Spellenkast onder schuine dak -- overspanning

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Ik heb in 2010 een kledingkast gemaakt met geplastificeerd spaanplaat, zonder achterplaat. Hier zit één hoofdstaander boven een plank. Dat was duidelijk een ontwerpfout. De plank (80cm breed) is nu 4mm doorgebogen. De doorbuiging is aan de voor- en achterkant even groot.

In jouw ontwerp staat er veel minder gewicht op elke staander, en komt er een achterplaat in. Dus ik verwacht dat er weinig doorbuiging gaat komen.
 

Bijlagen

  • kast.jpg
    kast.jpg
    65,7 KB · Weergaven: 18

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
215
50
Grönnen
Dank voor aanpassen.
Sorry voor de foute layout / citering. Ik zag dit niet bij het typen
Dat is begrijpelijk, er is geen voorvertoning ( preview ).
(forum doet soms raar op Mac...).
O vandaar :-> Maar op mijn linux computer(s) zal dat niet anders zijn verwacht ik.

Verder, dank voor nuancering, we zijn het eens, denk ik, alles in verhouding binnen de mogelijkheden van het materiaal en de toepassing.

Onlangs heb ik een oude kast opgelapt, ook zo een met een dunne achterwand die al een paar keer uit en in elkaar was gehaald/gezet. Daar heb ik rest stroken laminaat-parket achter op geschroefd, perfect spul daar voor, en het was voor handen.

O ja, ik werk veel met 3mm MDF, van div. merken en maten, maar niet voor constructies.
Dat is toch wel beter/sterker dan het lakboard wat bij goedkope kasten wordt gebruikt
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.