Startrite onderhoudsprobleempje

Jan in Schiedam

Actieve deelnemer
4 jun 2017
26
7
,Uit een erfenis kreeg ik een Startrite Tilt-Arbor zaagmachine, en heb er een gebruikersvraag over.
De twee draaiende delen, zaagblad omhoog-omlaag en zaagblad verstek, moeten soepel draaien maar hoe "smeer" je dat?
Tot nu toe sta ik te klunzen met koolstofpoeder maar dat is veel werk en het is er in no time weer vanaf waardoor de wielen weer stroef en met veel gepiep hun werk doen.
Zonder handleiding kom ik er niet uit dus misschien kan iemand van jullie me helpen.

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
174
44
67
Groningen, stad
Als je een "vet" smeermiddel gebruikt, komt alles onder het houtstof te zitten, gaat uiteindelijk ook niet goed, het beste is een droog smeermiddel, bv molybdeen sulfide uit een spuitbus. Misschien wil kaarsvet ook wel.

• Leuk
Waarderingen: Jan in Schiedam

Jan in Schiedam

Actieve deelnemer
4 jun 2017
26
7
Dank jullie allemaal ik ga beginnen met molybdeendisulfide en een spuitbus en daarna zie ik verder.
Fijn dat jullie reageerden.

Groeten uit Kethel, Jan

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.911
4.032
Er plakt wel eens ergens wat stof. Dat heb je nu eenmaal met zaagmachines. Is gewoon voorschrift van de fabrikant. Niet smeren is erger. De wormen en tandkammen maak ik een keer in de zoveel tijd schoon, als ik ook alle losse houtjes uit de behuizing verwijder. Machine doet het al een jaar of 50 prima zo.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.188
1.069
Enschede
ingoogni.nl
WD40 zou dit kunnen oplossen
is kruipolie, dus op (snel) bewegende delen minder aangeraden, omwille van de middelpuntvliedende kracht
WD-40:
Terpentine (white spirit / Stoddarts Solvent) 40 - 50%
Alifaten (niet-aromatisch koolwaterstof) 10 - 30%
olie (mengsel diverse petroleum destillaten) <30%

Het product is dus voornamelijk oplosmiddel met een vochtverdrijver (Alifaten) en een beetje olie.

Een kruipolie is voornamelijk een hele dunne olie die door capilaire werking tussen the oppervlakken gezogen kan worden. (overigens kruipen dikke olien ook, de buitenkant van de glazen pot wordt uiteindelijk ook vet)

Beiden zijn niet bepaald smeermiddelen. Daarvoor is de laagdikte te gering. Ze kunnen wel helpen bij het schoonmaken voor het echte smeren.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.