Start eerste echte werkstuk met handgereedschap (beginner)

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Mijn eerste echte werkstuk is vandaag van start gegaan. Het moeten 2 kasten worden voor onze kelder waar je allemaal spullen in kunt bewaren die je eigenlijk weg moet gooien :LOL: .

Hieronder komen een aantal foto's waar ik bezig ben met het onderstel voor de eerste kast.
Het is een echt beginners werkstuk en dus geen "fancy bling bling", hardhout, zwaluwstaart, hoogglans, werk......
Wel wil ik proberen om goedpassende "hoekverbinding met halfhoutse overkeping" te maken....... deze term heb ik even moeten googelen ;)

het hout heb ik bij onze bouwmarkt in de buurt gekocht en ik moet zeggen dat dit naar mijn idee best aardig is geschaafd en ook mooi hout.
Dus heb ik er zelf niet meer aan geschaafd.

Eerst de balkjes op lengte gemaakt en de kopse kanten haaks en glad met het futselbord.
Dan is het moment dat ik aan de verbindingen moest beginnen...... toch maar eerst een proefstuk van rest materiaal maken.
deze 2 stukjes heb ik met de zaag gedaan en vervolgens met een grondschaaf, maar ik heb geen schulpzaag dus vond ik het niet zo goed gaan.
Na het kijken van filmpjes van Paul sellers zag ik dat hij het hout gewoon splijt met een beitel..... dit ga ik ook proberen. EN dat ging veel beter, dus heb ik alle verbindingen op deze manier gemaakt.

20210816_101003.jpg

Vervolgens met de grondschaaf netjes vlak maken.... wat is dit toch een simpel maar super handig gereedschap (y)

20210816_101320.jpg

20210816_104257.jpg

Dan de schouders netjes haaks maken en op lengte.

20210816_101934.jpg

eerste hoek ik klaar..... ff checken, en ja hoor HAAKS 🤪

20210816_100233.jpg

Nu super gemotiveerd doorgaan met de 3 andere verbindingen en na 2,5 uur... klaar.

20210816_113602.jpg

Tijdens mijn YouTube uurtjes "hout filmpjes kijken" (zoals mijn vriendin het noemt) hoor ik regelmatig dat je een "glue-up" droog moet repeteren.
Dus heb ik dit gedaan en alles goed voorbereid.

20210816_115823.jpg

En idd ging het verlijmen super goed.

20210816_121852.jpg

Vanavond of morgen gaan de lijmklemmen er vanaf en hoop ik dat alles recht en haaks is 🍀

Wordt vervolgt.......
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Een glue-up eerst droog uitvoeren heb je goed opgepikt (y). Het samenlijmen van diverse onderdelen is het meest stressgevend moment van een meubel samenstellen. Oh wee als je alles in de lijm hebt staan en je komt bijvoorbeeld net die ene lijmklem te kort ( of het past net niet lekker), geloof me: dat wil je niet.
Vraag me niet hoe ik dat weet:eek:…..
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Ik kon niet langer wachten... ik heb de lijmklemmen eraf gehaald 😊

Het frame is mooi vlak en de buitenmaten zijn perfect.. maaar... in de diagonaal zit bijna 2mm.
Grrrr.... ik denk dat ik tijdens het lijmen de grote lijmklemmen iets te enthousiast heb aangedraaid 🙄.... maar goed, gelukkig hoeft het geen pronkstuk te worden.

20210816_173617.jpg

20210816_173712.jpg
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Het frame is mooi vlak en de buitenmaten zijn perfect.. maaar... in de diagonaal zit bijna 2mm.
Grrrr.... ik denk dat ik tijdens het lijmen de grote lijmklemmen iets te enthousiast heb aangedraaid 🙄.... maar goed, gelukkig hoeft het geen pronkstuk te worden.
Tip voor de volgende keer. Als je het geheel in de klemmen hebt, meet dan meteen even de diagonalen. Deze moeten gelijk zijn. Dan is het haaks. Zijn ze niet gelijk van afmetingen, dan kan je het met de lijmklemmen nog bijsturen totdat ze wel gelijk zijn.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Tip voor de volgende keer. Als je het geheel in de klemmen hebt, meet dan meteen even de diagonalen. Deze moeten gelijk zijn. Dan is het haaks. Zijn ze niet gelijk van afmetingen, dan kan je het met de lijmklemmen nog bijsturen totdat ze wel gelijk zijn.
Ja klopt... nu ging dit niet door de 4 lijmklemmen op de hoeken.
Voor de volgende lijming zal ik een soort meetstok maken zodat ik de binnenhoeken kan meten.
Bedankt voor de tip.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.950
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het frame is mooi vlak en de buitenmaten zijn perfect.. maaar... in de diagonaal zit bijna 2mm.
diagonalen meten heb ik ook nog gedaan
lossen, spannen, minder hard spannen, andere klem verzetten, . . .
het blijft een knoeiboel van een evenwichtsoefening
neem een vlak stuk plaat & zet daarop met 2 latten een perfekte L
dan kan je 2 benen van de rechthoek loodrecht op mekaar plaatsen door ze tegen de benen van de L te trekken
de 2 andere benen van de rechthoek volgen vanzelf
je mag nog altjd de diagonaal meten
1 keer zal volstaan
(leg er een papiertje onder tegen de lijm die uit de verbinding loopt)
 
