Stammen draaien met keerhaak

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Ik zou een aantal stammen die op de grond liggen willen verzagen in hanteerbare stukken met de kettingzaag voor houtdraaiwerk. De stammen zijn 4m lang, diameter 50-60cm.
Dus eerst tot net boven de grond doorzagen en dan omkeren om het laatste stuk te zagen om te vermijden dat ik in de grond zaag en de ketting meteen bot wordt.
Is dat doenbaar alleen met een keerhaak / kantelhaak (of hoe noemt zoiets)?
Iemand ervaring met een bepaald type / merk?

2610-master.jpg
 
Laatst bewerkt:

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
177
87
Aalten
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik zoek dan naar alternatieven. Vaak zit er wel ergens een holte onder de stam waar je wel door kunt zagen. Dan is draaien al een stuk simpeler. Een beetje wiebelen om te kijken wat de makkelijkste kant is om te draaien. Een paar dikke houtfretten aan de kopse kant en een balk / tak doet ook wonderen. Voor die keren dat ik stammen te zagen had, heb ik mij prima gered.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.092
404
ik zou eerst proberen er wat onder te krijgen
in 1 keer zagen heeft de voorkeur.

die haken werken prima mits de stam redelijk rond is
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.769
984
Omgeving Eindhoven
Een keerhaak werkt prima. Ik heb zelf de 80cm (kleine) variant van Stihl, vooral omdat die een combi is met een velhevel om bomen om te gooien bij het omzagen, en die in de zaagsnede van mijn kleinste zaag past.

Ik zet de punt van de leerjaar in het hout en geef er dan altijd een paar flinke klappen op met een vuisthamer (of bijltje dat ik bij me heb voor snoeiwerk) om te zorgen dat de haak stevig in het hout zit. Anders wil die nog wel eens wegglijden. Maar met een grotere keerhaak dan de mijne gaat dat al beter denk ik.

Tussen de merken zit geen verschil, zeker als je ‘m alleen als keerhaak wilt gebruiken.