Stofzuiger aan twee apparaten FIAP 2422 Afsluitschuif

Robbedoes70

Nieuw lid
20 dec 2020
4
0
Ik heb 1 Makita stofzuiger en meerdere elektrische apparaten.
Nu zit ik afzuigslangen (40 en 32mm) te wisselen tussen afkortzaag en invalzaag/schuurmachine en ik wil een betere oplossing.

Als huishobbyist ben ik nog niet toe aan grote volume stofafzuiging en heb nog geen apparaten die dat nodig hebben zoals een vandiktebank.
Voor die afzuiging zie ik 100mm afsluitschuiven, bijvoorbeeld bij Baptist.

Ik zie Y stukken, maar ik maak me zorgen over verlies van zuigkracht, dus ik zoek afsluitschuiven voor 32/40mm stofzuigerslangen.
Ik kwam de FIAP 2422 Afsluitschuif tegen bij Conrad voor €11,50.
Heeft iemand ervaring om hiermee een meerdere elektrische apparaten aan te sluiten?

Heeft iemand een beter alternatief om meerdere elektrische apparaten tegelijk aan te sluiten op 1 stofzuiger?

Bedankt,
Rob
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.167
1.966
Klein-Brabant, Vlaanderen
ofwel wissel je, waarbij je het aansluitstuk of de slang wisselt
ofwel leg je een Y, waarbij je, komende vanaf de stofzuiger, na de splitsing op beide slangen telkens 1 afsluitschuif zet
die van conrad heb ik bekeken
als die voor water geschikt is, dan ook voor lucht
 
  • Leuk
Waarderingen: Robbedoes70

Stryx

Actieve deelnemer
26 apr 2018
69
32
Eindhoven (Acht)
Daar heb ik ervaring mee… en geen goede. Dat zit binnen no time vol met stof en dan krijg je ze niet meer dicht. Ik heb er hier nog wel een stuk of wat liggen.

Ik gebruik nu (zelf 3D geprinte) schuifafsluiters. heel simpel, ook makkelijk van MDF of zo te maken.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    69,4 KB · Weergaven: 30
  • Leuk
Waarderingen: Robbedoes70

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik heb mijn afsluitschuiven zelf gemaakt. Wel een maatje groter, en automatisch bediend, maar het idee is hetzelfde. (hier wat plaatjes). Het voordeel van zelfbouw is dat je 'm precies op de maat van je slangen kunt maken en je dus niet met verlopen hoeft te werken, wat krachtverlies kan opleveren.
Ik heb het ontwerp afgekeken van wat zelfbouw-blastgate-topics hier op het forum (bijvoorbeeld deze, deze of deze) en youtube.
Als je de schuif zo maakt met een gat in het midden dat doorschuift naar buiten als je 'm sluit, kan er nooit veel stof tussen blijven zitten, dat schuif je er immers mee uit als je de schuif dicht doet. Bij de schuif die je laat zien gaat dat inderdaad in de gleuf vastzitten waardoor deze niet meer goed dichtgaat na een tijdje (ik heb dat type schuiven in diverse maten/kwaliteiten in mijn vijver zitten en die moet ik idd regelmatig doorspoelen).

Of maak een snelkoppeling zodat je de stofzuigerslang snel kunt koppelen aan je machine (of in het geval van klen gereedschap (afkortzaag, schuurmachine etc) aan een stuk slang dat je vast aan iedere machine hebt zitten tijdens de klus. Zie hier voor een topic over een handig snelkoppelsysteem.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.