Steigerhouten kist maar dan anders

SilverApe

Actieve deelnemer
16 apr 2014
110
0
Lelystad
Hoi,
Op mijn site had iemand interesse in een speelgoedgkist van steigerhout, deze moest dan in de beits gezet worden zodat hij een wat donkere uitstraling had. Echter kwam er later een mailtje dat haar man het toch graag van een ander houtsoort zou willen hebben, dit ivm. hun vloer.
De kist moest dezelfde uitstraling krijgen als hun vloer (Largo laminaat vloer Quick-Step col LPU1288). Iets heel anders dan steigerhout maar wel erg leuk om te maken. Het moet dus strakker worden en de afwerking moet glanzender worden. Het hoeft niet precies te worden als het maar diezelfde uitstraling heeft. Volgens mij moet de vloer op Merbau lijken, maar dat is wat te duur.

Mijn vraag, wat voor hout zouden jullie gebruiken en welke afwerking?

Hier een foto van de speelgoedkist die ik normaal in steigerhout maak.

kist_kasteel_duo_4.jpg

en hier een foto van de vloer.

Foto vloer.jpg

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groeten,
Aaron

P.S.
Ze stellen zelf voor om het van nieuw steigerhout te maken en dan donker aflakken. Nieuw steigerhout gaat echter nog veel werken en ik weet niet of je het met donker aflakken zo kan krijgen dat het op de vloer lijkt. Ook zal het door het werken nooit zo strak worden.
 
Laatst bewerkt:

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
66
Geschaafde vuren planken nemen. Die dan donker beitsen. Je krijgt het nooit hetzelfde als de vloer.
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
219
94
Omgeving Alkmaar
De vloer lijkt me eiken, afgewerkt met een gekleurde olie?
Een paar oude vloerdelen kopen en met gekleurde olie afwerken (even vragen aan de klanten wat ze zelf op de vloer smeren).
 

SilverApe

Actieve deelnemer
16 apr 2014
110
0
Lelystad
Hoi,
Bedankt voor jullie reacties en adviezen.
De vloer is niet van echt hout dacht ik, maar het moet op Merbau lijken. Dat is echter een beetje prijzig :rolleyes:
Zelf stellen ze voor om het van nieuw steigerhout te doen en dan idd donker afbeitsen. Nieuw steigerhout gaat echter nog werken ivm de vochtigheid. Ik zal ze hiervan op de hoogte brengen, dan weten ze waar ze aan toe zijn.
Steigerhout is gewoon vuren, ik kan dus doen wat jefmen zegt en gewoon vuren planken nemen (droge) en die donker beitsen. Dat werkt dan ook minder.
Ik heb geen vandiktebank en kan dus oud hout niet netjes/strak maken. Het zal dus al netjes moeten zijn.

bedankt voor het meedenken.

Aaron
 

SilverApe

Actieve deelnemer
16 apr 2014
110
0
Lelystad
Hoi PBT, Jammer, woon in Lelystad :( Altijd leuk om een goed adresje te hebben. Helaas net iets te ver rijden ;)

groeten,
Aaron
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.