Stof gaat omhoog bij het zagen met zaagtafel

Firehunter

Nieuw lid
30 sep 2022
5
0
Oost-Groningen
Ik heb een Festool zaagtafel, volgens mij type CS 70, die ik gebruik om hout en plexiglas te zagen. Maar ik heb telkens het probleem dat zodra het materiaal de "achterkant" van het zaagblad raakt, alle snippers/zaagsel omhoog gelanceerd worden. Dus het eerste stukje zagen gaat goed. Maar als het materiaal op de plek komt waar de zaag omhoog gaat (net voor het spouwmes dus), dan raak het materiaal het blad nog een keer. Is dit normaal? Er zit een spouwmes op, maar deze is bijna niet te verstellen. Moet de zaag dan versteld worden? Geen idee of dat mogelijk is.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
of als dit door fabrikant zo wordt geïnstalleerd (Mafell, Festool)
Bedankt voor de reacties. Belangrijkste vraag natuurlijk, is dit (makkelijk) op te lossen? Of alleen door een andere zaagtafel te kopen? :ROFLMAO:
Waarschijnlijk zaag je aan de andere kant van het zaagblad dan de fabrikant heeft bedoeld. Hoe het bij Festool zit, weet ik niet, maar bij Mafell Erika staat de langsgeleider bewust een klein beetje scheef ten opzichte van het zaagblad, juist om te voorkomen dat je gezaagde hout klem komt te zitten tussen de langsgeleider en het zaagblad en je daarmee de beruchte kickback krijgt. Aan de achterzijde van het zaagblad is de afstand tot de langsgeleider dus iets groter dan aan de voorzijde. En als je dan aan de andere kant zaagt, dan is de afstand aan de achterzijde van het zaagblad dus iets kleiner (wat jij nu ervaart). Het is dus een maatregel bovenop het spouwmes en bovenop de elektronica die vanzelf uitschakelt wanneer de weerstand te groot wordt.

Bij Mafell is het niet instelbaar, hoe het bij Festool is, weet ik niet.
 

Firehunter

Nieuw lid
30 sep 2022
5
0
Oost-Groningen
Bedankt voor je uitleg. De langsgeleider is eigenlijk te slap. Deze trekt scheef wanneer je hem vastzet. Of is makkelijk scheef vast te zetten. De geleider zal dus nooit exact parallel staan met het zaagblad.

Wat bedoel je met het zagen aan de ene of de andere kant? Ik zaag een plaat doormidden, dus er zit altijd materiaal aan beide kanten van het zaagblad. Ongeacht hoe scheef de geleider staat ten opzichte van het blad, gaat dit altijd mis?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.789
749
Enschede, Twente
Bedankt voor je uitleg. De langsgeleider is eigenlijk te slap. Deze trekt scheef wanneer je hem vastzet. Of is makkelijk scheef vast te zetten. De geleider zal dus nooit exact parallel staan met het zaagblad.

Wat bedoel je met het zagen aan de ene of de andere kant? Ik zaag een plaat doormidden, dus er zit altijd materiaal aan beide kanten van het zaagblad. Ongeacht hoe scheef de geleider staat ten opzichte van het blad, gaat dit altijd mis?
Ten eerste: je kunt de langsgeleider strakker zetten (aan de achterkant). Daarover is wel info te vinden op het web. Mss staat het ook in de manual.

Ten tweede: ik denk dat vorige reageerder zich afvraagt of je de geleider rechts (zoals standaard) of links van de zaag gebruikt (dus met de langsgeleider Anderson). In het laatste geval gaat het kleine beetje schuin zagen om ruimte te houden andersom werken & zaag je de boel eigenlijk klem.

