Stanley schaven? Kwaliteit van nieuwe Stanley schaven.

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Kwaliteit van nieuwe Stanley nr 4 schaven? Ervaring.

Er komen jaarlijks een aantal ( ik gok een stuk of 5 à 6) heel recent nieuw gekochte Stanley schaven nr 4 langs op het werk. De zolen worden de laatste tijd niet meer nagemeten, er wordt geen lat op gelegd (daar werden we toch niet vrolijk van) , zelfs niet bekeken. Het is in een poging om de dingen toch nog wat te laten functioneren , uit te zoeken wat kan dienen om eerste schaaf- en slijpervaringen op te doen.

Wat er tegenwoordig wel wordt gedaan tijdens de eerste ronde: er wordt één van onze ( uiteraard geslepen) schaafmes met keermes, op de vreemde schaaf gezet en dat wordt dan even uitgeprobeerd.

Beschrijf het als : bruikbaar om mee te starten, het kan overwogen worden om er nog aan te werken. Dat laatste wordt dan ook gedaan.

Ik heb geen juist cijfer, maar elk jaar is er wel minimum een schaaf die niet eens door de eerst ronde komt. Ongeveer 1/5 komt er niet door. Ik voel onmiddelijk dat die zolen afwijken, vertel de eigenaar wat eraan scheelt , welke vervorming de zool heeft, en waarom we er niet mee gaan kunnen werken . En dan wordt de lat over de zool gelegd om het aan te tonen.
We gaan niet beginnen met die, vaak zwaar misvormde, zolen te vlakken. De tijd kan er niet voor gemaakt worden. Indien iemand het wil doen dan kan die dat dat elders doen. Het schaafmes zal ook niet meer geslepen en het keermes niet meer bijgewerkt worden.

Ook al meegemaakt: een enorme torsie in het vlak van het bed waar het schaafmes tegenkomt, enorme torsie op het schaafmes. Ik bedoel niet 1 mm of zo maar veeel meer.

De messen van schaven die door de eerste ronde zijn geraakt, worden geslepen en dan wordt de schaaf geprobeerd met zijn eigen schaafmes en keermes.

Ongeveer 1/2 van deze schaven heeft een keermes waar aan gewerkt moet worden omdat er spaanders tussen het schaafmes en de keerbeitel komen klem te zitten. Indien het schaafmes zelf aanvaardbaar is ( bijvoorbeeld geen enorme torsie heeft, kan bijgewerkt worden indien het niet vlak is , dan wordt dat gedaan. het keermes wordt bijgewerkt, aansluitend op het schaafmes gemaakt, en dan wordt onmiddelijk de hele geometrie van het actieve gedeelte aangepakt.
De rest van de afstellingen (plaats van het bed) en het oliën van de bewegende delen is werk dat niet voortkomt uit defecten aan de schaaf.


Uiteraard raden we met klem de aankoop van een nieuwe Stanley , meer bepaald nr 4, af.


De Chinese schaven: Peaktool, Luban, Dictum of Jooma als alternatief? Ervaring.

De Chinese schaven zijn vaak heel goede schaven, de zijkanten staan jammer genoeg meestal niet loodrecht op de zool, wat futselen ondoenbaar maakt, maar voor de rest doen ze het meestal echt goed.

De Chinese schaven zijn dus meestal goed, maar niet altijd.

Er kwamen al enkele lang met een schaafmes dat " verkruimelde" op een heel eigenaardige wijze. Ik kan het niet onmiddelijk accossieren met wat ik ken bij het verkeerd temperen van staal, in dit geval uitkomend bij te hard staal. Ook na een paar mm te hebben weggeslepen, blijft het verkruimelen. Er werd door de leverancier steeds een nieuw schaafmes opgestuurd zonder problemen.

Verder 1 maal een slechte zool tegengekomen en ook op verkeerde plaats getapte gaten met nog wat problemen rond die gaten. Dit waren de gaten om de plaats van het bed te regelen. Uiteindelijk toch kunnen oplossen. Het bed kan gefixeerd worden, maar het is niet fijn meer om het bed te verplaatsen. Maar dat doe je in praktijk toch alleen in het begin en dan laat je het toch staan waar het staat.
Bij 1/2 of bij 1/3 moeten kieren tussen schaafmes en keermes worden weggewerkt. De totale geometrie van het keermes wordt dan onder handen genomen. Dit is werk dat nauwkeurig gedaan moet worden, wat tijd vraagt, maar al men daarna een goede schaaf heeft, is het de moeite waard.

