Spanning riem kity 636

a_je_to

Nieuw lid
7 mei 2018
21
15
Hallo mede houtbewerker,
Ben in het bezit van een kity 636 vlak/vandikte bank.
De laatste tijd had ik last van kleine hapjes uit de harde hout soorten.
Ook machine slag is wat meer geworden.
Dus de messen maar laten slijpen.
Messen afgesteld volgens handleiding. 2/3 mm meeneem afstand.


Nou is het zo dat de machineslag er niet minder op geworden is met de geslepen messen.
Geld voor vlakte en vandikte deel.

Zou dit te maken kunnen hebben dat de spanning van de riem (motor/messenrol) niet voldoende is…
Of is het een andere oorzaak
 

Bijlagen

  • 7614FFCF-FFF7-48A6-891E-B3AEB124AAE2.jpeg
    7614FFCF-FFF7-48A6-891E-B3AEB124AAE2.jpeg
    100,8 KB · Weergaven: 22

a_je_to

Nieuw lid
7 mei 2018
21
15
machineslag krijg je wanneer je het hout bij het vlakken te snel voortbeweegt, of je het met wisselende kracht tegen de tafels drukt
hoeveel neem je bij het vandikten af ?
Hallo, tja voor de vlakken heb ik de snelheid in de hand. Voor het vandikte niet..
De afneem dikte is minimaal
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.169
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
De afneem dikte is minimaal
als het hout gehobbeld in de vandikte gaat + de afneemdikte minimaal is, dan hou je de golfjes
hoe zachter het hout - ik lees dat je hard hout gebruikt - hoe meer kans op afdrukken van de doorvoerrollen
andere reden kan zijn dat de doorvoer ongelijkmatig is omdat de tafel onvoldoende glad is
met paraffine of kaarsvet instrijken is een oplossing
het is ook mogelijk dat de schaafas onvoldoende snelheid haalt door een te lage riemspanning of een versleten riem
 

a_je_to

Nieuw lid
7 mei 2018
21
15
als het hout gehobbeld in de vandikte gaat + de afneemdikte minimaal is, dan hou je de golfjes
hoe zachter het hout - ik lees dat je hard hout gebruikt - hoe meer kans op afdrukken van de doorvoerrollen
andere reden kan zijn dat de doorvoer ongelijkmatig is omdat de tafel onvoldoende glad is
met paraffine of kaarsvet instrijken is een oplossing
het is ook mogelijk dat de schaafas onvoldoende snelheid haalt door een te lage riemspanning of een versleten riem
Okay
Zal het een met een stukje vuren proberen.
Het doorvoerblad pray ik in bison houtglijmiddel.
Dus riem spanning kan dus ook een issue zijn.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.169
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
riem spanning
als de schaafas trager dan normaal draait + de doorvoorsnelheid van de vandikte zoals vroeger is, dan heb je hetzelfde effekt als wanneer je het hout te snel over de vlakbank beweegt
ter vergelijking: de doorvoer van mijn vandikte kan ik op 6 en 12 mt/min zetten
bij 12 mt gaat die tov de schaafas te snel, waardoor ik machineslag krijg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.