Spinnen in de werkplaats

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.499
961
Riemst
Ik ben bezig met de jaarlijkse grote schoonmaak van mijn werkplaats. Niet meteen de leukste klus, maar het moet gebeuren. Alles terug ordenen, rommel opruimen, stof vegen en heel veel spinnenwebben verwijderen.
Vooral dat laatste vind ik vervelend in de werkplaats. Ik heb niets tegen spinnen, maar vooral de piepkleine exemplaren (vaak maar een speldenkop groot) veroorzaken veel rommel. Alle machines, gereedschappen, stukken hout of wat er ook in de werkplaats staat hangt vol draden. Een stuk gereedschap dat twee weken blijft liggen hangt al vol.
Nu is mijn vraag: heeft iemand ervaring met het verjagen van spinnen. Blijkbaar kan het met bepaalde geuren, maar lavendel in de werkplaats lijkt me ook niet dat. Er bestaan ook apparaatjes die ultrasone geluiden voortbrengen. Weet iemand of dit effectief werkt?
Ik hoor het graag (ook andere tips zijn welkom).
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Ik lees aandachtig mee, heb er de laatste tijd ook erg veel last van! Misschien wel een plaag door de zachte winter?
 
P

Pel

Guest
Ja Mathieu, spinnen hebben een luizen leventje in de werkplaats, maar zo lang er nog geen luizen zitten maak ik mij niet druk over die paar huisdieren die mij er soms op attent maken van; hé dat gereedschap heb ik allang niet meer gebruikt!:)

Groet Pel.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Spinnen hebben geen oren ;-) ultrasoongeluid tegen insecten en andere geleedpotigen (spinnen) is snake oil. Vroegah mocht je in NL geen spinnen bestrijden (en kon je dus ook geen toelating krijgen voor 'insecticiden' met een spinnenclaim. Dat mag tegenwoordig wel (EUropese regels...). Er zijn verschillende middelen met een antispinnenclaim op de markt, iig ..ciden, ik weet niet of er ook toegelaten repellents zijn. Ik zou even op de website van het Ctgb kijken.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Deze https://en.wikipedia.org/wiki/Pholcidae
Trilspin Daddy longleg hebben de schuur (de deel in het drents) waarin mijn werkplaats is bijna overgenomen, in sommige hoeken zitten nog de dikke wolfsspinnen.
Ik heb het niet zo met spinnen vooral die wolfspin brr , maar ook dikke kruisspinnen. Volgens mij is de spin een nieuwkomer.
Heb er weinig last van ze zitten vooral bij ramen en deuren. De riet gedekte hoge schuur met boererijkat en een kerkuil in het oelebret en ook nog een leemvloer in een gedeelte is hetzowizo een stoffige bende.

tip ; een plumeau of een nieuwerwetse swiffer ?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.499
961
Riemst
Ik denk dat het trilspinnen zijn, zoals Blom aangeeft, die het probleem zijn. Af en toe zit er wel een flink web voor het raam met een kanjer van een spin in een hoekje. Die zijn voor mij geen probleem. Als het web te gortig wordt, ruim ik het op. De spin laat ik meestal gewoon zitten, die ruimt andere hinderlijke bezoekers op. Die andere spinnetjes daarentegen zitten overal. En in de draden blijft dan ook het stof hangen waardoor de draden van het web duidelijk zichtbaar worden. Het zijn deze spinnetjes die ik vervelend vind doordat de werkplaats er snel uitziet alsof er nooit gepoetst wordt.
Een kat zie ik niet zitten. De meeste katten mij trouwens ook niet! Vangt een kat trouwens die kleine spinnen?
Iemand van Swiffer uitnodigen voor een demonstratie in de werkplaats lijkt me wel een leuk idee. Als die doekjes en plumeau's de werkplaats proper krijgen zonder een indigestie zal ik wel overtuigd zijn van de kwaliteit van het product.
Maar niemand een oplossing of ervaring om spinnen effectief te vangen op permanente wijze (dus met val)?
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Wat je wegvangt zal zeer snel vervangen zijn door nieuwe exemplaren vrees ik
een beetje proper huis heeft nog Zo een 3000 spinnen rondkruipen door de woning
kleinste kier in genoeg om terug binnen te raken en dan houden ze nog eens van donkere hoekjes
lijkt me erg moelijk om ze uit je werplaats te houden
mvg tom
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Als het trilspinnen zijn zou ik zeker eens kijken of je zaagtafel wel goed gebalanceerd is.
Als die minder trilt vinden ze het misschien minder gezellig bij jou?!

:p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.