Stoel, lijm laat los pen-gat.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.058
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
In de jaren 70 kochten mijn ouders 4 teakhouten stoeltjes. Deze waren gemaakt bij Meubelfabriek van der Veer in Joure. De baas had de bijnaam Jan stoelpoot. Alleen het houtwerk werd er gemaakt. Oorspronkelijk voorzien van zwarte skai, heeft mijn moeder ze in de jaren 90 opnieuw laten bekleden met een soort witte velours. Het bekledingsbedrijf (ook in Joure) herkende ze direct als van der Veer stoeltjes en zei mijn moeder er zuinig op te zijn.

Mijn moeder is al een aantal jaren geleden overleden en de stoeltjes staan nu bij ons thuis en worden ook gebruikt. Maar de pen-gat verbindingen gaan los.

Kun je ze nu opnieuw lijmen? Heb wel eens gelezen dat houtlijm op houtlijm het niet zo goed doet. Dan moeten de verbindingen schoongemaakt worden, maar worden ze ook wat losser.

Wie heeft goede raad?

jaap

P1012216.jpeg

P1012225.jpeg

P1012226.jpeg
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
156
Zutphen
Inderdaad, pen en gat helemaal ontdoen van oude lijm. Mocht de verbinding te los zijn, een stukje fineer gebruiken. Als je witte houtlijm gebruikt krijg je het nooit meer los, beter is warme lijm.
 

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV

"Houdbaarheid:
Daarom durf ik voor deze lijm best een houdbaarheidsdatum op te geven tot 6 januari 2065. Dat is de dag waarop ik 100 hoop te worden. Mocht u ná die tijd ook nog 'garantie' willen, dan neem ik dat tegen die tijd, bij leven en welzijn, graag in behandeling!"
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
....... Als je witte houtlijm gebruikt krijg je het nooit meer los, beter is warme lijm.

Dat is nou net de bedoeling dat het net meer loskomt, of zie ik iets over het hoofd?

Heb geen ervaring met oude meubels, maar staat wel eea nog op m'n lijstje.
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254

"Houdbaarheid:
Daarom durf ik voor deze lijm best een houdbaarheidsdatum op te geven tot 6 januari 2065. Dat is de dag waarop ik 100 hoop te worden. Mocht u ná die tijd ook nog 'garantie' willen, dan neem ik dat tegen die tijd, bij leven en welzijn, graag in behandeling!"
Wat is het voordeel van deze lijmsoorten tov de gewone witte houtlijm??
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Mooie stoelen die een tijdbeeld weergeven van de jaren 60/70. Ik herinner me nog een expositie in Joure van enkele jaren geleden, waar aandacht aan de ambachtelijke industrie van Joure werd gegeven. Meubelfabriek Van der Veer kwam daarbij ook prominent aan bod. Als ik het goed zie zijn het stoelen van zg. Afro-teak oftewel Afrormosia. Wij hadden vroeger thuis ook dergelijke stoelen met zwart Skai”leer”

Succes met het herstellen! Fons
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Ik zou de lijmresten goed weghalen en dan de pen inzagen en een wigje er in zetten. Daardoor klemt de pen zich vanzelf vast in het gat. Wat lijm betreft verwijs ik graag naar de reeds gegeven adviezen!
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Met het toepassen van een wig krijg je toch ook een tapse pen? ik denk niet dat een pen welke alleen aan de voorkant de eerste mm perfect past een hele goede verbinding is.
Lijm als opvulling voor de verbinding komt de sterkte niet ten goede.
ik zou eerder kiezen voor de oplossing met een laagje fineer over de gehele lengte van de pen.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
156
Zutphen
Het voordeel van warme lijm is dat je na 20 -100 jaar los kunt maken of door stomen (fineer) of door gebruik van spiritus. Voor stoelen en andere meubelen kan dat handig zijn als je ze wilt restaureren. Indien witte lijm is gebruikt lukt het niet om meubels weer uit elkaar te halen.
 
  • Leuk
Waarderingen: McTucker

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
En een lijm als Woodmax? Dat is in tegenstelling tot witte houtlijm een verbinding die net als epoxy sterkte haalt uit de lijmnaad en geen druk behoeft bij het verlijmen.
 
  • Leuk
Waarderingen: David De Cooman

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.058
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Dank voor alle tips, de stoel zit weer in elkaar. Heb de pennen en gaten met een scherpe beitel schoongemaakt. De oude lijm was knisperend hard. Ben redelijk behouden geweest, dus de boel paste nog redelijk strak in elkaar. Als lijm heb ik Titebond gebruikt in de fles met groene opdruk. Ooit in een test gelezen dat deze het beste spleetvullend is van alle PVA lijmen. Stoel al weer een paar dagen in gebruik. Als alle verbindingen dan weer echt goed zijn is het ook echt weer een fijn stoeltje. Er staan er nog 3 te wachten....

jaap

P1012238.jpeg

P1012231.jpeg

stoel gelijmd detail.jpg

stoel gelijmd geheel.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.058
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
En nog een foto van de hele stoel.

Wilde vooral nog even terugkomen op de opmerking van Fons over Afro-teak. Daar heb je een goed punt Fons. Deze stoelen zijn zeker niet van echt teakhout, al zijn ze zo vroeger wel als teak verkocht. Kon aan de pennen niet zo gauw ontdekken wat het wel is, je opmerking dat het Afrormosia is zal kloppen. Als je googled kom je de term wel meer tegen bij meubels uit de jaren 50-80.

jaap

stoel klaar.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Athanor en Kor

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.199
563
Zo is inderdaad het meest bevredigend, keurig hersteld zonder duidelijke sporen achter te laten.

De doorsnee "handige Harry" ramt er vanaf de binnenkant een paar spaanplaatschroeven in, als het écht netjes moet verzinkt hij de koppen... :rolleyes:
 

SavannahSwanson

Nieuw lid
23 mei 2023
3
0
USA
Wat een prachtige stoeltjes! Mooi om te zien dat jullie er altijd zo goed voor hebben gezorgd en interessant om te lezen hoe je het uiteindelijk hebt opgelost. Ben benieuwd hoe het nu met de mooie stoelen gaat? Ik wilde net epdm lijm kopen om dit weekend aan de slag te gaan met een soortgelijk klusje in huis. Heb je daar toevallig ook ervaring mee of is dat ook compleet nieuw voor je? Heb al een paar keer rondgevraagd, maar geen enkele kennis heeft er ooit mee gewerkt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.