  • Leuk
Waarderingen: Roestige Spijker

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.985
813
Omgeving Leiden
diagonalen meten heb ik ook nog gedaan
lossen, spannen, minder hard spannen, andere klem verzetten, . . .
het blijft een knoeiboel van een evenwichtsoefening
neem een vlak stuk plaat & zet daarop met 2 latten een perfekte L
dan kan je 2 benen van de rechthoek loodrecht op mekaar plaatsen door ze tegen de benen van de L te trekken
de 2 andere benen van de rechthoek volgen vanzelf
je mag nog altjd de diagonaal meten
1 keer zal volstaan
(leg er een papiertje onder tegen de lijm die uit de verbinding loopt)
En dat kan je weer uitmeten met behulp van de stelling van Phytagoras, ook wel bekend als de "3 ,4 5 steek"
 
  • Leuk
Waarderingen: Roestige Spijker

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.765
983
Omgeving Eindhoven
Ziet er goed uit, de verbindingen lijken echt exact te passen... Dat lukt mij meestal niet met puur handgereedschap helaas.
Om de diagonaal te meten, heb ik een flexibel rvs lineaaltje. Dat is dun en buigzaam waardoor je meestal wel om de klemmen heen kan werken. En dan inderdaad een beetje spelen met de hoek van de klemmen tov elkaar en de mate van vast aandraaien.
Voor het lijmen, en straks zeker bij de wat complexere zaken (o.a. een kistje etc), het is inderdaad belangrijk om eerst alles droog in elkaar te zetten, wat je al gedaan had. En als het wat lastiger wordt dan dit, is het handig om het lijmen met z'n 2-en te doen, zodat je iemand bij je hebt om dingen vast te houden of klemmen aan te geven.(en dus ook het droog in elkaar zetten samen doen, zodat de ander weet wat hij/zij wanneer moet doen). Er is ook niets zo vervelend als tijdens het lijmen erachter komen dat je eigenlijk een hand te weinig hebt om alles vast te houden. En ook om grotere delen zo snel mogelijk in de klemmen te krijgen (bijvoorbeeld een tafelblad uit verschillende balken; met meerdere stroken achter elkaar. Dan moet je flink doorwerken en is het ook handig om er iemand bij te hebben die helpt met het insmeren van de latten.
En kijk bij het droog in elkaar zetten ook alvast uit met hoe je het hout vastpakt als het eenmaal ingelijmd is (zodat je er tijdens het lijmen niet achter komt dat je werkwijze anders moet omdat anders alles onder de lijm zit).

Goed dat je er al plastic had onder gelegd. Ik heb zelf een stuk vrachtwagenzeil aangeschaft hiervoor. Dat is stevig (waardoor je niet toch onverhoopt een scheur erin hebt), de lijm is opgedroogd er zo vanaf te halen en het is na het lijmen makkelijk weer op te rollen.

Ook is het wel aan te raden om tussen je lijmklemmen en het werkstuk stukjes (afval)hout te leggen. Nu heb je de kans dat je in zachtere houtsoorten afdrukken van de klemmen kan gaan zien + om de druk van de klemmen over een wat groter oppervlak te verdelen. Wel tussen dit stukje hout en het werkstuk een stukje plastic steken om vastplakken tegen te gaan...
 
  • Leuk
Waarderingen: Roestige Spijker

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hoi Rob,
Ziet er goed uit, de verbindingen lijken echt exact te passen... Dat lukt mij meestal niet met puur handgereedschap helaas.
Qua haaksheid en dikte van de halfhoutse verbinding is het goed gelukt, alleen door het zachte vuren hout is er op de grote lijmvlakken hier en daar wat hout "uitgescheurd" en hebben de meeste verbindingen maar 80 á 90% lijmvlak en zie je hier en daar een kiertje......maar nogmaals het is maar voor in de kelder ;)

Bedankt voor de tip (y)

Ook is het wel aan te raden om tussen je lijmklemmen en het werkstuk stukjes (afval)hout te leggen. Nu heb je de kans dat je in zachtere houtsoorten afdrukken van de klemmen kan gaan zien + om de druk van de klemmen over een wat groter oppervlak te verdelen. Wel tussen dit stukje hout en het werkstuk een stukje plastic steken om vastplakken tegen te gaan...
Dat zal ik zeker doen als het een mooi meubelstuk moet worden... in dit geval vind ik indrukkingen niet zo erg.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Vandaag het 2de framepje klaar en deze is perfect.... naar mijn meting zit er in de diagonaal minder dan een halve millimeter....... dus niets :cool:.