Ten derde: (en dat is mijn bijdrage): hoe hoog laat je het zaagblad uitsteken boven de tafel. In principe moet je zo min mogelijk in het hout te hebben, zo hoog dus dat de hoogste tand net boven het hout uitsteekt. Zo heb veel minder het effect dat 'achterin' de tanden gaan 'hakken', met minder spaanders als resultaat. Ook is het belangrijk dat de kap mooi parallel en strak op het hout rust.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Ten derde: (en dat is mijn bijdrage): hoe hoog laat je het zaagblad uitsteken boven de tafel. In principe moet je zo min mogelijk in het hout te hebben, zo hoog dus dat de hoogste tand net boven het hout uitsteekt. Zo heb veel minder het effect dat 'achterin' de tanden gaan 'hakken', met minder spaanders als resultaat. Ook is het belangrijk dat de kap mooi parallel en strak op het hout rust.
Met deze bewering ben ik het niet helemaal eens, hoe meer het blad boven het hout uitsteekt, des te minder tanden in het hout en minder gevaar voor kick back.
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
215
51
Grönnen
Bij mijn festo zaagtafel (ouder, kleiner) heb ik naderhand een betere geleider gekocht, jouw zaagtafel ken in niet maar het komt op het zelfde neer vermoed ik, hoe, waar zit de geleider vast, tov het zaagblad ? foto ?

Hier een uitvoerig verhaal over de scheefstand van Mafell :
( Waarbij ik nog steeds niet weet wat ik er van moet vinden )
 
Laatst bewerkt:

Firehunter

Nieuw lid
30 sep 2022
5
0
Oost-Groningen
De geleider zit rechts van het zaagblad. Maar ik gebruik ook wel eens een aanbouw slede die links van het blad zit.

De normale geleider zet je met een draaiknop vast aan de bedien-kant en met een hendel die door de geleider heen loopt aan de andere kant. Bij het vastzetten met de draaiknop "draait" de geleider altijd een stukje. Waarschijnlijk zorgt dit er dan bewust voor dat de geleider niet exact parallel staat met het blad, om klemmen te voorkomen. Maar als één kant van de geleider vast zit, kan je hem ter hoogte van het zaagblad makkelijk nog een paar mm heen en weer doen. Ik moet ook altijd met rolmaatje meten bij het zaagblad, het meetlint op de machine zelf klopt niets van.

Eigenlijk komt het er gewoon op neer dat deze machine niet geschikt is om mooi, schoon en nauwkeurig te zagen. Op locatie in de bouw prima, maar voor andere doeleinden niet geschikt. Dan moet ik toch maar even op zoek naar een goed alternatief, want hier wordt ik ook niet vrolijk van. Al dat stof wat er nu af komt aan de bovenkant is ook niet goed voor de rest van de werkplaats.

Met deze bewering ben ik het niet helemaal eens, hoe meer het blad boven het hout uitsteekt, des te minder tanden in het hout en minder gevaar voor kick back.
Daar was ik eigenlijk ook wel benieuwd naar, of het beter is om de zaag hoog of laag in te stellen.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.647
701
Antwerpen
Hoog of laag is eigenlijk niet het probleem, uitgez bij verdekte zaagsnedes staat je beschermkap toch op je spouwmes en bepaalt dat de hoogte van het zaagblad.
Dat doet toch iedereen, toch ? 😉
 

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Idd zaagblad zo hoog mogelijk als je massief hout schulpt. Heb je enkel op en neer waardes kracht op het hout en zo min mogelijk ”kick back”. Ook even je geleider goed zetten, op de cs 70 heb je een extra stuk op je geleider zitten. Deze kun je naar voren en achter schuiven. Zaak is dat deze extra geleider stopt ongeveer 2 cm na het punt waar je houtdikte volledig is doorgezaagd. Nu kun je dit voor elke dikte opnieuw instellen. Wat ik zelf meestal doe is die extra geleider op de vaste geleider tot halverwege mijn zaagblad te zetten. Hierdoor is heeft het hout meer ruimte bij de ”achterzijde” van het blad waar de tanden omhoog komen.
hopelijk begrijp je wat ik bedoel.

