Stanley mini schaafje

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Ik had wat beitels gekocht op marktplaats. Toen ik ze op ging halen kreeg ik er ook nog 3 schaafjes bij. Een ervan is een blauw mini schaafje van stanley. Is van gezet plaat gemaakt en heeft een rode dekbeitel . Is iets van 90 mm lang en 30 mm breed. Hij lijkt echt gebruikt te zijn om te schaven, maar ik vindt het er meer uit zien als een reclame object. Weet iemand iets over dit schaafje?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Met mijn leesbril op, blijkt het dus een echt schaafje te zijn. Een stanley h101p. Gemaakt in de usa. In mini lettertjes en cijfertjes op de zijkant staat het nummer ingeslagen. Er zitten zelfs aan beide kanten ronde randjes in voor extra grip.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Ja, dat is hem. Op zo'n foto lijkt het nog wat. Maar het is echt een mini dingetje. De andere schaafjes zijn een no4c met plastic en een 10 1/2 met houten handvaten. Ze hebben wel wat liefde nodig. Net zo als de beitels waar ik eigenlijk voor ging.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Een 10 1/2 is volgens mij wel een fijne schaaf om erbij te hebben, nog op zoek naar een Record.
Die 4 zal een chinese zijn? Dan heb je nog wel wat werk aan het finetunen, maar wel fijn om ook wat gooi en smijtgereedschap te hebben, om uit te lenen of zo :D
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Nee de 4c is een stanley gemaakt in engeland. De 10 1/2 ook. Ik ging eigenlijk voor de beiteltjes. Ik heb een heleboel beitels van 38mm, maar beitels smaller dan 20 mis ik vaak. Er zaten hier ook wel weer wat bredere en een guts bij, maar ook een paar wat smallere en met genoeg lengte en een heel handvat. Ik heb nog losse nieuwe handvaten, dus de 38mm met een kapot geslagen handvat kan ik ook weer in ere herstellen en opnemen in de verzameling.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Het eerste wat mij te binnen schiet: lijkt op een david schaafje. Met name vanwege de kleurstelling. In deze zitten scheermesjes. In de stanley niet. Ik ken ook wel het kunz zakschaafje die lijkt er ook op.
 
  • Leuk
Waarderingen: 0nn0

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Er was blijkbaar eerst een gietijzeren uitvoering. Volgens mij heeft een collega er zo een in de kunz kleur groen. Dus zal wel het kunz schaafje zijn, dat je bedoelt. Die david schaafjes zijn volgens mij vroeger veel verkocht, maar ik heb er nog nooit echt iets mee kunnen schaven. Ze gaan bij mij bij het oud aluminium.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Nog een vraagje voor de stanley kenners. Deze no 4 heeft kunststof handvaten, maar ze hebben het uiterlijk van hout. Alle stanley's die ik heb met kunststof handvaten zijn een beetje roodachtig , egaal gekleurd. Weet iemand hier iets van?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.