Stofafzuiging Festool bovenfrees

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Ik heb een OF1010 en een standaard starmix bouwstofzuiger. Eigenlijk is de stofafzuiging niet ideaal, omdat de slang niet echt past op de aansluitmof van de frees. Daar zit schroefdraad in en dat heeft de stofzuigerslang niet. Tape eromheen werkt wel even, maar dat is geen echt goede oplossing.

Heeft iemand ditaan de hand gehad en een oplossing gevonden? Ik zie het niet echt zitten om ook een stofzuiger van Festool aan te schaffen puur voor de frees.

1704444119560.png
 

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Herkenbaar, ik heb een extra slang van starmix gehaald. Hier de Festool adapter opgedraaid. Wel even de juiste diameter nemen, dacht 35 mm binnenmaat zo uit het hoofd.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Herkenbaar, ik heb een extra slang van starmix gehaald. Hier de Festool adapter opgedraaid. Wel even de juiste diameter nemen, dacht 35 mm binnenmaat zo uit het hoofd.

Dat zijn prijzige slangen, net zoals die van festool. :)
Dan heb je het uiteinde eraf gesneden?


Ik zie nu wel ineens dit:

We gaan zaterdag langs Baptist. Dan zal ik er eens naar kijken
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik doe het ook zo. De tuit van de starmix slang in de adapter en stukje straaltape er om heen. Ik gebruik het niet genoeg om er een andere slang voor te kopen. Mijn starmix slangen zijn 50mm. Ik heb wel eens gekeken naar een andere slang, maar nooit mee verder gegaan.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Ik doe het ook zo. De tuit van de starmix slang in de adapter en stukje straaltape er om heen. Ik gebruik het niet genoeg om er een andere slang voor te kopen. Mijn starmix slangen zijn 50mm. Ik heb wel eens gekeken naar een andere slang, maar nooit mee verder gegaan.

Nu ik de prijzen van de losse slangen zie, denk ik dat ik het ook zo maar blijf doen.
 

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
259
108
Noardeast-Fryslân
Nu ik de prijzen van de losse slangen zie, denk ik dat ik het ook zo maar blijf doen.
Een goed alternatief adres voor een stofzuigerslang is de kringloop. Wel letten op de binnenmaat want ook deze 'leverancier' kent daarin verschillen Of zoals @chevy66 doet uit een afvalcontainer. Heb je alleen nog de goede aansluitingen nodig maar is samen ws toch een stuk goedkoper.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik zou het liefst een adapter vinden die naar een dunne slang gaat. Maar alles lijkt voor 36mm slang. Een hamag dunne slang is iets van 40 euro voor 4 meter. Dat is nog te doen. Ik zou het liefst die dikke bult bij de aansluiting op de freesvoet kwijt willen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Ik zou het liefst een adapter vinden die naar een dunne slang gaat. Maar alles lijkt voor 36mm slang. Een hamag dunne slang is iets van 40 euro voor 4 meter. Dat is nog te doen. Ik zou het liefst die dikke bult bij de aansluiting op de freesvoet kwijt willen.
Dunner dan 36 is problematisch. De chipjes van een frees kunnen behoorlijk grof zijn en dan heb je snel verstopping in een te dunne slang.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik ben daar met mijn festool 1010 niet zo bang voor. Die gebruik ik alleen voor frutselwerk. En zo lang er een elektrischiteitsbuis door kan, krijg ik hem dan wel weer aan de praat.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.149
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
heb een stofzuiger makita 2512
de mond van de slang knelt perfekt over de uitlaat van de of1010
schroefdraad op de uitlaat van de frees is mij onbekend
er zitten wel ribbels op om de slangmond vast te houden
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
300
118
Zuid Holland
heb een stofzuiger makita 2512
de mond van de slang knelt perfekt over de uitlaat van de of1010
schroefdraad op de uitlaat van de frees is mij onbekend
er zitten wel ribbels op om de slangmond vast te houden
Ik schuif de slang van mijn ctl midi over die ribbels. Zit prima, merk alleen dat het rubber van de slangconnector daar wel wat van te lijden heeft. ( Dat zit strak en ij een vrij platte vorm ipv een cirkel)
 

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
79
23
België, Limburg
Er zijn wel 3D prints te vinden als overgangstuk, eventueel een van die files aanpassen met de aansluiting wat voor jouw past. Zal wel iemand in je omgeving zijn die een printer heeft.
*Ik heb wel een printer maar geen OF1010 om te dubbelchecken of het past.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.