Startrite

Rouwdouwer

Nieuw lid
18 feb 2022
16
3
Almere
Ik heb mij hier gisteren aangemeld, en al iets verteld over de opbouw van mijn werkplaatsje
Ik heb een kleine startrite zaagmachine gekocht en wil daar een VSCTools fence opzetten
Vanochtend de geleiders en het blad gedemonteerd, en de machine schoongemaakt.

Ook foto's genomen van de type plaatjes, ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat voor type Startrite dit is.

Volgens de oude eigenaar zat er een 2.5 PK motor in, volgens het type plaatje op de motor is het een 1 PK.
Is wel jammer, ik zal misschien op zoek moeten naar een zwaardere motor.

Vandaag breng ik het blad weg, en hopelijk heb ik dan binnen een paar weken een stel geleiderails en een Biesemeyer Fence.

Startrite4.jpgStartrite5.jpgStartrite3.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Als je foto's maakt van typeplaatjes, is het wel handig dat je kan lezen wat er op staat. Die gryphon motor is minstens 40 jaar oud. Waarom zou die voor jouw dan niet goed zijn? Een scherpe zaag heeft helemaal niet zo veel vermogen nodig. En die motor is van een veel betere kwaliteit, dan het meeste dat je als vervanger zou kopen. Kijk even op het typeplaatje wat er als amperage wordt opgegeven. Bij veel van die oude motoren wordt op het type plaatje het afgegeven vermogen opgegeven.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Je vroeg om het type, het is een Startrite tilt arbor. Over de machine zelf is voldoende te vinden op dit forum.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Startrites met tilt arbor zijn er in verschillende uitvoeringen. Die uitvoeringen verschillen op details.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Ik heb even in mijn verzameling gekeken. Een 0,5 hp brook crompton gryphon motor vraagt 4 amp. Dus opgenomen vermogen een goede 900 watt. Als jouw motor het dubbele is, heb je dan dus een 1,8 Kw motor. Daar valt prima mee te zagen.
 

KMvrtr

Actieve deelnemer
5 aug 2018
42
23
Hellendoorn
Ik heb even in mijn verzameling gekeken. Een 0,5 hp brook crompton gryphon motor vraagt 4 amp. Dus opgenomen vermogen een goede 900 watt. Als jouw motor het dubbele is, heb je dan dus een 1,8 Kw motor. Daar valt prima mee te zagen.
Wat een kennis zit er toch op dit forum! (y)
 

Rouwdouwer

Nieuw lid
18 feb 2022
16
3
Almere
Je vroeg om het type, het is een Startrite tilt arbor. Over de machine zelf is voldoende te vinden op dit forum.

Ok, maar heeft deze dan geen nummer, zoals 275, dat zie ik heel veel
Is de Tilt Arbor een aparte serie, zijn dat dan alleen maar kleintjes?
 

Rouwdouwer

Nieuw lid
18 feb 2022
16
3
Almere
Hallo Chevy66

Hierbij een foto van het typeplaatje, volgens mij vraagt de motor 7.7 Amp.
Ook staat er dat het een 1.25 HP motor is
Je gaf aan dat hier prima mee te zagen is, ik had begrepen dat de meeste Startrite machines motoren hebben van 2 to 2.5 PK. Hebben dan alleen de kleintjes 1.25 motoren?
 

Bijlagen

  • Typeplaatje.jpg
    Typeplaatje.jpg
    54,1 KB · Weergaven: 21

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Ik was in de veronderstelling dat tilt arbor het type was. Maar zoals chevvy aangeeft zijn er blijkbaar meerdere varianten van.

Hierbij het topic van de mijne destijds. Dat was inderdaad de 275


In dat topic staat ook een link naar onderdelen. Wellicht kun je via die link jouw machine ook vinden.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Ik denk dat de grotere motoren allemaal krachtstroom motoren zijn. Ik heb een wadkin zaagtafel. Die is min of meer vergelijkbaar. Die werd geleverd met een 1,5 pk 220 motor, een 2 pk 380 motor of een 3 pk 380 motor. In mijn andere werkplaats heb ik een Delta rockwell kloon. Daar hangt een 1100 watt 380 motor onder. Die zaagt met een ferm zaagblad uit de koopjeshoek ook probleemloos eiken en merbau.
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Hoogstwaarschijnlijk is dit een Startrite Tilt Arbor type 165. De motor zit in tegenstelling tot de 175 en 275 types dmv flensmontage vast. Als ik jou was zou ik hem mooi orgineel houden behoudens de geleider. Ik heb zelf de motor en geleider vervangen. De geleider is het probleem niet maar als je de motor wil doen moet je best wat technische aanpassingen doen. Daar komt bij dat er bijna geen ruimte is voor een groter formaat motor, het orgineel past maar net bij alle zaagstanden.
 

