Staande Spiraallampen

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Hoi allemaal,

Afgelopen week deze 3 lampen gemaakt! De grote is ongeveer 1.85 meter, de kleine precies de helft.

Materialen: Vuren en merbau. Lampenkappen zijn gemaakt van gerookt eucalyptus en zebrano fineer (het zebrano is wel erg fragiel maar ik had het nog liggen en het geeft erg mooi licht. Mocht ik weer fineer bestellen dan bestel ik een nieuw stuk eucalyptus mee om ook de grote lampenkap daarvan te maken).

Plan was eigenlijk om 2 grote te maken, maar m'n miezerige zaagtafeltje kwam bijna niet door het 30mm dikke merbau heen. Daarom na het zaagwerk voor één grote te hebben gedaan, het geheel gewoon met factor 2 verkleind en dat ging als een speer.

DSCI0219 (3).JPG

DSCI0227 (2).JPG

DSCI0229 (2).JPG

DSCI0224 (2).JPG

DSCI0274 (2).JPG

DSCI0249 (2).JPG

DSCI0254 (2).JPG

DSCI0256 (2).JPG

DSCI0282 (2).JPG

DSCI0284 (2).JPG




Groetjes,
Bart
 
Laatst bewerkt:

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.632
693
Antwerpen
mooi Bart,

kun je wat vertellen over de techniek die je gebruikt hebt voor de gebogen poten
en hoe je de lampenkap hebt gemaakt ?
 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Maar natuurlijk!

De truc zit hem vooral in dat de bogen slechts in één vlak buigen, dus niet daadwerkelijk "spiralen".
Er heeft wel veel tijd gezeten in het proberen van verschillende configuraties in mijn CAD programma om een configuratie te vinden die er een beetje mooi vloeiend uit zag. Er zijn namelijk erg veel vrije variabelen waar je mee kunt spelen.

De bogen zelf zijn gemaakt door dunne strips in een mal met de juiste radius te verlijmen. Je moet dan eigenlijk wel rekening houden met een zekere "springback" wanneer je ze uit de mal haalt vanwege de interne spanningen, waardoor de diameter iets groter zal uitvallen en bovendien wat meer op een parabool gaat lijken dan ene cirkel. Bij de grote lamp heb ik 6 laagjes gebruikt, bij de kleine 3. Des te meer laagjes je gebruikt, des te kleinere radius je kan halen, en de interne spanningen zullen ook lager zijn.

WhatsApp Image 2020-08-28 at 20.50.28.jpeg
WhatsApp Image 2020-08-28 at 20.50.28 (1).jpeg

Wat ik een groot voordeel van deze techniek vind is dat het heel weinig moeite kost om je kabels keurig door het hout te leiden, zoals ik bij de grote lamp dus heb toegepast.



De lampenkappen bestaan simpelweg uit twee lampenkap ringen van lampenkapmaterialen.nl/, waar ik fineer om heb gerold en met textieltape heb bevestigd om een paar punten. Het uiteinde van het fineer heb ik gewoon met houtlijm weer over het begin verlijmd.
Zoals gezegd is zebrano fineer hier eigenlijk niet geschikt voor omdat het erg zwak en instabiel is. Het gerookt eucalyptus is echter erg stabiel en dusdanig sterk dat ik de bovenste ring van het lampenkapje na het oprollen kon verwijderen. Dat ziet er een stuk fraaier uit.

Groetjes,
Bart
 
  • Leuk
Waarderingen: Charel09

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.