Speedboor???

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Bij de Record Power draaibank die ik onlangs kocht van Ludwig zat bijgaand stuk gereedschap.
Het is een soort speedboor met MorseConus 1 en een verstelbaar mes om werkstukken uit te hollen.
Dit mes is in verregaande staat van ontbinding en moet vervangen worden. Hiervoor heb ik evt. nog wel een stel Fuchs messen liggen van een stationaire vlakbank.

Mijn vraag is:
1. Hoe heet zo'n tool?
2. Wie is de fabrikant/merk?
3. Tot welke grootte beitel zou ik mogen gaan?
4. Met welke snelheden mag zoiets ronddraaien.
5. Als ik een nieuwe beitel slijp, welke slijphoek mag deze dan hebben?

Pieter

2013-07-14 13.50.03.jpg
 

tuoh

Oud hout
Het is een "verstelbare kotterboor" deze beschrijving komt het dichtst in de buurt van de tool. Het is niet de bedoeling dat deze boor ronddraait, het is het werkstuk dat moet ronddraaien. Het werkstuk word eerst voorzien van een dunnere boring, deze boring dient als geleiding voor de kotterboor (pilot hole) Het is een stukje huisvlijt, geen merk dus.
Deze kotterboor komt dus in de losse kop te zitten, het werkstuk word éénzijdig ingespannen in de chuck en klaar.

De grootte van het mes word begrenst door het motorvermogen maar ook de draaisnelheid is van tel. Hoe groter het mes hoe trager de machine moet kunnen draaien.

Een slijphoek van 45 à 50° klaart de klus wel, zeker als het een stuk HSS is dat je gaat gebruiken.


Mvg,

André
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Bedankt Andre,
Het was me wel duidelijk dat deze tool in het tegencenter zou moeten. Ik ga eens stoeien met dit interessante stukje werktuig.
Pieter
 

Fred*

Actieve deelnemer
3 apr 2008
95
5
woodarts4u.com
Ik zou nog extra voorziening maken tegen meedraaien. Veel binnenconussen van losse koppen zijn niet gehard, als daar een conus in gaat draaien kan dat door invreten lelijke beschadigingen geven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.