Ik heb alleen voor nu een quick and dirty meetstok gemaakt .
Eerst het frame zonder lijm haaks gelegd en dan de diagonaal opmeten, stokkie op de maat gemaakt en lijmen maar.

20210817_110748.jpg

20210817_110813.jpg


Foto hieronder is na het drogen.


20210817_165945.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer en klusrob

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.765
983
Omgeving Eindhoven
alleen door het zachte vuren hout is er op de grote lijmvlakken hier en daar wat hout "uitgescheurd" en hebben de meeste verbindingen maar 80 á 90% lijmvlak
Kan het zijn dat je met het wegbeitelen wat teveel hout in 1x hebt weggenomen? Als ik naar je 1e foto kijk, steek je ineens de helft van de houtdikte weg.
Op de cursus die ik nu volg, leren wij dat we bij dit soort verbindingen het hout mm voor mm moeten wegnemen met de beitel. Als de houtdraad bijvoorbeeld niet helemaal recht loopt, dus iets naar achter wijkt, gaat je beitel daarin mee bij een te grote dikte en is dit moeilijk te corrigeren.
Wat ik altijd doe is ruw afwerken tot op 1 mm van het aftekenlijntje en vanuit daar heel voorzichtig wegsteken en tussendoor steeds passen. En dus pas aan de 2e kant van de verbinding beginnen als de 1e helemaal af is, dan kan je die 2e aanpassen aan een eventuele misser in de 1e. Dan is afwerken met de grondschaaf, wat je al doet, inderdaad een hele handige (die ik dus zelf ook moet gaan onthouden...)
En werk met zeer scherp gereedschap, zodat je echt snijdt en niet hakt. En bij verbindingen waarbij je op het einde komt maar niet met de houtdraad mee schaaft/werkt (zoals hier met het afwerken met de grondschaaf waarschijnlijk, zo te zien op de foto waar je haaks op de nerf bezig bent) altijd vanaf de buitenkant naar binnen werken, dus van 2 kanten, om te voorkomen dat er op het eind vezels worden meegenomen ipv afgesneden omdat er geen tegendruk van achterliggend hout is. Of er een ander houtje strak tegenaan klemmen.

Mooi opgelost trouwens met het meethoutje! Dus voortaan de dunne resthoutjes ook bewaren :giggle:
 
  • Leuk
Waarderingen: Roestige Spijker

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Na een kleine pauze ben ik weer verder aan het gaan met de "kasten".


Op de frames komen spaanplaten met lijm en schroeven.

20210817_170122.jpg


De verticale "dragers" had ik in eerste instantie allemaal met de techniek "duvel-lijm-schroef" willen doen.
Zo krijg je een super sterk geheel waar de schroef lekker in vast kan pakken.

20210817_083559.jpg

Maar ik heb er niet goed over nagedacht..... ik kan bij een kruising van 2 verticale en 1 horizontale maar 1 keer deze truc gebruiken :confused: .
Dus is 1 van de 2 verticale maar met schroeven goed vast gezet.

Verder is het pokken veel werk 🤪 en dacht ik op een gegeven moment ... Peter, het is maar een kast voor in de kelder :LOL:.
Dus ben ik overgestapt om met de bovenfrees een groefje te maken waar de verticale mooi inpassen ... veel lijm en gaan met die banaan.

20210906_123220.jpg

Zo heb ik de kast plank voor plank opgebouwd.
Telkens een verticale en een horizontale lijmen met een tijdelijke lat om alles recht te houden.
Ik heb geen lijmklemmen groot genoeg maar wel veel reststukken :cool:
Deze dienen als gewicht.

20210905_200159.jpg

De zijwanden hebben geen groeven omdat mijn freesje behoorlijk bot was dus heb ik deze "koud" er tegen aan gelijmd en geschroefd.
Misschien dat ik er voor de zekerheid nog dunne latjes onder de legplanken links en recht aan de zijwanden lijm.
Wielen er onder en eigenlijk klaar.
Nu ben ik aan het twijfelen of ik een achterwand van hardboard maak voor zijdelinkse stevigheid of 2 diagonale latten.
Soms is het handig dat een bepaalde doos voor en achter een beetje kan uitsteken als deze te lang is.

20210906_140408.jpg

20210906_141145.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.