Dus dit moet je wel weten als je er één Peaktool, Luban, Dictum of Jooma aanschaft.

Al bij al : indien je er niet tegen opziet om de kieren tussen schaafmes en keermes , je kunt het meestal via het keermes doen, heb je een grote kans om een echt goede schaaf aan te schaffen en dan kan het zeker aanbevolen worden.

A- merken zoals Lee Nielsen , Veritas

Wil je het werk niet doen : dan zijner nog de A- merken zoals Lee Nielsen en Veritas. De schaven zouden perfect uit de doos moeten komen, en anders stuur je ze gewoon terug.

Ps
Zelf heb ik een Stanley van rond 1980. kon ik steeds goed mee werken. De zool was niet volledig vlek, zat een lichte torsie is , maar dar heb ik nooit hinder van ondervonden. Na enkele decennia toch meer eens gevlakt. En ja dat werkt net iets fijner. Ik heb heel veel met deze schaaf gewerkt , ben er erg mee vertrouwd en zie geen nood om eens iets van Lee Nielsen of Veritas, aan te kopen. Toegegeven, een goede Chinees straalt veel meer kwaliteit uit, voelt lekker (maar zwaarder) aan. Het zou reeds een upgrade zijn.
Maar ga ik met welke schaaf nr 4 dan ook rechter , gladder , beter , sneller schaven dan met wat ik nu heb? Neen, dat niet, daar ben ik zeker van.

groeten,
Ornament
www.houtsnijden.eu
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De Chinese schaven: Peaktool, Luban, Dictum of Jooma als alternatief? Ervaring.

Er kwamen al enkele lang met een schaafmes dat " verkruimelde" op een heel eigenaardige wijze. Ik kan het niet onmiddelijk accossieren met wat ik ken bij het verkeerd temperen van staal, in dit geval uitkomend bij te hard staal. Ook na een paar mm te hebben weggeslepen, blijft het verkruimelen. Er werd door de leverancier steeds een nieuw schaafmes opgestuurd zonder problemen.
Interessant - ik heb 1 schaafbeiteltje van een Quangsheng bolle spookschaaf (Dictum) die dat ook heeft. Daar heb ik laatst twee vervangingsbeiteltjes voor aangeschaft die dat niet hebben. Ik ging er van uit dat het verkruimelen het gevolg was van een mishandeling van mijn kant, maar wellicht is dit ook een beitel uit een slechte batch...
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Interessant - ik heb 1 schaafbeiteltje van een Quangsheng bolle spookschaaf (Dictum) die dat ook heeft. Daar heb ik laatst twee vervangingsbeiteltjes voor aangeschaft die dat niet hebben. Ik ging er van uit dat het verkruimelen het gevolg was van een mishandeling van mijn kant, maar wellicht is dit ook een beitel uit een slechte batch...
Goed dat je dat schrijft, Henk. Dan weten we meteen dat wij niet alleen die wel heel erg rare verkruimelende schaafmessen zijn tegengekomen.
Ik geloof niet dat je erin kunt slagen om een zelf een verkruimelende beitel te maken, met welke behandeling of mishandeling dan ook.

Bij ons waren het Peaktools of Luban nr 4, ook van Quangsheng van bij Baptist. Er zitten enkele jaren tussen de gevallen die we gehad hebben. De schaven waren steeds enkele dagen ervoor nieuw aangekocht, recht uit de doos, werden nooit eerder gebruikt of geslepen. Er zijn dus waarschijnlijk meerdere slechte series geweest. Steeds prima en kosteloos afgehandeld door Baptist ( pluim!) ; hierdoor is het geen argument om deze schaven niet aan te kopen.

In verband met die verkruimelde schaafmessen: ik zorg steeds dat ik ze ook zelf nog eens slijp, om zeker te zijn dat er geen slijpfouten gemaakt zijn. Bijvoorbeeld grote bramen laten zitten die dan natuurlijk heel snel weer een botte beitel opleveren.

