Stalen montageplaat lijmen op hout van speaker. Welke lijm?

NilsR

Nieuw lid
29 apr 2022
2
0
Nederland
Ik heb 2 speakers van ca 15kg die ik aan het plafond wil hangen.

De plafond-houder komt in het plafond (MDF plaat) en de speakers kan ik via de stalen montageplaat die op de speakers moet in de houder schuiven.

Op de speakers zit geen mogelijkheid om bouten te bevestigen voor de montageplaat en ik wil liever geen schroeven in het hout van de speaker draaien.

Kan ik de stalen montageplaat op het hout van de speaker lijmen, met voldoende draagkracht?
If so, welke lijm adviseren jullie?

dank,

Afmeting Montage plaat: 71 x 128 mm
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.833
395
38
Enkhuizen
Ik zou met dat lijmoppervlak toch liever schroeven gebruiken.
De speaker is vermoedelijk geverft of gefineerd.
Dus zo vast als dat zit zit je lijm ook.
 
J

j1eke

Guest
Een lijm die sterk genoeg is om dat te kunnen gaat de bovenkant van je speaker ook wel ruïneren, voor het mooi hoef je het dus niet te doen. Misschien is het om geen trillingen ofzo door te geven? Al lijkt me dat verwaarloosbaar tov lijmen.

Mocht je toch gaan lijmen, dan zou ik het indirect doen. Een stuk plaatmateriaal bovenop de speaker lijmen met een goede montagekit (voor niet poreuze oppervlakken) en dan daar de beugel op schroeven. Een relatief klein stuk metaal lijmen op iets dat continu trillingen produceert lijkt me vragen om ongelukken.
 

NilsR

Nieuw lid
29 apr 2022
2
0
Nederland
hmm, dat is duidelijk advies. dank.

Stel ik zet de montageplaat vast met 4 schroeven van 15mm lengte, heeft dat voldoende draagkracht?
(ik weet niet van welk hout de speakers gemaakt zijn, maar het "voelt sterk")
 
J

j1eke

Guest
Waarschijnlijk is het mdf of een aanverwante soort, daar worden de meeste speakers van gemaakt. 15mm is dan niet veel, al hebben zelfs kleine schroeven veel draagkracht. Als je aan de achterkant van de speakers kunt zien hoe dik de plaat is zou ik schroeven van dezelfde lengte gebruiken.
Netjes voorboren (maar niet doorboren) inderdaad. Je kunt het altijd combineren met een lijm als je het niet helemaal vertrouwd.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.010
825
Omgeving Leiden
Een foto, tekening of plaatje helpt altijd voor de beeldvorming. Jij weet precies waar je mee bezig bent, wij helemaal niet.
Een metalen plaat lijmen op iets van 15 kg wat naar beneden kan komen zetten, zou ik niet doen. Misschien is het fineer op de speakerbox of een plastic laagje. Je kan, behalve de hierboven geopperde constructies, ook denken aan rampamoeren die je ook nog eens vast lijmt.
Komt de stalen plaat boven op de speaker, zodat de schroeven in je speaker op trek worden belast, of aan de zijkant, zodat ze op afschuiving worden belast?
De laatste constructie zou ik nog wel zien zitten, de eerste een stuk minder.
 
Laatst bewerkt:

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.924
848
Oss
Ik zou die plaat dan lijmen en schroeven.
Beetje lullig als iemand een speaker op z’n kop krijgt…..😕
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.