Stofdichte inbouw stopcontacten

VLODT

Actieve deelnemer
11 jul 2011
198
24
Gendt
www.vlodt.nl
In mijn werkplaats heb ik een aantal inbouwdozen geplaatst. Het idee was om daar gewone stopcontacten in te zetten. Een deel heb ik al geplaatst. Ik kom er alleen achter dat deze niet zijn toegestaan bij onze brandverzekering.

Ik vermoed dat dit IP55 stofvrije stopcontacten moeten zijn, maar die vind ik vooral terug als opbouwdoos. Eentje met zo’n klepje.

En het wordt dan een heel karwei de contactdozen om te bouwen…

Heeft iemand van jullie ervaring met inbouwstopcontacten die wel voldoen aan de richtlijn (scope 10) ?

Bijlagen

• IMG_5484.jpeg
    IMG_5484.jpeg
    63,7 KB · Weergaven: 37

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.185
475
hilversum
Je hebt ook inbouw met klepje.
Grootste kans heb je bij electramat die heeft bijna alle merken dacht ik.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.221
642
Noord-Veluwe
Ik heb niet gecontroleerd of ze voldoen aan de norm waaraan je refereert, maar ik heb inbouw-WCDs met een klepje van Berker in mijn werkplaats in gebruik. Mijn verzekeraar vond dat goed genoeg.

Het is een ander model, maar wat ik gebruik lijkt hier heel veel op:

550x469.jpg

nijb_jan

Actieve deelnemer
29 aug 2013
131
33
Tijnje
De Niko Hydro uit de vorige post heb ik overal buiten toegepast. Zijn IP55, bevallen prima en zien er in zwart best chic uit.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.891
2.485
Klein-Brabant, Vlaanderen
@Peter Neijts
weet niet waar je precies op doelt
als ik aan stofvrij over de hele lijn denk, dan zie ik een stofvrije inbouwpot waarin een stofvrij stopkontakt zit
helia verkoopt inbouwpotten, waarvan ze beweren dat ze luchtdicht zijn
stopkontakten waarop een kinderveiligheid zit, zijn in principe stofvrij

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.031
259
stopkontakten waarop een kinderveiligheid zit, zijn in principe stofvrij
Dat klopt, maar die beveiliging heeft geen IP klasse. Bij een SCIOS keuring is het het eenvoudigste wanneer je conformiteit kunt aantonen middels classificatie van gebruikte materialen, en daarbij is hier de verzekeraar ook nog eisende partij.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.891
2.485
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dat klopt, maar die beveiliging heeft geen IP klasse. Bij een SCIOS keuring is het het eenvoudigste wanneer je conformiteit kunt aantonen middels classificatie van gebruikte materialen, en daarbij is hier de verzekeraar ook nog eisende partij.
van die hydro's van niko heb ik reeds de inbouwvariant geplaatst
niko heeft daarvoor een gepaste inbouwpot
de gaten voor de stopkontakten zijn al uitgeboord
wat met wat combineernbaar is, weet ik niet

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.031
259
Ik kom er alleen achter dat deze niet zijn toegestaan bij onze brandverzekering.
Ik vermoed dat dit IP55 stofvrije stopcontacten moeten zijn,
Moet het perse waterdicht zijn?
Met een klepje lijkt me toch ook voldoende?
Je stelt vragen die je volgens mij zelf moet beantwoorden.
Jouw laatste link van Kopp heeft IP20, er zijn vergelijkbare die tot IP44 gaan.
Bijvoorbeel deze https://www.elektramat.nl/ion-indus...BwE&gbraid=0AAAAAD5RVIfJUBHz_o98vNU1hMVVV3mU4

Er zijn er meer.

In je beginpost geef je aan erachter te zijn gekomen dat je verzekeraar niet akkoord gaat met je huidige oplossing, hoe ben je hier achter gekomen ?
Of je verzekeraar akkoord gaat met met IP44 of dat enkel een klepje al genoeg is zou ik met de verzekeraar afstemmen.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.852
3.470
Ik moet ook nog een elektrische installatie in mijn werkplaats aanleggen. Daar heb ik met het zelfde geneuzel te maken. Ik kan het gewoon opbouwen, maar ik ben wel benieuwd wat voor IP klasse jij voorgeschreven krijgt. Dat klopp schakelmateriaal kende ik niet. Dat zou bij mij prima passen en ik vindt het wel mooier dan wit met grijs dekseltje.

VLODT

Actieve deelnemer
11 jul 2011
198
24
Gendt
www.vlodt.nl
Ik moet ook nog een elektrische installatie in mijn werkplaats aanleggen. Daar heb ik met het zelfde geneuzel te maken. Ik kan het gewoon opbouwen, maar ik ben wel benieuwd wat voor IP klasse jij voorgeschreven krijgt. Dat klopp schakelmateriaal kende ik niet. Dat zou bij mij prima passen en ik vindt het wel mooier dan wit met grijs dekseltje.
Ik zal het allemaal navragen wanneer er een keuring van scope 10 plaats vindt.
Vervolgens overleg ik wel of een deksel voldoende is. Of dat er daadwerkelijk IP55 stopcontacten in moeten.

@elzenmaa dank je het helder maakt :)

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.852
3.470
Als het IP55 moet, dan zal ik vermoedelijk ook andere lasdozen nodig hebben. Bij de eerste keuring had ik alleen een verdeeldoos aan een verlengsnoer. Daar bleken dus de verkeerde automaten in te zitten. Maar de stopcontacten zijn gewoon die blauwe met een klepje. Dus IP44. De krachtstroomstopcontacten zijn ook gewoon IP 44. Daar werd niets over gezegd.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.852
3.470
het is gewoon zo'n hbm verdeelbak met 4 x 220 stopcontacten en 3 x 380 stopcontacten. Die heb ik gewoon met een verlengsnoer aangesloten op een van de 380 stopcontacten van de roldeuren.

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.031
259
Als het IP55 moet,

De krachtstroomstopcontacten zijn ook gewoon IP 44. Daar werd niets over gezegd.
IP44 is al een behoorlijke klasse en moet volgens mij voor de meeste plaatsen voldoende zijn.
Wij hadden in onze werkplaatsen en fabrieken onderstaand min of meer als standaard.

Is niet het goedkoopste maar zit stevig in elkaar en je hebt ook voldoende ruimte om je draden aan te sluiten. Ook kan het ertegen wanneer je er bijvoorbeeld een keer met een plank tegen stoot.

Wanneer je bij je wandcontactdozen zo veel (opeenhoping) van stof hebt dat je IP54 of 55 nodig zou hebben is dat volgens mij uitzonderlijk.
Maar aan de andere kant, wanneer je toch nieuw aanlegt zou je kunnen kiezen voor IP55 ook al si het niet meteen nodig.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.852
3.470
Is wel een stuk duurder, dus als IP44 goed genoeg is, heb ik dat liever. De krachtstroom stopcontacten waar de hal mee opgeleverd zijn, zijn ook IP44. Daar is ook bij de scope 10 keuring bij ons geen probleem geweest.

• Leuk
Waarderingen: Fraké

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.