight edge". Dit is een lange accurate rechte lat/rei/liniaal (of hoe je het ook mag noemen). Wie o wie weet hoe ik hier aan kom? Het liefst niet al te duur...

Alvast bedankt.

Arnold
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Bij Fine-tools hebben ze een aantal straight edges, zie hier. Zijn niet bepaald goedkoop, maar misschien zit er iets voor je bij. Die van Veritas van 965mm is ~€40, dat is nog te doen.

Wat ik zelf als straightedge gebruik is een Shinwa lineaal (ook van Fine-tools), iets meer dan 30 euro voor 1000mm, en dan kun je hem daarna ook nog gewoon als lineaal gebruiken :) Bovenaan staan de toleranties, kun je zien of het precies genoeg is voor het afstellen van een vlakbank.
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Ik heb ooit een lange waterpas bij de Hornbach gekocht. Deze is aan de onderkant over de gehele lengte gevlakt. Niet gek duur.

Die lijkt me prima te voldoen voor jouw doel. Ook na afstellen van de vlakbank kun je hem dan gebruiken voor klusjes waar hij voor bedoeld is. Zaken waterpas zetten.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Bij Fine-tools hebben ze een aantal straight edges, zie hier. Zijn niet bepaald goedkoop, maar misschien zit er iets voor je bij. Die van Veritas van 965mm is ~€40, dat is nog te doen.

Wat ik zelf als straightedge gebruik is een Shinwa lineaal (ook van Fine-tools), iets meer dan 30 euro voor 1000mm, en dan kun je hem daarna ook nog gewoon als lineaal gebruiken :) Bovenaan staan de toleranties, kun je zien of het precies genoeg is voor het afstellen van een vlakbank.

Dat is een sjieke rei. Wat is beter, staal of aluminium:confused:. Bedankt voor je antwoord!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.