Stof afzuigen bij houtdraaien

Jaak Paesen

Actieve deelnemer
21 dec 2022
35
46
Vlissingen
Hehe, al de hele middag bezig met uitvogelen welke afzuiging meest geschikt is voor (fijn)stof bij de draaibank weg te trekken en op te vangen.
Spanen opvangen vind ik niet zo belangrijk, vliegen toch alle kanten uit en daardoor moeilijk te vangen. Ga de afzuiging op zolder zetten, recht boven de draaibank en ivm de beschikbare ruimte, houd in dat ik via een vliso trapje ernaar toe moet.
Ik dacht aan een motorvermogen tot 2000W, budget is ongeveer €500 maar is niet het belangrijkste criteria, wil vooral gezond blijven.

De volgende toestellen lijken mij geschikt;
-Record Power CGV386-5 CamVac stofafzuiging 90 liter 2000 Watt van Baptist
-Air Flux Dusty AF-950WM Stofafzuiging – 230V 1PK van Tendotools
-Afzuiginstallatie VWM 1PH 230V - PROFI van Zionair Kippers-Rijsel
-Holzmann stofafscheider ABS1500FF
-HBM 100 Profi Stofafzuiginstallatie

Keuzestress gaat vooral over;
Filterzak of een filterpatroon, hierbij lijkt mij dat een patroon meer fijnstof vangt?
Motorvermogen, meer vermogen = meer verplaatste lucht?

Groet Jaak






 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Of die zakken of patronen wat doen tegen fijnstof hangt erg af van de definitie van fijnstof.
Zoek eens naar post van kor. kiesvoorminderfijnstof
Hier een link naar zijn filter Bouwpakket luchtreiniger AP-2.1 – Minder fijnstof, dat is pas fijn!
Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat deze prima werkt. Je zal toch een stofmasker moeten dragen. Met name als je gaat schuren. Voordraaien met nat hout geeft niet zo veel stof. Het afzuigen gaat wel aardig bij pennen of ander klein werk. Ik heb een grote afzuiging erwel naast staan maar het fijnstof filter slaat wel aan. Er zijn draaiers die de krullen behoorlijk goed kunnen sturen. Ik behoor daar niet toe.
 
  • Leuk
Waarderingen: kiesvoorhout

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
354
Etten-Leur
Bij een houtdraaibank vliegt het schuurstof alle kanten op en is - hoe goed je puntafzuiging ook is - altijd een ruimtereiniger nodig zoals Kor van der Meulen levert. Mijn Record Power AC400 is daar helaas niet goed genoeg voor. Ik gebruik een Felder afzuiger voor puntafzuiging met filterpatroon. In een aparte ruimte geplaatst kun je dat achterwege laten naar wordt het een stofboel.
 

jellevK

Actieve deelnemer
26 feb 2018
62
1
Veenendaal
Hoi,

Ik heb die holzman afzuiging al een tijdje en die bevalt mij prima. Volume is voldoende en tijdens schuren zuigt hij het overgrote deel wel weg. Bij giftige houtsoorten als taxus zet ik alleen nog wel steeds een stofmasker op tijdens schuren. Helemaal stofvrij werken is toch lastig maar persoonlijk vind ik dit een fijne afzuiging voor fijnstof tijdens het draaien.

Gr jelle
 

Jaak Paesen

Actieve deelnemer
21 dec 2022
35
46
Vlissingen
Vandaag de holzmann ABS1500 geinstalleerd, eerste indruk bij het uitpakken was nogal lauw. Filtercasette lijkt mij nogal dunnetjes. Alles gemonteerd en proefdraaien, doet m.i. wat het moet doen. Het toestel staat op een zoldertje boven mijn draaibank met een pvc buis en een flexibele alu buis naar de draaibank.Scheelt in lawaai en mogelijk ook in fijnstof, effe afwachten.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2023-02-03 at 21.27.32.jpeg
    WhatsApp Image 2023-02-03 at 21.27.32.jpeg
    37,4 KB · Weergaven: 49
  • WhatsApp Image 2023-02-03 at 21.28.08.jpeg
    WhatsApp Image 2023-02-03 at 21.28.08.jpeg
    87,1 KB · Weergaven: 48
  • Leuk
Waarderingen: kettingspanner

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.