Spiegeldeuren maken

Jeroenkool

Nieuw lid
26 aug 2025
6
1
Son en Breugel
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag waar tot nu toe de spiegelfabrikant, blum en de lijmleverancier mij niet mee heeft kunnen helpen. Ik hoop hier de nodige knowhow te kunnen vinden.
Ik ben een spiegelkast aan het maken voor een badkamer en mijn klant wil enkel de spiegels als deuren (dus niet op een houten deur geplakt). Nu heeft blum de cristallo [Blum Cristallo glasdeurscharnier softclose]
scharnieren beschikbaar om precies dit mee te doen. Met deze scharnieren lijm je een plaatje op de achterkant van de spiegel waar je het scharnier aan klikt. Deze verlijming dient bij doorzichtige glasplaten gedaan te worden met uv lijm.
Mijn vraag: met welke lijm moet ik dit verlijmen bij een spiegel? UV lijm lijkt mij niet te werken omdat de spiegel geen UV licht doorlaat. Wie kan mij helpen met dit raadsel?
Alvast onwijs bedankt. Mvg Jeroen

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.527
2.695
Klein-Brabant, Vlaanderen
Deze verlijming dient bij doorzichtige glasplaten gedaan te worden met uv lijm.
Mijn vraag: met welke lijm moet ik dit verlijmen bij een spiegel? UV lijm lijkt mij niet te werken omdat de spiegel geen UV licht doorlaat.
mogelijks zit dit anders in mekaar
namelijk dat je bij doorzichtig glas uv-bestendige lijm moet gebruiken
een spiegel is niet doorzichtig, waardoor de uv-stralen er niet door gaan, waardoor je geen uv-bestendige lijm nodig hebt
?

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
178
41
Utrecht
mogelijks zit dit anders in mekaar
namelijk dat je bij doorzichtig glas uv-bestendige lijm moet gebruiken
een spiegel is niet doorzichtig, waardoor de uv-stralen er niet door gaan, waardoor je geen uv-bestendige lijm nodig hebt
?
Uv lijm is lijm dat uithardt onder uv-licht. Als er geen uv-licht bij kan, dan hardt de lijm niet.

Jeroenkool

Nieuw lid
26 aug 2025
6
1
Son en Breugel
Mijn idee is dus ook dat uv lijm niet werkt in dit geval. Maarja… welke lijm dan wel? Het lijmoppervlak is ongeveer 4 bij 2 cm. Dus spiegellijm (bedoeld om een spiegel op een muur of plaat hout te bevestigen) lijkt me niet voldoende sterk. Daarbij blijft die lijm volgens mij enigszins flexibel wat niet werk als je deurtjes wilt stellen.

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
603
290
zo lijkt het er op
ik weet dat glasboeren gebroken las met lijm herstellen waar ze daarna een straal op richten
de tandarts gebruikt een gelijkaardige techniek
Dat is juist de truc: dit soort twee-componenten epoxys hardt uit onder UV-licht. Maar dat werkt in dit geval dus niet.

@Jeroenkool er zijn ook veel twee-componenten epoxies die op temperatuur in plaats van UV licht uitharden. Informeer eens bij Permacol bijvoorbeeld.

• Leuk
Waarderingen: Jeroenkool

jorisvh

Post veel
2 componenten methylmetacrylaatlijm

ik heb ooit cristallo scharnieren in huis gehaald voor een vitrinekast
met 60x60cm 8mm gehard glas deuren en pas achteraf gemerkt dat Blum geen advies geeft en naar de glasboer verwijst.
de glasboer heeft me toen, vanwege de afmetingen en gewicht, aangeraden voor glasdeurscharnier met glasboring te gaan, wat ik gedaan heb.

heb toen zelf wat opzoeking gedaan en bij Würth vond ik toen wel advies voor spiegels, niet voor gewoon glas:
Koop Spiegel- en glasd.scharnier TIOMOS MIRRO
Om het roestvaststalen scharnier te bevestigen aan het spiegelglas adviseren wij de 2-componenten constructielijm MAK 38 artnr. 0893580. Bij een glasdeur adviseren wij u om uw glasleverancier te contacteren voor het beste lijm- of bevestigingsproces.
Maw deze lijm
Methylmethacrylatklebstoff MAK 38 (0893580240) online kaufen | WÜRTH

om 1 of andere reden vind ik die niet in de BE of NL shop, enkel in DE.
maar Würth koopt dit ongetwijfeld (net als de scharnieren) in dus je kan allicht een ander merk vinden.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ikbeneyal

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.406
3.781
Ze belichten van 2 kanten onder 45 graden. Ik vond de complete handleiding bij ziegelmuller beschlagtechniek. cristallo klebeempfelung. electronicsales-mediaserver.de.

Laatst bewerkt:

Jeroenkool

Nieuw lid
26 aug 2025
6
1
Son en Breugel
2 componenten methylmetacrylaatlijm

ik heb ooit cristallo scharnieren in huis gehaald voor een vitrinekast
met 60x60cm 8mm gehard glas deuren en pas achteraf gemerkt dat Blum geen advies geeft en naar de glasboer verwijst.
de glasboer heeft me toen, vanwege de afmetingen en gewicht, aangeraden voor glasdeurscharnier met glasboring te gaan, wat ik gedaan heb.

heb toen zelf wat opzoeking gedaan en bij Würth vond ik toen wel advies voor spiegels, niet voor gewoon glas:
Koop Spiegel- en glasd.scharnier TIOMOS MIRRO

Maw deze lijm
Methylmethacrylatklebstoff MAK 38 (0893580240) online kaufen | WÜRTH

om 1 of andere reden vind ik die niet in de BE of NL shop, enkel in DE.
maar Würth koopt dit ongetwijfeld (net als de scharnieren) in dus je kan allicht een ander merk vinden.

Ah geweldig dank je wel! Hier kunnen we wat mee! Ik ga op zoek naar deze lijm. Moet vast ergens te bestellen zijn

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.739
3.669
Gaanderen
Vergeet ook de lamp voor het uitharden niet. Er zijn verschillende tussen de golflengte van het licht dat je nodig hebt.
Ik dacht dat er 3 standaard waren 365 nm 385 nm en 405. Je moet wel de juiste hebben. Het kan voor deze lijm natuurlijk ook anders zijn. De zon heeft ze allemaal ineen. ;) Of die in alle hoekjes komt?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.406
3.781
Het kan vast ook wel met een kleiner vermogen. Dan duurt het proces van vastzetten vermoedelijk geen 2 x 10 seconden maar veel langer en het doorharden zal ook in plaats van 2 x een minuut, wat meer tijd vergen. Ik heb het niet uit gevonden.

Jeroenkool

Nieuw lid
26 aug 2025
6
1
Son en Breugel
Na al jullie tips en linkjes te hebben doorgespit ga ik voor de Methyl methacrilaat lijm. Dit lijkt uitermate geschikt voor deze verlijming. Kan bij polyester shop gewoon besteld worden.
De UV lijm en met name de lampen wordt toch wel prijzig voor 2 deurtjes.
Onwijs bedankt voor het meedenken/meezoeken.

• Leuk
Waarderingen: jorisvh

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.