Stofafzuiging filteren

mhermans

Actieve deelnemer
28 jun 2020
116
56
Roermond
www.etsy.com
Hallo allemaal,

ik ben momenteel plannen aan het maken voor een nieuwe afzuiger, ik heb de felder af16 of af22 op het oog. Mogelijk dat ik daar op een later moment nog een cyclone aan toevoeg.

Nu heb ik het hele onderzoek van bill pentz erop na gelezen waarin geadviseerd wordt om naar buiten te filteren indien mogelijk.

weet iemand of dit in Nederland mag en zo ja zijn er meerdere hier op het forum die dit doen. Ik zou in dat geval graag wat voorbeelden zien als jullie die willen delen uiteraard.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Is dit voor professioneel gebruik of voor hobby gebruik?
Verder vind ik het nadeel van naar buiten blazen dat je de schone lucht van buiten moet halen. Die kan ook te koud of te warm zijn.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Vooral in herfst en winter blaas je kostbare warme lucht naar buiten. Bij grotere bedrijven wordt de lucht ook wel naar buiten geblazen maar dan is er als 't even kan een warmte terugwin installatie aan toe gevoegd. Niet dat je dan alle warmte terug wint, maar toch.

Verder ken ik het verhaal van Bill Pentz ook. Ik vraag mij af of een cycloon nu nog steeds beter is dan een goede zak, zoals die ook op de machines van Felder is gemonteerd. Ik bedoel zijn die zakken inmiddels niet verbeterd.
(Ik weet het gewoon niet. Zit op de Felders de best denkbare zak?)
 

mhermans

Actieve deelnemer
28 jun 2020
116
56
Roermond
www.etsy.com
Is dit voor professioneel gebruik of voor hobby gebruik?
Verder vind ik het nadeel van naar buiten blazen dat je de schone lucht van buiten moet halen. Die kan ook te koud of te warm zijn.
Het is voor hobby gebruik, hoezo schone lucht van buiten halen? Het nadeel is inderdaad dat je warme lucht naar buiten brengt. Nu is de garage niet verwarmd dus is dat een punt waar ik eigenlijk niet zo'n probleem mee heb.

Vooral in herfst en winter blaas je kostbare warme lucht naar buiten. Bij grotere bedrijven wordt de lucht ook wel naar buiten geblazen maar dan is er als 't even kan een warmte terugwin installatie aan toe gevoegd. Niet dat je dan alle warmte terug wint, maar toch.

Verder ken ik het verhaal van Bill Pentz ook. Ik vraag mij af of een cycloon nu nog steeds beter is dan een goede zak, zoals die ook op de machines van Felder is gemonteerd. Ik bedoel zijn die zakken inmiddels niet verbeterd.
(Ik weet het gewoon niet. Zit op de Felders de best denkbare zak?)
Zoals ik hierboven ook al zei klopt het inderdaad dat je warmte naar buiten blaast, maar aangezien het om een niet verwarmde ruimte gaat is dat iets waar ik niet perse een probleem mee heb.
Zover ik weet zijn de zakken niet echt verbeterd, de zakken zijn ook stofklasse L, dus juist de meest schadelijke stoffen zullen er nog steeds doorheen gaan. De patronenfilters zijn wel stofklasse M.

In mijn ogen, als je het heel zwart wit maakt. Zal er uit elke filter wat ontsnappen, waar het naar buiten voeren en mogelijk direct in contact laten komen met water (regenton of iets dergelijks) zorgt dat het fijnstof dat teruggeblazen wordt de ruimte is zo goed als niks is.
Het kan zijn dat ik dit verkeerd zie natuurlijk
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Naar buiten filteren is niet verboden voor de hobbyist, bedrijven moeten zich aan emissie eisen houden.
Maar erg netjes is het niet om de vervuilde lucht naar de buren te blazen.

Uitblaas filterzakken op afzuigers zijn onvoldoende, daar vliegt het fijnstof zo doorheen.
Een filterpatroon M-klasse geeft veel verbetering.
Een cycloon helpt behoorlijk om de grove deeltjes af te scheiden en zo het filterpatroon te beschermen.

Je kan overwegen een fijnstoffilter (met voorfilter wat je regelmatig schoonmaakt) in een kast te bouwen in plaats van een filterpatroon, dan heb je een nog hogere filterwerking.


Groet, Kor
 
  • Leuk
Waarderingen: mhermans

mhermans

Actieve deelnemer
28 jun 2020
116
56
Roermond
www.etsy.com
@kiesvoorhout mbt het blazen naar de buren ben ik het mee eens. Nu is een voordeel dat we vrijstaand wonen en was ik aan het denken om te ventileren in iets als een regenton met daarin dus water. Dit met het oog op het feit dat de schadelijke stof pas echt onschadelijk gemaakt wordt zodra het in aanraking komt met water.
nu weet ik niet hoe goed idee dit is aangezien ik hier nog geen voorbeelden van gezien heb waar dan ook.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Goed idee om de lucht uit te blazen via een waterbak. Maar dat kost je wel onderdruk aan de aanzuigzijde.
Ben wel benieuwd hoe dit praktisch gezien uitpakt.

