Spanzaagje voor fijn zwaluwstaart werk.

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Beste Forumers,

Ben een tijdlang niet zo actief op dit forum, door allerlei redenen, maar het begint langzaam weer te kriebelen.
Dus bij deze een bouwverslagje van een spanzaagje gemaakt uit een stuk gewaterd en natuur gedroogd iepen van eigen bodem.
Dit hout heeft een mooie tijd kunnen drogen, doordat het gewaterd is het hout zeer stabiel en niet zo nerveus als niet gewaterd KD iepenhout.

IMG_9352.jpeg

Het begint dus met het hout en een eenvoudig schetsje niet heel uitgebreid alleen de hoofdmaten en even gespeeld met de gedachte om de stam hol of bol te maken. Dat idee toch maar laten varen

IMG_9353.jpeg

Lijntje met de liniaal uitzetten en zagen met mn eigen schulp spanzaag, daarna kantrechten met de schaaf. In dit geval met een nieuwe aanwinst een nummertje 3 van Luban. Een fantastisch mooi schaafje subliem afgewerkt en met fijn kersenhouten handgreep en knop.

IMG_9354.jpeg

Dan met het kruishoutje (eigenbouw staat hier ook ergens op het forum) een parallele lijn uitzetten en weer zagen.
De dikte en breedte maten heb ik ruw weg bepaald op het oog.

IMG_9355.jpeg

tempImageOtQsNN.jpg

IMG_9357.jpeg

Dan de latten die de stam en de benen worden schaven (vandikte, vanbreedte). Dit iepenhout is bijzonder warrig van structuur maar een goed scherpe schaaf juist afgesteld zorgt er voor dat het oppervlak mooi vlak word werk het hout oppervlak na met mn infill schaaf met super fijne mond opening.

IMG_9357.jpeg

IMG_9358.jpeg

IMG_9359.jpeg

Het hout oppervlak glanst je tegemoet na het moeten met de infill.

IMG_9361.jpeg

Afkorten van de benen en de stam met behulp van mn zaagplankje en toffelzaag. Daarna haaks haaks futselen (zo ver als nodig). De futsel plank heb ik een jaar of 12 geleden gemaakt de schaaf die er op ligt is een mitreplane met een superfijne mond opening dit is ook een zogenaamde infill. In Nederland kennen wij dergelijke schaven niet in Engeland en Amerika wel. De schaaf is oorspronkelijk ontwikkelt om verstekken te schaven (mitre). Deze combinatie werkt super. Deze schaaf is ook eigen maak en beide projecten zijn op dit forum gepost.

OEPS ik zit aan de max wat foto's betreft

Groetnis, Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Goed de volgende 10 fotos
IMG_9362.jpeg

IMG_9364.jpeg

De benen van het spanzaagje aan de uitzien onderzijde waar de zaag komt wil ik een ronde "verdikking" maken een mooie zaag steek oefening.

IMG_9366.jpeg

IMG_9367.jpeg

en afwerken met een scherpe schraapstaal.

IMG_9368.jpeg

Het begint al leuk vorm te krijgen, de verbinding wordt een slis. verbinding zodat ik de stam hoger of lager kan zetten

IMG_9369.jpeg

IMG_9370.jpeg

hakken en zagen! de verbinding is uitgezet met het kruishoutje.

IMG_9372.jpeg

De ronde knopen zijn gezaagd en gestoken en daarna met de botte beitel techniek afgewerkt. Dat heb ik zelf niet verzonnen maar Bill Carter Blunt chissel technic en werkt verbazend goed even intikken op YT

IMG_9373.jpeg

Met het spookschaafje (van DICK) de stam wat meer lijn gegeven en nagewerkt met de schraapstaal.
En een handvat gedraait


IMG_9377.jpeg
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
IMG_9379.jpeg

IMG_9381.jpeg

Het geheel in de olie gezet en daarna in de kleurwas en afgewerkt met schellak zodat het een doorleefd uiterlijk krijgt.
De zaaghouder zijn gemaakt van een ledikantschoef (berlijnsbeslag) en een oude houtdraadbout (handvatzijde)

IMG_9382.jpeg

Het zaagblad had ik jaren geleden al eens gemaakt toen ik een serie zwaluwstaartzaagjes had gemaakt. Voor het maken van de tandjes van 1 zaagblad verslijt je dus 1 zaagvijl!!

IMG_9383.jpeg

Touwtje er omheen en aanspannen maar de pennetjes die het zaagblad vasthouden zijn messing bolkop schroeven

IMG_9385.jpeg

Het zaagblad even gescherpt en we kunnen zagen

IMG_9386.jpeg

IMG_9387.jpeg

Als een warm mes door boter, dit is Chien rouge (frans rood eiken) bikkelhard de zaag geeft geen krimp en laat een mooi oppervlak na.. Dit zaakje ga ik gebruiken als zwaluwstaart zaag en fijn afkort werk

groetnis,

Roeland
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Mooi dat je er weer bij bent, Roeland.
Volgens mij lag dit hout al een hele tijd op je te wachten, lijkt uit dezelfde boom te komen als je 12 jaar oude futselplank?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Dit is weer genieten Roeland en wat een kennis gooi je weer over de schutting!

Die stompe beitel methode van Bill Carter kende ik niet, maar wel interessant. Tom Fidgen gebruikt het nu ook... en Roeland natuurlijk.

Kan mooi allemaal mee naar de Open Dag Hout in oktober.

Bij deze de filmpjes van Bill


 
  • Leuk
Waarderingen: HoutNerveus

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Maak je met deze methode van slijpen net als bij een schraapstaal een braam aan de stompe beitel?
Zo te zien niet. Het is gewoon een scherp haaks randje. Door die grote hoek kun je denk ik niet per ongeluk te diep steken, zoals je met een gewone beitel zou kunnen voor hebben. Ik gebruik wel eens de zijkant van een beitel om lak af te schrapen van handvatten van schaaf. Zelfde principe. Deze techniek ga ik onthouden om rondingen goed zuiver te krijgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: PiekWerk

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.