Stofmasker voor kunststof draaien

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
91
10
eindhoven
Hallo,
Ik wil graag een masker kopen voor het draaien van kunststof pennen.
Ik vraag me af of het nodig is als je nat schuurt en met micromesh polijst maar beter toch maar

Bij het draaien zelf moet het zeker. Met de gewone covid maskertjes heb ik geen goed gevoel meer Ik twijfel tussen een half of volgelaats masker van 3m?

Heeft iemand ervaring en tips? Hoe zit het met filters enz
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik heb en half en vol gelaats masker. Het half gelaats gebruik ik niet omdat het niet comfortabel zit en ik bij het draaien toch gezichtsbescherming nodig heb. Het volgelaats is tamelijk comfortabel (in hoeverre die dingen comfortabel kunnen zijn). Bij erg warm weer wordt het natuurlijk wel onbehagelijk.
Als filter gebruik ik P3 stoffilters.
Er zullen mensen zijn die zweren bij een overdrukkap, maar dat vind ik persoonlijk overbodig.
 

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
91
10
eindhoven
Ja bij pennen is het meeste werk boren en schroefdraad maken en nat polijsten en nat schuren.
Ik werk maar relatief weinig met de beitels en de stukken vliegen niet rond. Gelukkig.

Heb je voor nat schuren ook stofbescherming nodig?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Voor nat schuren is een veiligheidsbril minimum bescherming. Maar bij bepaalde producten zou ik toch een gelaatsbescherming gebruiken. En eventueel afzuiging. CA (secondenlijm) wil je niet in je gezicht spatten. En de dampen zijn niet bepaald rozengeur.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Droog schuren geeft stof en nat spatten. Waarschijnlijk gaat een goed wegwerpmasker volstaan voor jou, zeker in combinatie met een stofzuiger. Maar een wegwerpmasker en veiligheidsbril gaan niet samen. De bril slaat onmiddellijk aan. Zoals gezegd geef ik de voorkeur aan een volgelaatsmasker omdat je daar een goed zicht en goede bescherming mee hebt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.