Der kans dat een nieuw schaafmes op een en de drie Tormeks werd geslepen, is veel groter dan op onze éne Creussen. Dat vraag ik steeds na. Van thermische mishandeling kan dan alvast geen sprake zijn.

Bij oververhitting op de (droge) dubbele slijpmachinne (Creussen , 150 mm- sneldraaiend- CBN) zou de snede zijn hardheid verliezen en zal de snede omplooien. Het verkruimelen geeft toch wel een ander beeld: valt precies wat uit elkaar, heel vreemd.

Bij een schaafmes dat ze in de fabriek niet of niet genoeg ontlaten hebben (temperen) , breken stukken uit.
Ook dat ziet er anders uit.

groeten

Ornament
www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Gisteren weer een schaaf, die door de eerste ronde was geraak, geopereerd.
Met een schaafmes en keerbeitel van ons atelier deed het ding het.

Met het et eigen ( geslepen , gewet en gestropt)schaafmes en keerbeitel op dezelfde schaaf ging het voor geen moer. Een enorme kier aan een kant tussen mes en beerbeitel duidde op een torsie. Het was het mes dat een enorme torsie had. Het is ook helemaal niet de eerste maal dat ik een getorst schaafmes moet rechten.

Wringen gaf niet het verwachtte resultaat dus dan maar weer de vertrouwde hamer erop. Toen dit voorlopig voldoende recht was, moest de keerbeitel een nieuwe geometrie krijgen en sluitend gemaakt worden.

Veel vijlen en wetten, maar op zichzelf een routineklus: veel keermessen moeten een beurt krijgen eer ze het goed doen.

Ook bij die van Luban en CO komt het voor dat het keermes moet worden aangepakt.
Soms omdat die niet echt goed schaaft, soms alleen maar voor optimalisatie van de prestaties.

Daarna schaafde de schaaf heel goed, tot tevredenheid van de eigenaar en mezelf.

In totaal ben ik er een halfuur of iets langer mee bezig geweest.

Je vraagt je echt af wat Stanley bezielt om zo'n flagrant misvormd gereedschap op de markt te gooien.

Nieuwe schaven van het merk Stanley kunnen enkel afgeraden worden.

groeten

Ornament
www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Ornament. Dit is een waardevolle bijdrage. Heb je ook ervaring met de sweethart schaven.
Bij de topschaven mag Clifton niet ontbreken.
Ik ben een keer 4 uur bezig geweest met een stanley 601/2. Moest wel 2.5mm van de verstelbare voorzijde af.
Schaafde toen wel prima. Tot ik een LN 60 1/2 aanschafte daar zit wel verschil tussen. Ik gebruik deze nu zelden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Willempie

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Ornament. Dit is een waardevolle bijdrage. Heb je ook ervaring met de sweethart schaven.
Bij de topschaven mag Clifton niet ontbreken.
Ik ben een keer 4 uur bezig geweest met een stanley 601/2. Moest wel 2.5mm van de verstelbare voorzijde af.
Schaafde toen wel prima. Tot ik een LN 60 1/2 aanschafte daar zit wel verschil tussen. Ik gebruik deze nu zelden.
Jammer genoeg ben ik nog nooit een Stanley Sweetheart schaaf tegengekomen. Met deze reeks hebben ze op de boot van de vraag naar kwalitatief goede schaven, willen springen. Geen idee of dat ook gelukt is want de zoekers naar betere schaven , zetten zich juit af van tegen de kwaliteit van bijvoorbeeld Stanley Bailey schaven. Iets als "naam is verbrand".

Een schaaf , een bekend topmerk Clifton, heb ik ooit gezien maar niet in handen gehad. Het is de Engelse tegenhanger van Lee Nielsen schaven.

Het schiet mij ook te binnen dat er vorig jaar iemand was die twee schaven had gekocht in de kringloopwinkel: een metalen Nooitgedagt nr 4 en een Stanley ( bailey) nr 4. De dekbeitel ( die klep die het mes en keermes op het bed moet vasthouden) van de Stanley was slecht gemaakt . Het komma-achtige gat zat niet goed, het excentrische hendeltje spande daardoor niet,ten het was met de schroef niet bij te regelen.
Een van de twee messen werd snel bot, maar ik weet niet meer van welke schaad.
Na wat gezoek en het proberen is er een schaaf ontstaan met stukken van beide schaven.


Groeten

Ornament
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.