Speelhuisje uit notenboom

siemklijn

Nieuw lid
27 sep 2021
7
1
Dongen
Hey hey,

Als eerste, ik ben nieuw hier, dus even voorstellen. Siem, 35 jaar, 2 zoontjes van 3 en 5, en kom uit de regio van Tilburg.

Momenteel staat er in mijn tuin een speelhuisje wat aan vervanging toe is. Destijds gemaakt van gerecyled hout van de lokale sloperij. Na 4 jaar buiten, is t beste er wel vanaf.

Nu was ik gister bij schoonouders, die vertelde dat ze hun notenboom gingen kappen, hij wordt te groot. (+/- 12 meter). Hier zitten genoeg rechte stukken in om mooie balken en staanders van te maken, dus meteen kwam het idee naar boven om dit te gebruiken voor een meer "organisch" speelhuis. Ik zou dit over 2 of 3 maanden willen gaan bouwen.

Helaas heb ik zelf geen enkele ervaring met het werken met dergelijk vers hout. (buiten zagen, klieven, drogen en stoken).

Dus mijn vraag is eigenlijk:
- heeft dit kans van slagen?
- Moet ik ergens op letten?
- kan t uberhaupt?
- gaat dit sneller rotten door het verse hout?
- blijven er sappen uit komen? (ook zo onhandig als de kids elke keer smerig zijn)
- ...?

Alvast bedankt voor jullie inzichten.

Groeten Siem
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Het spinthout van noten is duurzaamheidsklasse V, dus vergelijkbaar met vuren. Ik kan me slecht voorstellen dat je uit een notenboom van 12 meter hoog veel overhoudt als je het spinthout wegzaagt.
En notenhout reageert net als vers eiken met zwarte vlekken op alles van ijzer.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Momenteel staat er in mijn tuin een speelhuisje wat aan vervanging toe is.
die vertelde dat ze hun notenboom gingen kappen, hij wordt te groot. (+/- 12 meter). Hier zitten genoeg rechte stukken in om mooie balken en staanders van te maken, dus meteen kwam het idee naar boven om dit te gebruiken voor een meer "organisch" speelhuis. Ik zou dit over 2 of 3 maanden willen gaan bouwen.
vooreerst . . . hartelijk welkom op dit forum

volgens de officiële informatie is notenhout niet voor buitengebruik geschikt
zie houtinfo.nl + houtinfo.be (je kan op beide blauwe stukken tekst klikken)
dat belet niet dat ik een notenboom - en zeker een van die grootte - met alle respect en eerbied zou behandelen
maw dit hout is te mooi om in een kachel te belanden, en verdient een 2de leven
daartoe zoek je ofwel een houthandelaar ofwel iemand die een mobiele zaag heeft (een paar leden hebben die)
wil je iets organisch scheppen, dan kan je het deel dat vertakt is, nog altijd buiten gebruiken
eventueel vul je het met delen van andere bomen aan
het zou zonde zijn dat het zaagbare stuk - de rechte stam - buiten aftakelt
zelfs voor minder rechte en lange stukken is er veel kans dat houtdraaiers er als . . .vliegen op af komen
 
  • Leuk
Waarderingen: Wickednick en arjaano

siemklijn

Nieuw lid
27 sep 2021
7
1
Dongen
Heren,

dank voor jullie berichten. Mijn (naïeve) idee was om de schors er af te halen, en het zo onbehandeld te gebruiken. Dus in tak en stam vorm, niet gezaagd. En waarschijnlijk is het inderdaad alleen voldoende om de zichtzijde er van te maken.,

Hoewel de beoogde levensduur van het speelhuis 5 jaar is, zal dit niet gaan volgens jullie info. Hetgeen wat er nu staat is ook gewoon van oude balken en vloerplanken gemaakt, dus eigenlijk ook niet geschikt voor buiten.

