Stanley zaag hoe oud zijn ze en is dit nog een beetje kwaliteit?

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Goedemiddag,
Stanley zaag vandaag opgehaald bij het afhaalpunt, en gelijk uitgeprobeerd in de werkplaats. Om de kosten een beetje te drukken, heb ik gelijk maar twee gekocht een 20, en een 24 inch zaagblad, 8 tanden per inch. Vermoedelijk heeft de verkoper ze opgekocht uit een oude voorraad, hij had er 65 in totaal. Het eerste wat mij opviel, was de dikte van het zaagblad, dit is echt dun, minder dan een mm om precies te zijn, 0,80mm. De zaagsnede is zeer netjes, heeft veel flex in het zaagblad zelf, dus zagen uit souplesse, weinig tot geen druk, wat een verschil met mijn afgeragde Bahco schulpzaag (deze is voorzien van een beduidend dikker zaagblad). De handvaten van de Stanley’s zijn niet netjes afgewerkt, zeg maar ronduit slecht, dus wellicht ga ik die zelf reshapen. De vraag is hoe oud zijn deze Stanley’s, er valt weinig info te lezen op het internet, je zou denken de jaren 90 van de vorige eeuw? En zijn dit een beetje kwaliteit zagen, er staat dan wel Professional op het zaagblad met een tekst er onder, maar ja wellicht is dat marketing? Hierbij wat foto’s;
 

Bijlagen

  • IMG_0263.jpeg
    IMG_0263.jpeg
    170,9 KB · Weergaven: 108
  • IMG_0264.jpeg
    IMG_0264.jpeg
    114,4 KB · Weergaven: 100
  • IMG_0265.jpeg
    IMG_0265.jpeg
    109,6 KB · Weergaven: 79
  • IMG_0266.jpeg
    IMG_0266.jpeg
    99,1 KB · Weergaven: 73
  • IMG_0267.jpeg
    IMG_0267.jpeg
    125,6 KB · Weergaven: 71
  • IMG_0268.jpeg
    IMG_0268.jpeg
    148 KB · Weergaven: 64
  • IMG_0269.jpeg
    IMG_0269.jpeg
    54,2 KB · Weergaven: 59
  • IMG_0270.jpeg
    IMG_0270.jpeg
    66 KB · Weergaven: 82
Laatst bewerkt:

0nn0

Nieuw lid
23 mei 2023
24
6
Hier soms daar
Omdat er "Profesinal" op staat zou het ook nog wel iets ouder kunnen zijn dan de jaren 90.
Geloof dat wat mede leerlingen deze hadden op de opleiding bouw techniek daarna nooit meer gezien.
Vermoed dat ze voor de hobby houtbewerker zijn gemaakt en voor opleidingen?
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Dank OnnO voor de info dit wist ik niet wanneer is de barcode geïntroduceerd want die staat namelijk op de kartonnen zaagbescherming? Zou op zich kunnen het handvat is van matige kwaliteit, kan me voorstellen dat studentjes niet genoeg poen hadden om iets fatsoenlijks aan te schaffen voor hun opleiding.

Wim ik zal morgen even kijken maar het is een ripzaag volgens mij?
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Aanvullende info zie hier Wim volgens mij een schulpzaag
 

Bijlagen

  • IMG_0286.jpeg
    IMG_0286.jpeg
    67,4 KB · Weergaven: 45
  • IMG_0287.jpeg
    IMG_0287.jpeg
    90,9 KB · Weergaven: 62

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Dan zou het op de verpakking moeten staan of op de zaag. De schulpzagen worden door de bekende gereedschapsmerken nauwelijks meer verkocht.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Deze zaag is niet oud. Dat is te zien aan de vorm van het handvat en het is ook geen professionele handzaag. Het is moeilijk om dit uit te leggen. Maar de echte oude professionele handzagen (Disston, Atkins, Sandvik, Pax, Baier, enz.) hadden bij deze lengte 4 handvatschroeven, hadden een breder blad, omdat een handzaag veel gevijld werd. Maar hadden ook geen ophanggaatje bij de punt. Met name de zetting van de tanden ziet er grof uit en is gezet vanaf de bodem van de tand. Terwijl professionele zagen over 1/3 van de tandhoogte werden gezet. Ik denk ook uit de jaren negentig.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Zo te zien zijn ze geslepen op afkorten, dus niet zo geschikt om te schulpen. De tanden zijn inductiegehard, dus helaas niet opnieuw te slijpen. Ik hou mijn Stanley om af te korten als het niet nauw steekt. De zetting laat niet toe om fijn werk te leveren, en is helaas niet te remediëren door de geharde tanden.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Als ik het goed onthouden heb dan zou deze vertanding sneller moeten zagen en volgens stanley is deze vertanding universeel. Dus voor schulpen en afkorten. Nu die mannen hebben nooit met een echte goed geslepen zaag geschulpt. Ja je kunt er mee in de lengte zagen maar goed gaat het niet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.