Spouwmes Axminster AW216TS lasersnijden interesse

ptklapwijk

Actieve deelnemer
7 apr 2022
33
7
Bergschenhoek
Ik ben van plan een laag spouwmes te laten snijden voor mij Axminster zodat deze niet meer boven het blad uit steekt.

Mochten er toevallig andere geïnteresseerden zijn dan kan ik eventueel extra mee bestellen.

Heb 2cm van het originele mes afgehaald (bovenste afbeelding).

IMG_6860.jpeg

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.583
863
Moordrecht
Een vervanger kopen en die afslijpen is wellicht goedkoper, maar goed, wel een goed plan, dit gaat je helpen.

Zonder spouwmes zagen is vragen om problemen. Ik heb 5 hechtingen in mn kin zitten die daar het bewijs van zijn. Als het erop zit, gebruik het dan ook. Het is bij mij 100x goed gegaan zonder en 1x niet. Een brok hout die daardoor weggeslingerd wordt ontwijk je niet, om maar niet te zwijgen van je vingers die richting het zaagblad getrokken worden

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
280
140
Ik wil (afhankelijk van de kosten) graag meedoen!

Ik ga ervan uit dat je de bevestiging van de beschermkap wel overneemt?
Een beschermkap monteren gaat niet werken bij een verdekte zaagsnede. Dat lagere spouwmes is toch juist voor verdekt zagen? Anders kan je net zo goed het originele spouwmes gebruiken.

Als je hem verlaagd en een kap monteert taak je zaaghoogte kwijt.

Laatst bewerkt:

ptklapwijk

Actieve deelnemer
7 apr 2022
33
7
Bergschenhoek
Was niet het idee maar ik kan hem natuurlijk zonder moeite erbij tekenen.

Dan heb je inderdaad een stuk minder maximale zaaghoogte maar voor plaatmateriaal moet dat altijd nog prima voldoende zijn.

Zal de prijs even uitzoeken.

Ik ga trouwens uit van een dikte van 2mm staal maar andere diktes zou ook nog kunnen.

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.583
863
Moordrecht
Dat ligt er maar aan hoe dik je zaagblad is. De dikte van je spouwmes is meer dan de dikte van je zaagblad, maar minder dan de dikte van de tanden, wel iets om goed over na te denken, anders heb je er geen zak aan

• Leuk
Waarderingen: jorisvh

Houtsoort

Actieve deelnemer
5 sep 2022
168
105
Tilburg
Een beschermkap monteren gaat niet werken bij een verdekte zaagsnede. Dat lagere spouwmes is toch juist voor verdekt zagen? Anders kan je net zo goed het originele spouwmes gebruiken.

Als je hem verlaagd en een kap monteerd taak je zaaghoogte kwijt.

Snap ik. Maar het lijkt me dan juist ook fijn om minder te hoeven wisselen. Dus inderdaad bv plaatmateriaal nog wel te kunnen zagen

jorisvh

Post veel
Ik ga trouwens uit van een dikte van 2mm staal maar andere diktes zou ook nog kunnen.
Als je met een “standaard” 3,2mm zaagblad zaagt dan kan je net zo goed zonder spouwmes zagen als met een van 2mm
De dikte moet tussen tandbreedte en dikte stamblad liggen zodat het spouwmes de zaagsnede openhoudt.

Edit: zoals @Rizz ook al zei dus

Laatst bewerkt:

ptklapwijk

Actieve deelnemer
7 apr 2022
33
7
Bergschenhoek
Het standaard meegeleverde spouwmes is precies 2mm. Ik zal het meegeleverde zaagblad ook eens nameten.

De site van gereedschappro zegt overigens dat het spouwmes 2.2mm is maar dat klopt dus niet.

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
114
139
Ik heb het bestaande spouwmes afgeslepen, helaas geen optie meer voor een kap maar ik mis dat niet echt. Eigenlijk heb ik dus exact wat je wilt snijden, behalve de inkeping van de kap. Ik twijfel nog om een arm om de tafel van de machine te bouwen van aluminiumprofielen om alsnog de kap (met afzuiging) te kunnen gebruiken, maar die kap zit meer in de weg dan dat ik er nut van heb.

@ZotVanHout Bij duurdere machines kan je het spouwmes inderdaad snel wisselen, alleen mijn ervaring is dat die Axminster een ontzettend onhandig systeem voor het spouwmes heeft, waardoor hij na het wisselen niet meer goed zit. Daarom heb ik altijd een kleiner spouwmes erop zitten :) .

Leuk idee, maar ik heb hem niet nodig. Dank voor het delen wel!

Boktor026

Actieve deelnemer
Een vervanger kopen en die afslijpen is wellicht goedkoper, maar goed, wel een goed plan, dit gaat je helpen.

Zonder spouwmes zagen is vragen om problemen. Ik heb 5 hechtingen in mn kin zitten die daar het bewijs van zijn. Als het erop zit, gebruik het dan ook. Het is bij mij 100x goed gegaan zonder en 1x niet. Een brok hout die daardoor weggeslingerd wordt ontwijk je niet, om maar niet te zwijgen van je vingers die richting het zaagblad getrokken worden

Au 😩

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.