Hm, zo te horen, moet ik het eea her-overwegen.
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hoewel de beoogde levensduur van het speelhuis 5 jaar is, zal dit niet gaan volgens jullie info.
technisch gezien moeten we bevestigen dat het notelarenhout buiten meer dan 5 jaar stand zal houden
vanuit onze liefde voor edel hout doet ons hart pijn wanneer zo'n waardevol en mooi hout voor een buitenspeelhuis gebruikt wordt
vandaar het hopelijk haalbare compromisvoorstel om de voldoende lange rechte delen te laten zagen & binnen een 2de leven te geven, en de kronkelende delen als basis/onderstel (boomhut ?) voor het speelhuis te gebruiken
heb je voor het speelhuis rechte planken nodig + is het slechts voor een paar jaar, dan volstaat zelfs vuren
moet het hout langer dienst doen, dan kan je thermisch behandeld hout nemen
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Laat ik vooropstellen dat ik een groot voorstander van (boom) speelhutten ben. Ik zou dus zeker een hut bouwen als de oude af is. Ik zou dit hout er alleen niet voor gebruiken, of het moeten de takken zijn die je als onderdeel van de constructie gebruikt. Ik zou, met ZotVanHout, je dus aanraden de mooie delen laten verzagen tot planken om te laten drogen en dan de rest (takken die het niet waard zijn om te verzagen) te verwerken in de hut. Zo zou je mooie organischr vormen kunnen introduceren in de hut en meteen de boom nuttig hergebruiken. Succes hiermee!
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

siemklijn

Nieuw lid
27 sep 2021
7
1
Dongen
Ik begrijp jullie punt. Ik zal eerst eens overleggen met degene die m gaat kappen, de boom staat nogal onhandig, dus weet sowieso nog niet of lange delen haalbaar is.

Mocht ik de takken willen gebruiken, wat is dan jullie advies?

- Zo gebruiken?
- Schillen?
- Spinthout weghalen lijkt me geen optie bij de takken?

Nogmaals dank.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
de beste periode om een boom te kappen is wanneer de sapstroom gestopt is
da's nadat de bladeren er af zijn
je kan de takken in principe zo gebruiken, vermits dat speelhuisje 'toch maar' voor een paar jaren bedoeld is
onder de schors krijg je beestjes die je niet graag hebt + blijft vocht zitten
de schors komt na een tijd makkelijk los & kan je er af trekken om het voorgaande te beperken
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Welke diameter heeft de stam?
Als het aardige afmetingen zijn zou ik het hout proberen te ruilen met een houtdraaier tegen bijvoorbeeld eiken.
Dan heb jij mooi, duurzaam hout voor je speelhuisje en de draaier mooi draaihout. Iedereen blij.
Voordat de schors loslaat ben je toch enkele jaren verder. Maar als je over een termijn van vijf jaar spreekt (en ik veronderstel dat de kindjes dan hun speelhuisje wel ontgroeid zullen zijn) zou ik me daar geen zorgen over maken. Laat de beestjes dan maar hun plekje om te wonen en als er een stuk schors afvalt is het zo.
En off topic. Moet de boom in zijn geheel weg? Is terugsnoeien geen optie?
Snoeien van een notenboom moet wel op het juiste ogenblik gebeuren, najaar of vroeg in de winter. Notenbomen zijn berucht voor 'bloeden'. De sapstroom komt al vroeg op gang en is erg intens.
 

siemklijn

Nieuw lid
27 sep 2021
7
1
Dongen
goed initiatief
daardoor krijgt de boom een waardig 2de leven
ga je takken in het speelhuisje verwerken ?
Dat is wel het plan, eventueel dat ik het huisje zelf verder uit kastanje, robinia of iets anders maak.

Er heeft zich helaas alleen nog niemand gemeld voor het notenhout.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Dat is wel het plan, eventueel dat ik het huisje zelf verder uit kastanje, robinia of iets anders maak.

Er heeft zich helaas alleen nog niemand gemeld voor het notenhout.
Ik heb de advertentie gezien. Het is bijna enkel spinthout van beperkte afmetingen. Daar ben je als houtdraaier niet zoveel mee.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.