startrite zaagtafel

Houtenkop007

Nieuw lid
24 feb 2020
20
1
Groningen
Hallo,

ben helemaal nieuw hier. Eerst even voorstellen, ik ben Hans, 55 jaar, klus al aardig wat jaartjes met hout maar heb besloten om een volgende stap te zetten, woonachtig in Groningen. Motor verkocht (reed te weinig), dus extra ruimte in de schuur en die is nu gevuld met een zaagtafel (ik ben waarschijnlijk een van de weinige mensen die in zijn midlife crisis zijn motor verkoopt en een ander apparaat aanschaft :) ). Die zaagtafel is in andere gesprekjes hier op het forum al regelmatig langs gekomen, grappig om te lezen. Machientje loopt prima, niet al te luid, dus voorlopig tevreden. Wil nog graag vlak vandikte bank en later stofafzuiging, maar niet alles in 1x. Vandaag zijn er wat lijmklemmen aangekomen en een digitale hoekmeter dus we maken stappen.

Inhoudelijk vraagje, eerste projectje dat ik wil doen is een slide tafel op de zaagtafel maken, maar .....allemaal engelse maten natuurlijk. De breedte vd sleuven op "normale " tafels is dacht ik 20mm maar bij mij is dat 19,1 mm (ik denk 0,75 inch). Hier moeten houten geleiders in en die moeten dus precies passen. Hebben jullie handige tips hiervoor (standaard maat hout of metaal) of moet ik zelf die geleiders maken met mijn zaagtafel?
2e vraag. De beschermkap over de zaag mist. Is dat erg? Ik zie sommige tafels met en sommige zonder. Kan er wel moeite in steken om iets zelf te maken maar wellicht heeft iemand hier nog wat reserve materiaal liggen.

Nou ik hoor het allemaal wel, groet
Hans

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.249
2.603
Klein-Brabant, Vlaanderen
De breedte vd sleuven op "normale " tafels is dacht ik 20mm maar bij mij is dat 19,1 mm (ik denk 0,75 inch). Hier moeten houten geleiders in en die moeten dus precies passen. Hebben jullie handige tips hiervoor (standaard maat hout of metaal) of moet ik zelf die geleiders maken met mijn zaagtafel?
dat iemand van ons zo precies kan zagen, betwijfel ik
heel wat groningers (hoe noemen jullie jezelf ?) bezitten een vandiktebank
iet of wat model kan je tot op 0,1 mm instellen
de andere vlieg die je in 1 klap kan slaan, is dat de meesten hard hout liggen hebben
dan hoef je voor 1 latje geen volledige balk in te slaan

Houtenkop007

Nieuw lid
24 feb 2020
20
1
Groningen
dat iemand van ons zo precies kan zagen, betwijfel ik
heel wat groningers (hoe noemen jullie jezelf ?) bezitten een vandiktebank
iet of wat model kan je tot op 0,1 mm instellen
de andere vlieg die je in 1 klap kan slaan, is dat de meesten hard hout liggen hebben
dan hoef je voor 1 latje geen volledige balk in te slaan
Wij noemen onszelf 'topmensen'. Er gaat immers niets boven Groningen! Dank voor de snelle reply, ga kijken welke Groningers nog meer reageren

KlusserKlaas

Actieve deelnemer
25 apr 2014
115
11
regio Groningen
Moi Hans,

welkom!

Gewoon proberen van een stukje hardhout. Beetje breder zagen en je geleider elke keer een klein tikje geven.
Beschermkap heb ik persoonlijk nooit gebruikt, zijn genoeg mensen die er anders over denken.
Goed spouwmes is in mijn optiek het belangrijkste.

Succes

Groet,
Klaas

tdw83

Actieve deelnemer
28 dec 2012
163
50
Den Hoorn, ZH
Inderdaad kan je de glijder gewoon zelf zagen. Als je er echt bijna bent en er moet nog een flinterje vanaf, kan je gewoon een papiertje A4 (of andere maat uiteraard) tussen je balkje en je langsgeleider stoppen. Dan zaag je als het goed is alleen een reepje af ter dikte van het papier!

• Leuk
Waarderingen: Houtenkop007

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.732
1.247
Fryslân
2e vraag. De beschermkap over de zaag mist. Is dat erg? Ik zie sommige tafels met en sommige zonder. Kan er wel moeite in steken om iets zelf te maken maar wellicht heeft iemand hier nog wat reserve materiaal liggen.
Welke startrite zaag heb je? Ik heb er ook 1 staan, en heb ergens op zolder nog een beschermkap liggen waar ik niks mee doe. Ik zal vanavond wel even zoeken en er een foto van maken om een idee te krijgen mocht je belangstelling hebben.

Houtenkop007

Nieuw lid
24 feb 2020
20
1
Groningen
Welke startrite zaag heb je? Ik heb er ook 1 staan, en heb ergens op zolder nog een beschermkap liggen waar ik niks mee doe. Ik zal vanavond wel even zoeken en er een foto van maken om een idee te krijgen mocht je belangstelling hebben.
De 275 maar wel door de vorige eigenaar omgebouwd naar 220. En zo'n beschermkap zal toch niet zo nauw komen?

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.732
1.247
Fryslân
Denk ook niet dat het heel nauw komt, maar naar mijn weten heb je een kleinere en grotere versie.
Ik zal straks zoeken.

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.732
1.247
Fryslân
Bij deze de fotos. De arm kan nog in de breedte versteld worden, en de kap kan naar boven en onder bewegen.
Je zou er nog afzuiging op kunnen maken.

Is dit wat je bedoeld?
20210317_203508.jpg20210317_203515.jpg20210317_203530.jpg20210317_203547.jpg

Houtenkop007

Nieuw lid
24 feb 2020
20
1
Groningen
Bij deze de fotos. De arm kan nog in de breedte versteld worden, en de kap kan naar boven en onder bewegen.

Is dit wat je bedoeld?
Bekijk bijlage 100381Bekijk bijlage 100382Bekijk bijlage 100383Bekijk bijlage 100384
Dit lijkt me perfect. Ook op het gezicht zijn de twee gaten aan de beve

Is dit wat je bedoeld?
Bekijk bijlage 100381Bekijk bijlage 100382Bekijk bijlage 100383Bekijk bijlage 100384
Dit lijkt perfect. Ik heb het idee dat mijn startrite aan de rechterzijde is ingekort maar ik zie op de foto's ook dat je de arm nog kunt verlengen of inkorten. bij mij is de afstand tussen de twee bevestigingsgaten en de zaag 99,5 cm. Klopt dat een beetje?
Hoe ik hier nog stofafzuiging op moet maken weet ik niet, maar dat komt later wel. Ben best bereid om hem over te nemen tegen een leuk prijsje.

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.732
1.247
Fryslân
Dit lijkt perfect. Ik heb het idee dat mijn startrite aan de rechterzijde is ingekort maar ik zie op de foto's ook dat je de arm nog kunt verlengen of inkorten. bij mij is de afstand tussen de twee bevestigingsgaten en de zaag 99,5 cm. Klopt dat een beetje?
Hoe ik hier nog stofafzuiging op moet maken weet ik niet, maar dat komt later wel. Ben best bereid om hem over te nemen tegen een leuk prijsje.
De afstand is bij mij hetzelfde als bij jouw zaag, dus dat gaat wel passen.

Ik stuur je even een pb om het e.e.a af te spreken.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.