Stofmasker

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
@ Bijtel,

hmm, de filter die hij gebruikt lijkt op de pre filters die zitten op mijn luchtfiltereenheden, die zijn er enkel om de tweede "echte" zak-filter te behouden van de grootste deeltjes.
Dat is geen volwaardige filter die je zo mag gebruiken, die gebruiken ze daar op HVAC systemen en airconditioners enz... dat heeft absoluut niet de functie van een luchtfilter die fijn stof filtert.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Matthias doet best wel aardige dingen maar hij kan, zeker niet met zo'n goedkoop metertje, juiste metingen doen.
Bij mijn onderzoek had ik de beschikking over professionele apparatuur, die vanaf 0,2 micron meet. Jaarlijks wordt deze apparatuur gekalibreerd.
Ik heb geen metingen gedaan op Jet of zo, maar weet welke filters ( zakken model) gebruikt worden en die halen nog geen 10 % van de efficiency van de filters die ik gebruik.
Matthias gebruikt inderdaad filters uit HVAC systemen, niet geschikt als fijnfilter voor werkplaats, slechts als voorfilter geschikt.
Als je echt je lucht schoon wilt hebben dan moet je naar HEPA ( cleanroom) kwaliteit maar dan moeten zwaardere ventilatoren gebruikt worden en gaat de prijs van filters drie keer zo hoog worden.
De werkplaats wordt voldoende schoon met een F9 fijnfilter en een G4 voorfilter, zoals ik die aanbeveel en met de verkregen ervaring. ook van medeforummers.
Maar vooralsnog geldt: afzuigen bij de bron is het belangrijkst, daarna moet, zeker bij schadelijk/respirabel stof PBM gedragen ( liefst half/vol gelaatmasker) worden.
Een luchtreiniger is geen wondermiddel, als je staat te schuren duurt het even voordat de lucht weer helder is. Maar dat is goed excuus om even een bakje koffie te doen.

Groeten, Kor
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Op dit moment heb ik een Drager Combitox Nova RA (is van mijn vader geweest is de nodige jaren oud al weer) hiervoor ben ik nog opzoek naar stof filters maar kan die nog niet echt vinden en weet ook niet wat voor een soort ik nodig ben voor stof.
Of is het verstandiger om over te stappen naar een ander merk/model? Dit model steekt vrij ver naar voren en is misschien niet handig met een beschermkap op tijdens het houtdraaien (binnen kort in dit theater :)).

Een luchtreiniger gaat er ook zeker nog komen maar dat zal worden als mijn werkplaatsje is aangepast en de afzuiging op machines is verbeterd.
 
Laatst bewerkt:

coertvc

Actieve deelnemer
11 dec 2014
36
0
Ik gebruik al jaren een Arco volgelaat masker, met daarop een degelijke 40 mmb filter. als ik een blik open maak met thinner of ontvetter ruik ik daar helemaal niks van. de filters gebruik ik gemiddeld een half jaar (ook voor hout stof en andere zaken)

soms gebruik ik de flex ook. dan ook zet ik hem op, sinds dien geen zwarte neus meer ;)

kost een beetje, maar 400% een aanrader !!
 
Ik gebruik al jaren het 6300 masker van 3M.
In mijn vorige werk noodzakelijk vanwege stof- en ammoniakdampen.
Hier heb ik een filter op die zoveel mogelijk filtert, dus ook gassen en dampen.
Zo dat ik zo ook bv schadelijke schimmels buiten mijn luchtwegen houd.
De filter bussen zitten zo gemonteerd dat je er weinig tot geen hinder van ondervind.
Ook heb ik voor filters geplaatst die eenvoudig te reinigen en/of vervangen zijn.
Het masker zelf is simpel en doeltreffend. Hierdoor gemakkelijk in onderhoud en onderdelen zijn
door een ieder te vervangen.

De ruimte waarin ik kan werken is beperkt, daardoor is een stofmasker onmisbaar.

Voor mijn oren gebruik ik autoplasten die zijn aangemeten, zitten heerlijk en beschermen goed.
Deze had ik graag 30 jaar geleden willen hebben. Ik doe ze tegenwoordig zelfs al automatisch in als ik de schuur in duik.


Gr Edwin
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Omdat ik soms een dag lang met zo'n ding op loop was ik alles wat op mijn gezicht geklemd wordt zat. Ik gebruik sindsdien een dustmaster van 3M. (tegenwoordig vervangen door de versaflow) De dingen zijn belachelijk duur maar qua draagcomfort kan er wat mij betreft geen ander ding tegenop!
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
ik ben erg tevreden over mijn 3m masker. alleen de band die achter mijn nek loopt levert wat hinder op af en toe, maar dat is waarschijnlijk omdat ik snel last van mijn nek spieren heb. voor het geld zeker een aanrader. zo'n arco is natuurlijk nog mooier, en geeft nog betere bescherming, maar voor degene die dat geld niet hebben liggen is een 3m halfgelaatsmasker een erg mooi alternatief.
 
Omdat ik soms een dag lang met zo'n ding op loop was ik alles wat op mijn gezicht geklemd wordt zat. Ik gebruik sindsdien een dustmaster van 3M. (tegenwoordig vervangen door de versaflow) De dingen zijn belachelijk duur maar qua draagcomfort kan er wat mij betreft geen ander ding tegenop!

Ik had de dustmaster van 3M. Maar die beviel voor kortdurend werk niet.
Nu gebruik ik voor kort durend werk de axmister apf-10-evolution zie
http://www.axminster.co.uk/axminster-apf-10-evolution-powered-respirator-101809

Die is qua gebruiksgemak aanzienlijk beter dan de 3M versie

M.vr.gr. Jan
 
Ik had de dustmaster van 3M. Maar die beviel voor kortdurend werk niet.
Nu gebruik ik voor kort durend werk de axmister apf-10-evolution zie
http://www.axminster.co.uk/axminster-apf-10-evolution-powered-respirator-101809

Die is qua gebruiksgemak aanzienlijk beter dan de 3M versie

M.vr.gr. Jan


Dat is wel een mooie Jan. Hoewel de prijs aantrekkelijk is vindt ik hem nog steeds aan de dure kant voor een hobbyist.
Maar zeker het overdenken waard.

Gr Edwin
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Je longen zijn duurder....

absoluut mee eens, al vraag ik mij soms wel af wanneer ik nou een masker moet dragen.
uiteraard bij schuren zowel machinaal als handmatig, maar is het ook verstandig met schaven? ik heb geen vlakvandiktebank dus doe het met de hand. komt er dan ook fijnstof vrij?

moet ik ook een masker dragen als ik ga zagen met mn handzaag? het levert stof op en mijn schuurtje is hooguit 3x4
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
En wanneer welk filter er zijn er zoveel.
Waar ik het masker gekocht heb heeft mij geadviseerd om een P3 te nemen ivm het zagen van mdf.
voor het schilderen gebruik ik het masker nog niet misschien ook niet onverstandig om hem daarvoor te gaan gebruiken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.