Staal zagen met een Lidl handcirkelzaag van 40 euro.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Toen ik nog veel aan motorfietsen sleutelde hadden we vaak kleine schetsplaatjes etc nodig. Dat ging nog met de ijzerzaag en dan vijlen. Ik meen me te herinneren dat Wim Kluck rvs plaat zaagde met een Festool zaag met een diamant zaagblad?

Wat Manfred Welding in dit filmpje doet had ik toen graag willen hebben en dat met een zaag van 40 euro. Het zaagblad is van Evolution en kost ook een 40 euro,.

Echt gaaf om zo 10 mm dik staal te zagen!


Het zaagblad is hier te koop Multifuncioneel

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Jaap dun staal zagen met een HM cirkelzaagblad ging met mijn festo ATF 55 niet. Wel met een doorslijpschijf erin. Ja er zijn verloopringen naar 22.2 te koop. Kijk maar hier Pasring 22,2 naar 20mm dikte 1,6
Nog wel de opmerking erbij is dat het staal vervormt tijdens het doorslijpen. Staal 1095 dat is een soort verenstaal en geen rvs.

Ik heb wel staal gezaagd met een afkortzaag en een speciaal blad. 60 x60x 6 mm. Ging prima maar het lijkt wel een straaljager met een vlamboog van 2 meter.
Bezint eer gij begint.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Jaap die waren er 20 jaar geleden ook. Wij hebben jaren met zo'n universeel blad gezaagd. Echter als je veel verschillende soorten door elkaar zaagt is het blad wat wij gebruikten snel bot. Alu messing pvc en dun staal (lees gordijnroede en pianoscharnier) dan gaat deze lang mee. Zaag je er ook hout mee dan was ie zo bot.
Dik staal mocht niet hoogtoerig in verband met de vlamboog en herrie. Er stond een watergekoelde metaalzaag naast.
Het kan natuurlijk dat deze nieuwe zagen een stuk beter zijn. Dat weet ik dus niet. Kijk uit met plaat wat ik weet niet of de tanden er tegen kunnen. Bij mij ging het met plaat (dun) niet goed met blad en plaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament en jaap

Koenfu

Actieve deelnemer
11 jan 2022
52
47
Nijmegen
Geïnspireerd door dit topic heb ik een Stehle HW staal zaagblad gekocht dat past op mijn Festool TS55 invalzaag. Heb er wat 2 mm kokerprofielen mee gezaagd en eerste indruk is heel positief. Zaag gaat er (met laag toerental) vrij moeiteloos doorheen.

IMG_1095.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik heb afgelopen week op de beurs holz und handwerk een Kaindl xtr multizaagblad gekocht. OP de beurs korte ze 5mm hoekprofiel af met de Festo ATF55EB (oudere machine) Prijs 40 euro
 
  • Leuk
Waarderingen: Koenfu

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Oh dat is een stuk voordeliger
Ik heb geen idee of de kwaliteit erg veel verschilt. Wat ik wel weet is dat Stehle op sommige artikelen een zeer groot verschil kent tussen in en verkoop prijzen. Wij verkocht soms de goedkopere Stehle bladen actiematig.
De gewone zaagbladen zijn van prima kwaliteit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.