Speling Bosch blauw klopboor

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
206
73
Noordwolde (Fr)
Ik heb een Bosch klopboor GSB 13RE, circa 3 jaar “huishoudelijk” gebruikt, vnl steen, en in de kop zit aardig wat (enkele mm) axiale en radiale speling. Is dat normaal? Zelfde probleem met mijn Makita accuboor (alleen in hout e.d.) maar die is wat ouder. Nauwkeurig boren is dan toch onmogelijk?
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Mijn groene Bosch had ook speling op de kop. Teruggestuurd maar Bosch zegt "zo werkt het mechanisme, als je boort zet de kop zich en is de speling weg". Dat zag ik niet terug in de resultaten, mijn gaten waren vaak een halve mm te groot en dus ook niet helemaal rond.
Ding verkocht en een Makita gekocht, geen speling en strakke gaten.
Dus inderdaad in mijn ervaring is precies boren met een kop waar speling op zit niet mogelijk.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.135
1.948
Klein-Brabant, Vlaanderen
Bosch klopboor GSB 13RE
is een blauwe, dus in principe zou dit tot de betere klasse moeten behoren
als je ondervonden hebt dat de speling in de kop zit, dan is het minste wat je kan doen, een andere boorkop kopen
alhoewel je daar beter niet aan begint, omdat de klopboor zelf 70 euro kost, wat ongeveer het dubbele van de prijs van een nieuwe boorkop is, dank ik (en dan moet je die er nog af krijgen)
zijn de boren recht ? zitten de centraal in de kop ? wat met boren met een 6-kant-einde ?
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Een klopboormachine bestaat bij de gratie van speling, als je deze zowel voor kloppen gebruikt als voor precisie gaten denk ik dat je altijd teleurgesteld zult worden.
 

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
206
73
Noordwolde (Fr)
Tja, hij kostte destijds ook maar e100 en nu zelfs goedkoper. Misschien deze maar houden voor het grove werk en een nieuwe kopen voor hout...
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.763
981
Omgeving Eindhoven
Toen ik voor de verbouwing enkele jaren geleden een allround-boor wilde, werd me geadviseerd een boorhamer voor SDS-boren (steen dus) en een losse machine met een snelspankop te nemen, o.a. inderdaad omdat klopboren nogal een aanslag is op de machine. De combi van beide machines was niet eens zo heel veel duurder (paar tientjes) dan een machine met SDS+snelspankop.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en vandikte

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.