Stammen draaien met keerhaak

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Ik zou een aantal stammen die op de grond liggen willen verzagen in hanteerbare stukken met de kettingzaag voor houtdraaiwerk. De stammen zijn 4m lang, diameter 50-60cm.
Dus eerst tot net boven de grond doorzagen en dan omkeren om het laatste stuk te zagen om te vermijden dat ik in de grond zaag en de ketting meteen bot wordt.
Is dat doenbaar alleen met een keerhaak / kantelhaak (of hoe noemt zoiets)?
Iemand ervaring met een bepaald type / merk?

2610-master.jpg
 
Laatst bewerkt:

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
177
87
Aalten
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik zoek dan naar alternatieven. Vaak zit er wel ergens een holte onder de stam waar je wel door kunt zagen. Dan is draaien al een stuk simpeler. Een beetje wiebelen om te kijken wat de makkelijkste kant is om te draaien. Een paar dikke houtfretten aan de kopse kant en een balk / tak doet ook wonderen. Voor die keren dat ik stammen te zagen had, heb ik mij prima gered.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.092
404
ik zou eerst proberen er wat onder te krijgen
in 1 keer zagen heeft de voorkeur.

die haken werken prima mits de stam redelijk rond is
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.769
984
Omgeving Eindhoven
Een keerhaak werkt prima. Ik heb zelf de 80cm (kleine) variant van Stihl, vooral omdat die een combi is met een velhevel om bomen om te gooien bij het omzagen, en die in de zaagsnede van mijn kleinste zaag past.

Ik zet de punt van de leerjaar in het hout en geef er dan altijd een paar flinke klappen op met een vuisthamer (of bijltje dat ik bij me heb voor snoeiwerk) om te zorgen dat de haak stevig in het hout zit. Anders wil die nog wel eens wegglijden. Maar met een grotere keerhaak dan de mijne gaat dat al beter denk ik.

Tussen de merken zit geen verschil, zeker als je ‘m alleen als keerhaak wilt gebruiken.
Wel is het zo dat hoe langer hij is, des te meer kracht je kunt zetten en de stam dus makkelijker om kunt rollen. De mijne is eigenlijk net te klein voor zwaardere stammen. En het best gaat het met 2 man, met beiden een keerhaak, zeker bij langere zwaardere stammen.
 

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Welke zouden jullie nemen?

Met velhefboom (ik vel geen bomen dus niet nodig, maar goedkoopste)

Met tilhulp (gaat dat lukken voor een zware stam?)

Enkel kantelhaak (duurder)
 
Laatst bewerkt:

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Die van Bahco, dat is de langste en je kunt 'm ook als hefboom gebruiken om de stammen iets op te tillen om er iets onder te leggen, zodat ze vrij van de grond komen.
 

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
+1 voor de Bahco. Tilhulp ken ik niet maar betwijffel of die heel blijft als de stam 4m erop ’rolt’. Zeker op ongelijke ondergrond. Ga je dit eenmalig doen, dan de oplossing van @Poortstuk werkt ook prima.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.769
984
Omgeving Eindhoven
Ik zou ook voor die van Bahco gaan.
Het velhevelstuk is inderdaad ook wel eens handig om ergens tussen te steken en zo inderdaad de stam iets op te schuiven of op te tillen om er iets onder te leggen.
Die tilhulp lijkt mij niet veilig om te gebruiken, om 'm op z'n pootjes te zetten krijg je op het laatste stukje veel gewicht op je armen. Ga je dat wel kunnen houden. Bij een normale kantelhaak zoals de 1e of 3e, rol je de stam alleen om en draag je het gewicht dus niet.

Wil je de stam toch iets van de grond hebben, dan moet je een balkje (palletbalkje oid) gebruiken en daaraan een flink schuine kant / wig zagen. Dan rol je met een beetje moeite de stam gewoon daarop.
 

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Even feedback over de Bahco. De haak werkt voor geen meter met dikke onregelmatige stammen. Het velhevelstuk daarentegen kwam zeer goed van pas om de stammen iets op te liften en er houtblokken onder te leggen.
 
Laatst bewerkt:

rinus

Post veel
13 nov 2011
758
154
Heerde
marinusvannorel.nl
Even feedback over de Bahco. De haak werkt voor geen meter met dikke onregelmatige stammen. Het velhevelstuk daarentegen kwam zeer goed van pas om de stammen iets op te liften en er houtblokken onder te leggen.
Ik ken deze haak niet, maar ik kan me van vroeger herinneren dat bij dikke stammen het vaak hielp om de punt er een stukje in te slaan. B.v. met de "bovenkant" van de bijl.
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
500
118
Omg. Eindhoven
Aan beide kanten er een oude balk onder leggen werkt ook..
Kost je niks, stevig en makkelijk.
Zo heeft degene die hier stammen verzaagde dat ook gedaan.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
946
323
Prov. Groningen
Er is uiteraard een grens aan wat een mens kan verplaatsen, maar met de juiste velhevel kun je ook dikke onregelmatige stammen aan. Mijn bomen zijn meestal iets van zestig, zeventig cm doorsnee en dat gaat prima met een hevel van een meter. Voor veel dikkere gebruik ik eentje van anderhalve meter. Gaat ook prima. Nog dikkere bomen blijf ik een beetje uit de buurt....:)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.