Niemand hier die dat eens geprobeerd heeft?
 

knarfb

Actieve deelnemer
20 nov 2015
76
30
friesland
Als je de schadelijke stof in het water wil “ vangen “ waar laat je dit vervuilde water dan. Dit kun je niet zo maar wel laten lopen en is dus chemi afval geworden denk ik
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Onze schaatsen slijper de iceliner van slijp heeft een "waterslot" . Niet dat wij hem veel gebruikten want het vroor in het slijphok. De machine wel hoor maar water zat er niet in. Wel de festool stofzuiger met vonkenvanger,
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Afzuig-installaties werken op volume, niet op druk - dus dat volume door een waterton persen werkt niet. Vandaar dat in de industrie cyclonen en electrostatische filters gebruikt worden. Als het al met water moet, kan ik me eerder een installatie met een water/lucht mengsel als mist voorstellen.

Ik zou toch de cycloon gaan nemen, bewezen technologie, simpel en betrouwbaar. Ik gebruik mijn afzuiging als ik schuur, en na 5 jaar zit er nog maar een laagje van 5 cm in de zak onder het filter. De ton onder de cycloon heb ik al veel vaker geleegd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79 en jelmer

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
@Jurriaan. Ja nou ik er beter over nadenk . . . . hoe krijg je dat enorme volume van een Felder AF .. door de regenton o.i.d. Komt gewoon niks van terecht. Neemt 'mhermans' ons bij de neus met dat idee?

Ik dacht toch wel te weten dat de onderduk bij inlaat van de afzuiger een belangrijk kenmerk van afzuigers is.
 
Laatst bewerkt:

mhermans

Actieve deelnemer
28 jun 2020
116
56
Roermond
www.etsy.com
Ik moet misschien inderdaad even duidelijker zijn wat ik bedoelde,
zoals Wim Kluck al suggereert bedoel ik meer het neer laten op water wat ook betekent dat er waarschijnlijk extra gaten in een dergelijke ton zouden moeten worden gemaakt om het volume kwijt te kunnen.

Het was/is slechts een idee dat ik in mijn hoofd had, of het in de praktijk daadwerkelijk werkt durf ik niet te zeggen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik moet misschien inderdaad even duidelijker zijn wat ik bedoelde,
zoals Wim Kluck al suggereert bedoel ik meer het neer laten op water wat ook betekent dat er waarschijnlijk extra gaten in een dergelijke ton zouden moeten worden gemaakt om het volume kwijt te kunnen.

Het was/is slechts een idee dat ik in mijn hoofd had, of het in de praktijk daadwerkelijk werkt durf ik niet te zeggen.
Het is in iedere geval geen bekend systeem in de houtbewerking. Uitproberen maar en hier een verslag plaatsen. Ik zou een stofafzuiging met cycloon kiezen.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Ik zag laatst op YouTube een filmpje over een horizontaal scheidingsmechaniek (zal ff zoeken) en ook een systeem met een verticaal golfpatroon van buizen waar de lucht doorheen werd geblazen wat ook werkte (al ging dat om fijne metaal deeltjes).

Stuff made here - deeltjes filter
Centrifugal separator:
]

beide interessante opties om te testen, al is de centrifugale scheider wellicht wel redelijk lastig om te bouwen. En geen idee hoe valide beide zijn.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
354
Etten-Leur
Het is voor hobby gebruik, hoezo schone lucht van buiten halen? Het nadeel is inderdaad dat je warme lucht naar buiten brengt. Nu is de garage niet verwarmd dus is dat een punt waar ik eigenlijk niet zo'n probleem mee heb.


Zoals ik hierboven ook al zei klopt het inderdaad dat je warmte naar buiten blaast, maar aangezien het om een niet verwarmde ruimte gaat is dat iets waar ik niet perse een probleem mee heb.
Zover ik weet zijn de zakken niet echt verbeterd, de zakken zijn ook stofklasse L, dus juist de meest schadelijke stoffen zullen er nog steeds doorheen gaan. De patronenfilters zijn wel stofklasse M.

In mijn ogen, als je het heel zwart wit maakt. Zal er uit elke filter wat ontsnappen, waar het naar buiten voeren en mogelijk direct in contact laten komen met water (regenton of iets dergelijks) zorgt dat het fijnstof dat teruggeblazen wordt de ruimte is zo goed als niks is.
Het kan zijn dat ik dit verkeerd zie natuurlijk
Het fijnstof in de lucht die je afzuiger verlaat zal mengen met water en een hoop troep geven als je overweegt om die lucht door een waterkolom of waternevel te sturen. De schadelijke stoffen in fijnhoutstof lossen niet per se goed op in water dus per saldo heb je daar niks aan. Bill Pentz heeft - naar verluidt - een houtstof allergie en wil zo min mogelijk reststof in zijn werkplaats.

Als je serieus schone lucht terug wilt in je werkplaats (en budget niet het eerste probleem is) zou ik kijken naar een clean air systeem van Felder, of de Harvey Gyro 700 air.

Het begint met de vraag wat je precies aan wilt sluiten en wat je eisen aan de geproduceerde lucht zijn.

PS ik heb zelf de AF16 met micro-filterpatroon en dat lost niet alle stofzaken in mijn werkplaats op
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Het moet ook altijd een combinatie zijn tussen afzuiging aan het apparaat en een algemene fijnstof filter in de werkplaats volgens mij. Want hoe hard je ook je best doet, voorkomen dat er (fijn)stof in de vrije lucht komt lukt nooit als je met houtbewerkingsindustrie machines aan de slag gaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.