Spijkers?!

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Ach als het dan toch van hout moet zijn kan je op de draaibank je fantasie wel kwijt
Maar laten we daar maar geen roestige spijker op krom slaan , hoewel het bij spijkers/draadnagels houden
Anders raakt hij zijn ijzer nooit kwijt
 
Laatst bewerkt:
  • Geweldig
Waarderingen: JoopVerbe

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.697
2.568
Gaanderen
Ik ben blij dat ik niet de enige ben die het verschil weet tussen draadnagels en spijkers. Nico was me voor. Ik zie het als het door elkaar heen gebruiken van de woorden boutjes en moertjes. Nu een spijker is vierkant en vaak gesmeed. Een draadnagel is rond en word uit draad geknipt en geslagen. Nu was ik in de zaak niet zo flauw om ze spijkers te geven maar gewoon draadnagels. Maar er waren een paar klanten die vroegen weet je het verschil niet. Ook bij breekijzer en koevoet zijn er velen die het verschil niet weten.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Wikipedia kent het verschil iig niet.
Heb jij een plaatje van de koevoet?

(sorry.. van spijkers naar draadnagels naar breekijzer naar koevoet... 🙈
😂 )
 
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
De koevoet is een staaf van een meter of langer met aan de onderkant een v vorm of plaat. Er zijn modellen met en zonder wielen. Het breekijzer is gebogen en een stuk dunner en meestal korter. Sommige verwarren de koevoet zonder wielen met een stootijzer. Deze laatste is echter geheel recht. In ieder geval als ie nieuw is:giggle:
Dit lijkt me niet het verschil tussen een breekijzer en een koevoet.

Een breekijzer of sloopbeitel lijkt mij een ruimer begrip, en de term koevoet komt door de vorm van het gespleten uiteinde, en heeft volgens mij geen vereiste met betrekking tot de lengte en/of de dikte.

linkje naar wat definities
 

Bijlagen

  • koe_voet.jpg
    koe_voet.jpg
    6,2 KB · Weergaven: 7
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.697
2.568
Gaanderen
Dit lijkt me niet het verschil tussen een breekijzer en een koevoet.

Een breekijzer of sloopbeitel lijkt mij een ruimer begrip, en de term koevoet komt door de vorm van het gespleten uiteinde, en heeft volgens mij geen vereiste met betrekking tot de lengte en/of de dikte.

linkje naar wat definities
Uit je antwoord blijkt dat je er nog nooit mee gewerkt hebt. De vorm is bij de gespleten punt inderdaad ietsje gebogen en er is inderdaad geen vaste diameter maar zeker dikker dan een breekijzer. Als je een zwaar object iets moet verplaatsen/optillen moet je er iets onder krijgen en met een kleine hefboom krijg je bv een kluis van 1000 kilo niet iets omhoog.
De definities van internet zijn voor mij niet leidend. Dit was in ieder geval standaard vraag voor het vakdiploma Covij (ijzerwaren en gereedschappen) Ook heb ik 30 jaar de inkoop gedaan bij onze gereedschappenzaak.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.