lineaal op zaag kun je nastellen eventueel.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Spaander

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.182
1.969
Klein-Brabant, Vlaanderen
Maar als het materiaal op de plek komt waar de zaag omhoog gaat (net voor het spouwmes dus), dan raak het materiaal het blad nog een keer.
er is een verschil tussen raken en inzagen
bij mij moeten de opkomende hard-metalen tanden van het zaagblad aan de spouwmeskant tegen het hout strijken, zoniet staan mijn zaagblad en geleider niet in lijn
dat kan ik makkelijkst met mdf controleren
dan krijg ik een mooi diamantpatroon als snede
zagen de opkomende tanden nogmaals in het hout, dan staan je zaagblad en geleider niet parallel
Er zit een spouwmes op, maar deze is bijna niet te verstellen. Moet de zaag dan versteld worden?
probeer het eens zonder spouwmes
wanneer je spouwmes dikker dan je zaagblad is, gaat het onvermijdelijk verkeerd
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
probeer het eens zonder spouwmes
wanneer je spouwmes dikker dan je zaagblad is, gaat het onvermijdelijk verkeerd
Dit moet je natuurlijk alleen doen voor deze test, hout zagen zonder spouwmes is gevaarlijk omdat het achter het zaagblad kan gaan klemmen met kick-back door het gaan klemmen van hout als gevolg!

De beste test is zoals hierboven in de 1e regels van @ZotVanHout . Dus controleren of de tanden aan de achterkant het hout nogmaals raken.
Extra test: Zaag een stuk hout door, verstel de geleider dan 1 mm dichter naar het zaagblad en zaag nogmaals. Dan weet je iig of het probleem van nogmaals raken aan de linker- of rechterkant zit.
Je kon ook met een slede vanaf de andere kant zagen? Doe dan ook beiden eens vanaf die kant.

Of, als het probleem zich alleen voordoet als je meer dan die ene mm wegzaagt (dus bij doorzagen van platen of massief hout, is het zaagblad niet te dik voor het spouwmes (waardoor het spouwmes de zaagsnede niet voldoende uit elkaar drukt en je daardoor de snede nogmaals breder zaagt als het hout iets gaat klemmen?

De opvangbak onderin (voor zover deze er is, iig de ruimte onder het zaagblad) ligt ook niet vol zaagsel waardoor de afzuiging minder is? Bij mij komt er ook meer zaagsel omhoog als ik die moet schoonmaken (nadat ik een aantal keer achter elkaar te lui ben geweest om de afzuiger aan mijn zaag te hangen).

Bedenk wel dat er altijd iets zaagsel omhoog geworpen zal worden, gewoon door de snelheid waarmee het blad draait.
Bij veel zaagtafels zit er daarom een beschermkap op die over de omhoogstekende zaag valt (ook voor de veiligheid trouwens), met afzuiging daaraan waardoor er nauwelijks zaagsel door de werkplaats kan vliegen. Als je die niet bij de machine hebt, is die wel te koop of te maken. En ik denk dat het ontbreken hiervan misschien de belangrijkste oorzaak van rondvliegend zaagsel is (op voorwaarde dat de afstelling van het zaagblad tov de geleider zoals eerder genoemd door voorgangers en mij en @ZotVanHout goed is).
Edit, ik zie op foto’s van de cs70 bij diverse webshops dat de beschermkap gewoon bij de machine hoort.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Als je volledig stofvrij wil zagen moet je een afdoende afzuiging onder en boven je zaagblad hebben.
Zoals gezegd moet de beschermkap boven de zaag uitgerust zijn met een afzuiging en moet die op het hout liggen tijdens het zagen zodoende dat je een kamer creëert die praktisch volledig afgesloten is. Dan kan je min of meer stofvrij zagen. Volledig stofvrij is volgens mij een illusie. Houtbewerking is nu eenmaal niet de properste hobby.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.