Spouwmes dikte

nono

Nieuw lid
1 jan 2022
2
0
Texel
Goeiemiddag allemaal,
Ik ben aan het kijken voor een nieuw zaagblad en spouwmes voor mijn inca nu zat ik nog met een vraag.
De dikte van het spouwmes. Het blad is 2 mm dik de zaagsnede 3 mm dan kom ik uit op een spouwmes van 2.5 maar die is er niet, wel een van 2.4 of 2.8 welke maat is dan slimmer? Hoger of lager en waarom?
Ik hoor het graag
Groet nino

rik

Post veel
8 nov 2010
835
166
Goeiemiddag allemaal,
Ik ben aan het kijken voor een nieuw zaagblad en spouwmes voor mijn inca nu zat ik nog met een vraag.
De dikte van het spouwmes. Het blad is 2 mm dik de zaagsnede 3 mm dan kom ik uit op een spouwmes van 2.5 maar die is er niet, wel een van 2.4 of 2.8 welke maat is dan slimmer? Hoger of lager en waarom?
Ik hoor het graag
Groet nino
2,8! Er is een berekening voor de juiste dikte, die is vast op het www te vinden. Ik neem altijd dikte die het dichtst bij dedikte van de tanden van het blad ligt.

• Leuk
Waarderingen: MartijnEHV en Superkees

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.759
458
Almere
Een spouwmes staat als het goed is zo afgesteld dat het je werkstuk iets tegen de langs geleider duwt, dan is de dikte minder belangrijk, als je meerdere zaagblad diktes hebt is dat wel een handig weetje.

• Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.859
418
40
Enkhuizen
Volgens mij hoort een spouwmes precies in het midden van het zaagblad te lopen zodat als je zonder gelijder zaagt bijvoorbeeld met de zaagslede je werkstuk nooit klemt

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.177
443
Het spouwmes moet voorkomen dat hout gaat klemmen. In theorie dus net zo breed als de tanden van het zaagblad. Maar omdat in de praktijk het spouwmes nooit helemaal exact in lijn staat met het blad, wordt het spouwmes iets dunner uitgevoerd, zodat je er niet tegen aan stoot. En dan plaats je het alsnog zo goed mogelijk in het midden.

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.759
458
Almere
Volgens mij hoort een spouwmes precies in het midden van het zaagblad te lopen zodat als je zonder gelijder zaagt bijvoorbeeld met de zaagslede je werkstuk nooit klemt
Dat lijkt in theorie de logische verklaring, echter gaat dit niet op als het spouwmes smaller is dan de zaagsnede en dat is altijd zo, de zaagmachines zijn niet ontworpen om met een zaagslede te zagen. Bij Felder staat als je het spouwmes precies meet deze iets rechts van het midden omdat Kickback het meest waarschijnlijk is tussen blad en langsgeleider.

• Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.