stijlen, regels en vulling

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.176
1.066
Enschede
ingoogni.nl
Bijgaande foto heb ik bewaard ter inspiratie en komt van een collega forumbewoner, maar ik weet niet meer wie. Normaal zet ik de link naar de draad in de metadata. Nu niet, kan dus geen credits geven, sorry.

Ik heb twee vragen bij de constructie. Van het smalle paneel, waar we tegenaan kijken, daar kan ik toch de twee stijlen weg laten?

Kan ik dan de eerste en laatste lat van de vulling volledig vast lijmen in de stijl van de lange zijde? De overig latten zou ik dan los er in zetten (veer en groef of losse veer)? Of maakt dat het geheel veel zwakker? Of nog anders...?

IMG_7870.jpeg

boertje125

Oud hout
17 okt 2013
2.506
585
Dat kan maar is minder makkelijk op te delen in vervoerbare stukken

Je kan ook en derde vierkante stijl van bijvoorbeeld 30*30 toevoegen waardoor de panelen aan beide kanten gelijk aansluiten

• Leuk
Waarderingen: knotwilg en arjaano

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
271
108
Zaanstreek
met die dubbele stijl is de hoek wel lekker stijf, en kan je het in losse panelen verlijmen - en die later samenvoegen. Antwoord is dus ja, in principe kan je die stijl weglaten maar kijk ook goed naar jouw situatie. Ik zou eerder dan een vierkante stijl maken met een sponning (krijg je eigenlijk een L-vorm) waardoor beide vlakken een gelijke verdeling hebben. Zo'n paneel zonder stijlen kan een beetje blote-billen-gezicht worden ;-)

Je kan het vervolgens op verschillende manieren doen:
-paneel tot een houtverbreding maken, en die alleen twee erwtjes lijm geven in de hartlijn boven & onder. Ruimte in de sponning links & rechts voor werking
-lat links vastlijmen, en dan steeds in de mes-groef een druppie lijm laten vallen. Rechts ruimte geven zodat het geheel kan werken
-links & rechts vastzetten, daarbinnen alles flexibel houden. Dat kan inderdaad met mesgroef, maar is geklooi om die vast-maar-toch-niet-vast te zetten. Bijvoorbeeld met vulplaatjes zorgen dat de mes-groef net niet sluit bij samenvoegen, en wel een erwtje lijm geven aan de kopkanten zodat iedere lat inidivueel kan werken

• Leuk
Waarderingen: knotwilg

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
547
127
Oss
Die stijlen kun je zeker weglaten. Maar denk dat het in dit geval van een meubel / kastje ook gedaan is om het aangezicht beeld van elke zijde hetzelfde te houden dus puur esthetisch afgezonderd van andere voordelen die het bouwen hebben gehad

• Leuk
Waarderingen: knotwilg

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.176
1.066
Enschede
ingoogni.nl
Helder.

Naast het esthetische aspect win je met de methode uit de foto wat meer vrijheid/ruimte. Normaal zit de "dikke" stijl je toch wat in de weg als je zo min mogelijk binnenruimte wilt verspillen. De geconstrueerde L-stijl is dan een elegante oplossing.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
547
127
Oss
Helder.

Naast het esthetische aspect win je met de methode uit de foto wat meer vrijheid/ruimte. Normaal zit de "dikke" stijl je toch wat in de weg als je zo min mogelijk binnenruimte wilt verspillen. De geconstrueerde L-stijl is dan een elegante oplossing.

En wat te denken bij toepassen van lades.
Deze moet je ook ergens ophangen.
En aangezien foto maar onderdeel is het gissen

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.832
3.985
Ik zou alleen de naad aan de achterkant houden. De stijlen gebruik je om plankendragers, scharnieren of ladegeleiders aan vast te maken.

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.978
663
Ik dacht Ruben Houtklusser, of iemand die enkel met handtools werkte.. Maar ik kan ook even niet op de naam van de bron/het forumlid komen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.