Stofafzuiger verbeteren

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Hoi allemaal.

Sinds een korte tijd heb ik een 13-in-een-dozijn stofafzuiger in mijn bezit.
Je weet wel zo één van 550watt en 1150 m3/uur.

DV_8_5715735_01_4c_NL_20180723144752.jpg
Op zich best tevreden over tot nu toe op de filterzak na.
Deze is gemaakt van een hele soepele fleece achtige stof met een open structuur.
Hier komt nog best wel wat fijne stofdeeltjes doorheen.
Nu is mijn vraag: weten jullie een andere oplossing hiervoor?
Zijn er filterzakken te vinden van een ander materiaal?
Is er online een ander materiaal te vinden om zelf een betere stofzak van te maken?
Past er eventueel een microfilter op?

Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Groeten,
Martin
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.139
529
Moordrecht
Een microfilter is altijd beter dan zo'n zak, er zijn diverse aftermarket filters te vinden. Voordeel van zo'n filter is niet alleen dat het de luchtkwaliteit verbetert, maar dat het rendement van je afzuiger ook verbetert, omdat er een veel groter filteroppervlak is. Verder kan je nog denken aan een cycloon, maar dat zal het rendement verminderen. Al is dat met korte afstanden nauwelijks merkbaar
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Hey,

Iedereen dankjulliewel voor de reactie.

Ik heb dus gezocht naar een kant en klaar microfilter zoals HBM en Scheppach adverteren als upgrade.
Helaas zijn ze niet zo scheutig met het vermelden van de afmetingen van die filters dus zie ik het niet zo zitten om er één te bestellen in de hoop dat het past.

Wat ik in ieder geval wel ga doen is kijken op kiesvoorminderfijnstof.nl website van Kor.
Het is mij zeker duidelijk geworden dat je niet in één keer alle stof kan afvangen en dat het combineren van meerdere methodes zoals een microfilter, fijnstoffilter en adembescherming de beste oplossing is.

Misschien dat ik zelf iets in elkaar ga zetten met behulp van de filterpanelen die je voor een zacht prijsje bij de IKEA kan kopen. Of anders een andere zak naaien van een beter kwaliteit doek.

Bij onze ooster buren op Youtube heb ik ook nog wat interessants gezien
In combinatie met zulk materiaal?
Bestel Filterdoek / Filtermatten 1 m2 Filterdoek G4 met korting

Groeten,
Maritn
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.006
824
Omgeving Leiden
Misschien dat ik zelf iets in elkaar ga zetten met behulp van de filterpanelen die je voor een zacht prijsje bij de IKEA kan kopen. Of anders een andere zak naaien van een beter kwaliteit doek.
Ik begrijp dat je niet zomaar iets gaat bestellen, zonder dat je weet of het past.
Maar om zelf iets in elkaar te zetten...dat zou ik met deze materie niet doen zolang je zelf geen fijnstof kan meten. De constructie van die duitse meneer zal vast wel stof tegenhouden, maar geen fijnstof denk ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: Klaasjandiederik

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Zelf een microfilter bouwen zoals onze Duitse vriend doet, gaat niet werken voor fijnstof.
Filterdoek G4 al helemaal niet, daar gaat alle fijnstof dwars doorheen.
Microfilters zijn gemaakt van gevouwen filtermedium met een hoge efficiency. Denk daarbij aan waarden van minimaal 50% 1 micron deeltjes die worden tegengehouden. Door fijn materiaal te gebruiken met een groot oppervlak hou je de weerstand relatief laag (minder verlies van zuigkracht) en hou je toch fijnstof tegen.
Dus zou ik niet beginnen aan het zelf knutselen van een microfilter als je niet weet welk filtermedium je moet gebruiken en bij welk luchtvolume dat dan geschikt is om te gebruiken.

Groet,

Kor
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.