stalen kozijnen

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Hee Houtbewerkers,

Alvast een waarschuwing: dit gaat over staal. Ik hoop dat dat in de kantine is toegestaan ;-)) Ik stelde een tijdje geleden al een vraag over de detaillering van kozijnen in onbehandeld lariks maar nu is besloten dat er stalen kozijnen in het te bouwen huisje moeten komen. Nu moet er alleen wel dubbelglas in en dan wordt ik wat nerveus, want luchtvochtigheid gaat onherroepelijk condenseren op die kozijnen en dan is het volgens mij vragen om lek dubbelglas. Nu is er op het internet een ontstellende hoeveelheid informatie te vinden, maar hierover erg weinig. Heeft één van jullie hier ervaring mee? Lassen is geen probleem en stoeltjesprofiel kan ik ook wel kopen.

Ik neig zelf naar een constructie met plaatsing van het dubbelglas tegen compressieband en met een ruimte rondom tussen de buitenkant van het glas en de sponning van het kozijn waarbij de er drainage gaten zitten in de onderste ligger van elk kozijn. Ik zou de ruiten dan willen vastzetten met een stalen glaslat die dan wordt afgewerkt met een kit zodat het lijkt op stopverf, net zoals bij de klassieke stalen kozijnen.

Alle input is welkom!

Hans
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Als ik kijk bij 'Kantine', dan staat daar dat het overal over mag gaan behalve hout.

Als ik google op 'stalen stoeltjesprofiel', dan zie ik al info betreffende uw zoektocht.

Interessant onderwerp. Vind het wel mooi, hoge stalen deuren.
Ik heb ze wel ooit gelast, maar niet met dubbel glas, dus ben benieuwd naar het vervolg.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Hee Houtbewerkers,

Alvast een waarschuwing: dit gaat over staal. Ik hoop dat dat in de kantine is toegestaan ;-)) Ik stelde een tijdje geleden al een vraag over de detaillering van kozijnen in onbehandeld lariks maar nu is besloten dat er stalen kozijnen in het te bouwen huisje moeten komen. Nu moet er alleen wel dubbelglas in en dan wordt ik wat nerveus, want luchtvochtigheid gaat onherroepelijk condenseren op die kozijnen en dan is het volgens mij vragen om lek dubbelglas. Nu is er op het internet een ontstellende hoeveelheid informatie te vinden, maar hierover erg weinig. Heeft één van jullie hier ervaring mee? Lassen is geen probleem en stoeltjesprofiel kan ik ook wel kopen.

Ik neig zelf naar een constructie met plaatsing van het dubbelglas tegen compressieband en met een ruimte rondom tussen de buitenkant van het glas en de sponning van het kozijn waarbij de er drainage gaten zitten in de onderste ligger van elk kozijn. Ik zou de ruiten dan willen vastzetten met een stalen glaslat die dan wordt afgewerkt met een kit zodat het lijkt op stopverf, net zoals bij de klassieke stalen kozijnen.

Alle input is welkom!

Hans

Als ik dit zo lees is dat volgens mij een prima constructie, ik zou alleen geen compriband maar gewoon glasband van minimaal 3 mm pakken dit is er speciaal voor. En als je dan tussen de sponning en het glas rondom 3 mm ruimte houdt gaat dit perfect, en heb je een prima constructie. en inderdaad een goede afwatervoorziening maken zodat condens en eventueel water altijd weg kan.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Een kennis van mij heeft een huis uit 1973 met stalen ramen met daarin dubbel glas. In de winter zijn de stalen delen aan de binnenzijde drijfnat van de condens, de plassen staan op de vensterbank.
De ramen zijn niet lek en destijds vol in de welpasta/ stopverf geplaatst, iets wat volgens de huidige regels van de glasleverancier niet meer mag.
Is geen goede combinatie, ongeïsoleerde stalen profielen en dubbel glas.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Een kennis van mij heeft een huis uit 1973 met stalen ramen met daarin dubbel glas. In de winter zijn de stalen delen aan de binnenzijde drijfnat van de condens, de plassen staan op de vensterbank.
De ramen zijn niet lek en destijds vol in de welpasta/ stopverf geplaatst, iets wat volgens de huidige regels van de glasleverancier niet meer mag.
Is geen goede combinatie, ongeïsoleerde stalen profielen en dubbel glas.

Maar als ik dit lees is het probleem toch niet het dubbelglas, maar de kozijn profielen die niet geïsoleerd zijn. Die worden dan het koudste punt in huis en zal al het vocht daarheen trekken. Maar dit los je niet op door maar voor enkel glas te kiezen want dan krijg je het zelfde vocht probleem. Alleen dan vanaf het glas omdat dat waarschijnlijk nog iets kouder wordt.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Een stalen kozijn gaat condenseren omdat er idd een koudebrug is.

Er gaat geen condensatie plaatsvinden op het glas omdat er sprake is van isolatieglas, er is dus geen koud glas waar voch op gaat neerslaan.

Een oplossing dat misschien wel werkt, maar waarvan ik niet weet of dat allemaal is toegestaan is om het stalen kozijn uit twee delen op te bouwen. een voorkant en een achterkant. Het voorste kozijn plaats je dan. Glasband zet je tussen het stalen kozijn en het glas. Het glas zet je rondom in de compriband en daarna plaats je het achterkozijn tegen het glas.

Dan heb je geen koudebrug omdat het staal aan de buitenzijde geen contact maakt met het staal aan de binnenzijde.Kozijn.jpg

ff heel schematisch en jip en janneke

Links het kozijn in 2 delen (voor en achterprofiel), rechts conventioneel kozijnprofiel in staal
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Goedenavond allemaal,

Heel erg veel dank voor de nuttige tips. Het huisje wordt een gastenverblijf omdat we geen logeerkamer in het huis hebben en ik heb wel gekeken naar geïsoleerde stalen profielen, maar die zijn voor een eenvoudige sterveling al een flink stuk moeilijker te krijgen. Ik realiseer me dat het staal een ontzettende koudebrug gaat worden, maar vermoed dat het condens het grootste probleem gaat zijn; het oppervlak van het staal is namelijk te verwaarlozen ten opzichte van het glas. Als het niet kan dan moet ik maar kijken of ik ergens toch geïsoleerde profielen kan kopen. Ik zal m'n foto's van het project eens van de telefoon trekken en hier plaatsen, dan hebben jullie een idee van het werk.

Hartelijke groet,
Hans
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.074
395
stalen kozijnen in twee delen kan je gewoon standaard kopen er zit dan een kunststof verbindingselement tussen die de binnenzijde van de buitenzijde isoleert
de reeds eerder genoemde Jansen profielen zijn een erge bekende versie hiervan.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Bij het sbs6 programma 'je eigen droomhuis' plaatst men een pui voor dubbelglas gemaakt van koker en t -en hoekijzer.
Uitzendiing van 27-11-2016 18,30'uur.
Die man kan je vast wel traceren en naar zijn ervaring vragen.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Goedenavond allemaal,

Hartelijk dank hiervoor, zeker voor de SBS6 tip, ik zal er mee aan de slag.

Groeten,
Hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.