Stammen spar, hars "verwijderen"

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Hoi! We hebben hier in de tuin een spar van een meter of 15-20 om gehaald en de stammen heb ik in delen van een meter laten zagen. Nu wil ik deze deels ingraven zodat de kinderen er op kunnen spelen.

Maar nu zit ik met het hars dat er natuurlijk in zit. Is er een mogelijkheid onder voor te zorgen dat het hars in de stam blijft zodat dadelijk op een warme dag ik niet 2 hele plakkerige peuters rond heb rennen in de tuin? :D
 

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Ik denk niet echt dat dit gaat lukken. Dat spul wurmt zich zelfs een weg door een paar lagen verf, dit gebeurt nu bij mijn tafeltje van de lounge set die ik uit steigerhout heb gemaakt (sorry, steigerhout is hier vloeken in de kerk:eek:). Denk dat je het beter even kunt laten drogen.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Hmmm... Jammer. Dan houd ik het ff in de gaten de komende tijd. En als het echt te heftig is, graaf ik ze er weer uit.
En qua spar; een abies something (er zijn zo veel varianten, heb echt geen flauw idee welke precies. Het was een hele grote lelijke uit de klauwen gegroeide kerstboom-achtig-ding, niets bijzonders dus :p ).
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Ik zou proberen om de stammen te ruilen moet iemand die iets aan loofhout heeft liggen...
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Als ik Douglas koop in de houthandel zit daar ook nog hars in. Ik verwijder dit altijd met een heteluchtpistool en een keukenpapiertje (waar de vloeibaar gemaakte hars dan in trekt). Je zou dit eens kunnen proberen om de meeste hars al van het oppervlak te verwijderen. De dieper gelegen harskanalen ga je niet bij kunnen, maar na verloop van tijd zal dit ook wel vanzelf uitharden. Desnoods de behandeling nog eens herhalen indien gewenst. Harsvrij gaat niet lukken, maar je kunt de boel wel beetje forceren op die manier.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.