standkachel ombouw maken

Freubelien

Nieuw lid
16 apr 2021
10
9
overijssel
hallo
eindelijk heb ik mn schuurtje een beetje op orde om er te kunnen werken.
Nu heb ik besloten om het wat aangenamer te maken qua temperatuur door een standkachel te kopen. (die ook in campers gebouwd worden)

Nu wil ik daar zelf een ombouw omheen bouwen.
weet iemand of dit met betonplex kan? qua hitte?
ik kan niet vinden hoe warm het apparaat zelf wordt. De lucht die eruit komt kan tot 115 graden worden.
Dus ik dacht waar de uitlaat doorgaat misschien toch gips of fermacell gebruiken?
Ik wil de zijkant voorzien van sleuven zodat de warmte ook weg kan.
Ik kan ook geen voorbeelden vinden.
weet iemand hier het juiste antwoord?
groetjes Freubelien
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Zorg wel dat je een kachel gebruikt, die zijn verbrandingslucht van buiten je schuurtje aanzuigt.
 

Freubelien

Nieuw lid
16 apr 2021
10
9
overijssel
Zorg wel dat je een kachel gebruikt, die zijn verbrandingslucht van buiten je schuurtje aanzuigt.


de installatie instructie… er zit 1 blaadje bij met wat de onderdelen zijn…

we hebben nu ervoor gekozen in betonplex met achter en onderkant open waar de luchtaanzuiging is en de uitlaat wordt verlengd zodat deze door de muur naar buiten kan.

de slang van luchtaanzuiging is niet lang genoeg om door de muur naar buiten te krijgen.
mag ik vragen waarom deze lucht van buiten de schuur moet komen?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Als je de verbrandingslucht uit je ruimte onttrekt, moet die lucht worden aangevuld door nieuwe verse koude lucht van buiten. Die lucht onttrekt warmte aan je ruimte, die weer opnieuw moet worden opgewarmd. En als het te weinig lucht is , gaat je kachel uit en krijg je in het gunstigste geval hoofdpijn.
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
De standkachel die ik in gedachten heb wordt aangesloten op het koelsysteem van de auto en heeft een uitlaat voor de verbrandingsgassen. Je verstookt er tenslotte diesel in. Zou me daar meer zorgen om maken dan de inlaat zijde. Ja deze blokjes aluminium kunnen flink warm worden dus kies een wat ruime omkasting
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Waarom wil je kachel uberhaupt inbouwen. Je moet er toch regelmatig diesel bijvullen, of heb je een kachel met een brandstofpompje en aparte tank.

Bij die kachels zitten altijd 2 leidingen/slangen, een voor aanzuigen verbrandingslucht en een uitlaatslang voor afvoeren rookgassen.
Die moeten naar buiten en niet naast elkaar maar zo ver mogelijk uit elkaar om te voorkomen dat je rookgas weer naar binnen gezogen wordt.

Aan de binnenkant moet je ook zorgen dat de uitgeblazen warme lucht met een leiding bv. een stuk verder naar buiten komt dan de aangezogen koude lucht. Dit om er voor te zorgen dat je hele werkplaats warm wordt en niet alleen bij je kachel.

Zou je willen omkasten, maak dan iets wat je eenvoudig weg kunt nemen om te controleren of te reinigen. Maar ik zou niet omkasten, wanneer daar toch houtstof in komt loop je risico op brand.
 

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
259
108
Noardeast-Fryslân
Wij hebben een voormalige mobiele werkplaats(bus) waarin een standkachel ingebouwd was. Die zit 'verpakt' in multiplex dat er uit ziet als betonplex.
 

Bijlagen

  • IMG_20190607_093216366~2.jpg
    IMG_20190607_093216366~2.jpg
    119 KB · Weergaven: 31

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Er zijn verschillende soorten standkachels. Er zijn er die buiten gemonteerd worden en of via het koelsysteem van de auto verwarmen, of warme lucht blazen. Er zijn ook uitvoeringen die je in bijvoorbeeld een camper, in een kastje kan monteren. Die hebben dus een aanvoerleiding voor verbrandingslucht van buiten de te verwarmen ruimte. Ze zijn er niet alleen op diesel, er zijn ook uitvoeringen op gas en benzine.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.