Rouwdouwer

Nieuw lid
18 feb 2022
16
3
Almere
@Arjen Bosse
Ik denk dat je gelijk hebt met type 165, ik heb op de website van machinesspare gekeken en de motorophanging etc. zijn exact gelijk als op de tekeningen. Inderdaad een flensmotor, ook een grote jongen wat formaat betreft. Ook de rest van de tekeningen komen overeen met hetgeen ik kan zien hier.

Ik had nog een bewerkte afbeelding van het type plaatje geplaatst, 1.25PK en 7.7Amp kon ik ontcijferen.
Als ik de machine weer ga opbouwen zal blijken of het vermogen groot genoeg is.
Ik heb er in ieder geval wel meer vertrouwen in nu, zeker na het commentaar van Chevy66

Dank aan iedereen die reacties en gegeven hebben, ik ben inmiddels heel wat wijzer.

Overigens heb ik een complete set fence geleiders over nu, compleet met montage materialen.
Uiteraard ook de fence zelf.
Is er iemand die ik daar een plezier mee kan doen?

Als mijn zaag binnenkort weer is opgebouwd heb ik ook een DeWalt DWE 7492 zaagtafeltje over.
Deze is op dit moment nog geen 3 maanden oud.
Ik zal deze tzt wel op het forum zetten......
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Ik zal hier ook nog even reageren op je fence verhaal. Als je een fence hebt met twee stangen, dan heeft de kant waar de hendel zit, altijd wat ruimte. Als je de hendel klemt, dan hef je die ruimte op. Als hij steeds scheef gaat is de afstelling van de klauw aan de achterkant van de tafel niet goed. Die heeft dan niet genoeg ruimte, waardoor hij blijft slepen. Dit is gewoon te stellen. Ik begrijp dat je er wat anders op gaat bouwen, maar dit systeem is op duizenden zaagtafels voor de bedrijfsmarkt geleverd. Dat was niet omdat het niet goed werkte. Je vindt het op wadkins, startrites maar ook op bijvoorbeeld de amerikaanse delta's
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
7.7 A bij 220V is 1700W. Nou zal dat niet het afgegeven vermogen zijn, maar ik kan me ook slecht voorstellen dat die 2800 rpm motor zo inefficiënt is dat hij maar 1000 W afgeeft. Kortom, ik zou die 1.25 HP als een voorzichtige schatting opvatten.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Als ik voor het gemak 1700 watt vermenigvuldig met een slip van 0,8 en dan het rendement nog een keer 0,8, kom ik op 1088 watt. Dus die 1000 watt klopt wel.
 

RSE

Nieuw lid
16 dec 2019
10
8
als de fence en geleiders dezelfde maat hebben als bij een TA275 dan heb ik mogelijk wel interesse!
 

Eltimm

Actieve deelnemer
17 mrt 2019
59
3
Heb anderhalf jaar geleden een fence van vsct gebouwd. Echt een fantastisch ding, super stijf en degelijk mits je de juiste dingen er bij haalt. Kan ook de digitale meter van wixey aanbevelen, werkt heel prettig. En een goeie fence is meestal belangrijker dan een sterkere motor, tenzij je echt groot formaat hardhout gaat zagen…
Ik heb mij hier gisteren aangemeld, en al iets verteld over de opbouw van mijn werkplaatsje
Ik heb een kleine startrite zaagmachine gekocht en wil daar een VSCTools fence opzetten
Vanochtend de geleiders en het blad gedemonteerd, en de machine schoongemaakt.

Ook foto's genomen van de type plaatjes, ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat voor type Startrite dit is.

Volgens de oude eigenaar zat er een 2.5 PK motor in, volgens het type plaatje op de motor is het een 1 PK.
Is wel jammer, ik zal misschien op zoek moeten naar een zwaardere motor.

Vandaag breng ik het blad weg, en hopelijk heb ik dan binnen een paar weken een stel geleiderails en een Biesemeyer Fence.

Bekijk bijlage 115502Bekijk bijlage 115503Bekijk bijlage 115501
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
als de fence en geleiders dezelfde maat hebben als bij een TA275 dan heb ik mogelijk wel interesse!
Helaas, dat zal niet gaan. De diameter van de 275 stangen is 30mm en die van de 165 is 25mm. Daarnaast is de geleider van de 275 een cm of 10 langer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.